‘als iemand zijn afspraak niet nakomt word ik lastig’
U zit dit jaar 33 jaar in het vak. Wat vindt u leuk aan de autobranche?
“Als jongen vond ik het leuk om auto’s te repareren en te herstellen en ik ben dan ook begonnen in autoschadeherstel. Maar gaandeweg merkte ik dat het mij vooral gaat om de mensen in plaats van her herstellen. Het is fijn om mensen en hun bedrijven te ondersteunen zodat ze optimaal kunnen presteren. Inmiddels doe ik dat alweer vijftien jaar voor het Amerikaanse bedrijf PPG.”
Hoe is het zakendoen met de Amerikanen?
“De Amerikanen zijn dol op de harde valuta. Ik vind dat deels oké, want mijn focus ligt ook op resultaten. Maar ik ben zelf veel familiairder. In Amerika is het: ‘Je mag blij zijn dat je voor ons werkt’. Terwijl ik zeg: ‘Je mag blij zijn dat je samen kunt werken.’”
Zit die Amerikaanse instelling u wel eens dwars?
“Tuurlijk. In 2008 ging onze economie onderuit. De chassis- en trailerbouw, waarin wij een groot marktaandeel hadden, zakte weg en daar konden we niets aan doen. Ook hadden we een groot belang in de windmolenindustrie en van de ene op de andere dag viel er 120 tot 150 ton te leveren verf weg. Ons moederbedrijf had op dat moment geen last van de crisis en dan krijg je vragen om uitleg. Terwijl je met factoren te maken hebt die je niet in de hand hebt.”
‘Orde en netheid staan bij mij hoog in het vaandel.’
Hoe gaat u daarmee om?
“Mijn resultaten zijn altijd goed gebleven en dus heb ik nooit serieus last met het Amerikaanse hoofdkantoor. Ik ben altijd proactief; gaat het minder met de economie dan neem ik direct maatregelen. Ik bezuinig, ik kijk waar het efficiënter kan.”
Waarover voert u strijd?
“De Amerikanen denken dat hun bedrijfsvisie wereldwijd werkt. Terwijl wij in Europa te maken hebben met twintig verschillende culturen en twintig talen. Neem klantenservice: speciaal voor de Franstalige Belgische markt heb ik een Française in dienst zodat wij ze in hun moedertaal kunnen aanspreken. Die verschillende talen en culturen vinden de Amerikanen lastig te begrijpen. Zij vergelijken de kosten die zij met hun klantenservice maken, met die van ons.”
U werd genomineerd als ‘Meest Succesvolle Zakenman’ en PPG Benelux ontving onlangs een Business Award. Hoe bent u als leidinggevende?
“Ik probeer hier een familiaire sfeer te kweken. Ik ben er ’s ochtends altijd om half zeven en met de eerste die binnen komt, drink ik koffie. Dan zitten we aan onze grote tafel en kletsen bij. Ik merk dat mensen dat prettig vinden, want ze komen ook graag vroeg. Maar ik ben ook geen gemakkelijke hoor.”
Wanneer bent u dan niet gemakkelijk?
“Als iemand zijn zaken slecht organiseert en als er dingen worden afgesproken maar niet nagekomen. Dan word ik lastig. Begrijpt iemand me niet, dan moet hij dat zeggen en dan leg ik uit wat ik wil. Het is een ander verhaal als iemand me niet wil begrijpen of dingen keer op keer fout doet. Ach, ik ben ook niet gemakkelijk voor mezelf hoor. Ik leg de lat nu eenmaal hoog en wil tot het maximale gaan. Waar ik ook niet tegen kan, is als ons trainingscentrum waar we klanten ontvangen, niet tot in de puntjes verzorgd is. Of als de bureaus op kantoor niet opgeruimd zijn. Orde en netheid staan bij mij hoog in het vaandel.”
Er werken hier op kantoor veel vrouwen en zelfs uw eigen echtgenote Diny, hoe bevalt dat?
“Heel goed. Diny doet ordering en facturatie. Ik vind een mix met overwegend vrouwen op kantoor prettig. Vrouwen hebben toch een andere manier van denken en ze werken secuurder. In de buitendienst heb ik wel allemaal mannelijke vertegenwoordigers. De schadeherstelbranche is toch een mannenwereld en dan moet je je als vrouw wel kunnen wapenen tegen al die mannelijke hormonen.”
Hoe is de samenwerking met uw vrouw ontstaan?
“Dat ging gaandeweg. Toen wij ICI Autocolor opstartten hadden we een tijdje kantoor aan huis. Diny vond het leuk om de kleurenlijn te doen en ze is daarmee feitelijk de eerste werkneemster van ICI Autocolor geworden. We werken ook goed samen. We zeggen allebei wat we denken en als er zakelijk iets is, dan behandel ik haar net als alle andere werknemers. We scheiden werk en privé, als er iets zakelijks is dan lossen we het altijd op kantoor op. Thuis gaat het niet meer over de zaak.”
U bent bijna 65 jaar, bent u bezig met opvolging?
“Ik leid dit bedrijf alsof het mijn eigen tent is. Als ik met pensioen ga, wil ik een waardevol bedrijf achterlaten. Uiteraard moet ik accepteren dat ik er na mijn pensioen niets meer aan kan doen. Ik ben ook zeker misbaar, heb niet de illusie dat alles instort als ik er morgen niet meer ben. Maar zover is het nog niet.”
U lijkt me niet het type dat stopt omdat u toevallig 65 bent.
“Dat klopt. Dit bedrijf heeft een bepaald DNA en dat moet wel passen bij de nieuwe directeur. Als iemand er een koud afstandelijk bedrijf van maakt, dan zal dat problemen geven. Het bedrijf is tenslotte gevormd naar wie ik ben. Ik ben bijvoorbeeld van mening dat een directeur regelmatig zijn hoofd moet laten zien bij klanten. Het gaat om persoonlijk contact. Mijn opvolger zou ik adviseren om de eerste honderd dagen de kat uit de boom te kijken en niets te doen. Daarna kun je eventueel rustig aanpassingen doorvoeren. Ik zal niet van de ene op de andere dag helemaal stoppen. Ik wil graag het relatiebeheer blijven doen, want je kunt niet tegen klanten die je al zo lang kent zeggen: ‘Ik ga weg, hier is je nieuwe directeur.’ Die relaties zijn gebouwd op vertrouwen. Ik zal dus zo lang mogelijk betrokken blijven.”
‘Dit bedrijf is gevormd naar wie ik ben.’
Wat is het beste advies dat u door de jaren heen kreeg?
“Ik vond de cursus communicatie die ik ooit volgde heel leerzaam. Communicatie is in ons vak cruciaal en de één kan dat van nature beter dan de ander. Ik heb ervan geleerd om tijdens een gesprek de focus te houden en de ander aandacht te geven. En de klant te vragen: ‘Wat kan ik voor je betekenen?’ En die afspraken ook na te komen. Dat vertrouwen vormt de basis.”
U bent 40 jaar getrouwd met Diny. Hoe besteden jullie je vrije tijd?
“We houden ons bezig met onze kleinkinderen van drie en vier jaar oud en de jongste van vier maanden, ze wonen vlakbij ons. En we gaan graag weekendjes weg. Onlangs nog naar een mooi kasteeltje in Limburg. We hebben door de jaren heen regelmatig verre reizen gemaakt, maar we zijn nu vooral graag in ons eigen heerlijke huis. Ik heb een eigen wijnkeldertje en ga graag naar proeverijen.”
Van der Burgt in ’t kort
Naam: Sjaak van der Burgt / Geboortedatum: 29-06-1950 / Geboorteplaats: Overasselt / Woonplaats: Overasselt / Opleiding: LTS, Middle Management / Carrière: (1978-1979) Schadeherstelafdeling opgezet en geleidt bij Talbot / Simca dealer, (1979-1982) Autoschadeherstelbedrijf Rosbag, (1982-2000) ICI Autocolor, in 2000 werd ICI Autocolor overgenomen door PPG. Vanaf 1986 market director Refinish Benelux bij PPG / Getrouwd met: Diny / Kinderen: Joost (36) en Karin (34) / Hobby’s: weekendjes weg, wijn en wijnproeverijen.
Over PPG
PPG Industries is een grote multinational en vooraanstaande fabrikant van coatings, chemicaliën en glas. Het moederbedrijf PPG Industries is gevestigd in Pittsburgh (USA), bestaat al meer dan 125 jaar en heeft meer dan 140 fabrieken in meer dan 60 landen. De Benelux vestiging in Wijchen werd in 1993 opgezet door Sjaak van der Burgt en hij is er directeur. Er werken 35 mensen bij PPG Benelux.