Toeleveranciers roepen EU op om ‘gelijk speelveld’ af te dwingen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Een productielocatie van Bosch. (Foto: Bosch)

Als gevolg van de stijgende energieprijzen dreigen Europese toeleveranciers zichzelf uit de markt te prijzen. Tegelijkertijd zijn de verschillen tussen de steunpakketten binnen de EU ook groot. Daarom roept de koepelorganisaties van automotive toeleveranciers, Clepa, de Europese Unie op om een gelijk speelveld te creëren en af te dwingen.

Clepa wijst erop dat de energiekosten zeven tot acht keer hoger zijn dan de in de Verenigde Staten. “Dat vraagt om een gecoördineerd pakket aan maatregelen om de concurrentiekracht te herstellen”, schrijft Clepa. “Anders verliezen Europese spelers het van Aziatische en Amerikaanse concurrenten.”

Tegelijkertijd moet de EU ook afdwingen dat individuele lidstaten geen oneerlijke concurrentie creëren door hun steunpakketten. “Eerlijke competitie mag niet ondermijnd worden”, aldus Clepa. 

Tot slot stelt Clepa dat ook de milieudoelstellingen niet gehaald worden als er geen steunpakket volgt. Nieuwe auto’s worden dan simpelweg te duur, aldus Clepa. Vervanging van de huidige brandstofauto’s wordt dan uit- of afgesteld. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Toeleveranciers roepen EU op om ‘gelijk speelveld’ af te dwingen | Automotive Online

Toeleveranciers roepen EU op om ‘gelijk speelveld’ af te dwingen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Een productielocatie van Bosch. (Foto: Bosch)

Als gevolg van de stijgende energieprijzen dreigen Europese toeleveranciers zichzelf uit de markt te prijzen. Tegelijkertijd zijn de verschillen tussen de steunpakketten binnen de EU ook groot. Daarom roept de koepelorganisaties van automotive toeleveranciers, Clepa, de Europese Unie op om een gelijk speelveld te creëren en af te dwingen.

Clepa wijst erop dat de energiekosten zeven tot acht keer hoger zijn dan de in de Verenigde Staten. “Dat vraagt om een gecoördineerd pakket aan maatregelen om de concurrentiekracht te herstellen”, schrijft Clepa. “Anders verliezen Europese spelers het van Aziatische en Amerikaanse concurrenten.”

Tegelijkertijd moet de EU ook afdwingen dat individuele lidstaten geen oneerlijke concurrentie creëren door hun steunpakketten. “Eerlijke competitie mag niet ondermijnd worden”, aldus Clepa. 

Tot slot stelt Clepa dat ook de milieudoelstellingen niet gehaald worden als er geen steunpakket volgt. Nieuwe auto’s worden dan simpelweg te duur, aldus Clepa. Vervanging van de huidige brandstofauto’s wordt dan uit- of afgesteld. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.