Miljoenenverlies bij bandenfabrikant Apollo Vredestein

Bandenfabrikant Apollo Vredestein leed over zijn gebroken boekjaar (maart 2019-maart 2020) een verlies van 23,3 miljoen euro voor belastingen. Vorig jaar bedroeg de brutowinst nog 1,3 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf. De omzet steeg vorig jaar met 3 procent naar 520,6 miljoen euro.
Het bedrijf wijt de rode cijfers deels aan de coronacrisis, waarin het bedrijf een tijdelijke productiestop doorvoerde. Zo daalde de markt voor personenwagenbanden met 30 procent en ook de verkoop van landbouwbanden daalde met 15 procent.
Ton Coppus, woordvoerder Apollo Vredestein, bevestigt dat de coronacrisis een grote invloed heeft gehad op het resultaat. Ook in het huidige boekjaar zullen de effecten gevoeld worden. “In de eerste helft van het eerste kwartaal is er een complete wash-out geweest van onze inkomsten, terwijl de kosten op niveau bleven”, aldus Coppus.
Ook de inkoop van grondstoffen bij Apollo Vredestein, dat in Europa elf productielocaties heeft, drukte het resultaat. De inkoopkosten stegen met 7,4 procent naar 288 miljoen euro. Verder namen de voorraden toe als gevolg van de vele lockdowns.
Optimistisch
In de afgelopen jaren verdampte de winst van de bandenfabrikant grotendeels. In 2017 bedroeg de winst voor belasting nog 40 miljoen euro en in 2018 lag die op een kleine 27 miljoen euro.
Boekjaar | Omzet | Winst voor belasting |
2019-2020 | 521 miljoen euro | -23 miljoen euro |
2019-2018 | 505 miljoen euro | 1,3 miljoen euro |
2018-2017 | 472 miljoen euro | 27 miljoen euro |
2017-2016 | 456 miljoen euro | 40 miljoen euro |
Bron: Jaarverslag Apollo Vredestein, bewerking Automotive
Momenteel voert de bandenfabrikant een reorganisatie uit in de fabriek in Enschede waarbij 528 banen verdwijnen. Het bedrijf stelt daarbij dat het moet reorganiseren omdat de markt onder permanente druk staat. Automotive blikt in het nieuwe nummer terug op een roerige periode bij de bandenfabrikant.
Apollo Vredestein is wel optimistisch over de directe toekomst. Het verwijst in de jaarcijfers naar databureau LMC Tyre & Rubber dat inschat dat de verkoop van banden eind september weer op het normale niveau terugkeert. “Apollo Vredestein is sterk gepositioneerd om het marktaandeel verder te vergroten door de lancering van nieuwe producten en een sterk distributienetwerk”, schrijft het bedrijf.