Duitse grossiersvereniging haalt bakzeil in zaak over reparatiedata

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De voertuiginformatie wordt wel geleverd, maar kan niet worden bewerkt. (Foto: Shutterstock)

Autofabrikanten mogen de voertuig- en reparatiedata van hun auto’s in ‘alleen-lezen’ bestanden aan het universele kanaal aanbieden. Uit de huidige verordening die autofabrikanten verplicht informatie te delen, valt niet op te maken dat deze data ook te bewerken moet zijn. Dat stelt het Europese Hof van Justitie naar aanleiding van een procedure die de Duitse organisatie van onafhankelijke onderdelengrossiers GVA aanspande tegen fabrikant Kia.

Belemmering

Volgens het GVA belemmert Kia de concurrentie op de aftermarket door de universele autobedrijven niet de mogelijkheid te geven de voertuiginformatie te bewerken. Een bewerkbaar bestand zou bijvoorbeeld van pas komen om in een database eenvoudiger merkonderdelen met de universele equivalenten te vergelijken, zodat consumenten een – goedkoper – alternatief kan worden geboden.

Het GVA stelde daarom dat er sprake is van oneerlijke concurrentie, die voor de klant uiteindelijk negatief uitpakt. Volgens Het Hof stelt de verordening waarin de vrije toegang tot voertuiginformatie is geregeld, alleen dat deze informatie in een vaste standaard beschikbaar moet zijn, maar kan daaruit niet de conclusie worden getrokken dat deze ook bewerkt moeten kunnen worden.

Ongunstige uitspraak

De grossiersvereniging dacht een zaak te hebben toen Kia zijn voertuiginformatie ook deelde via Lexcom, de uitgever van onderdelenwebsite Partslink. Dat een autofabrikant informatie aan een uitgever op een andere manier verstrekt, heeft volgens de uitspraak van het Hof echter geen gevolgen voor de concurrentie tussen universele bedrijven en autodealers. “Het niet is gezegd dat universele autobedrijven hiermee onvollediger worden geïnformeerd dan de dealers”, aldus Het Europese Hof van Justitie.

Een voor universele garagisten ongunstige uitspraak, beaamt Bernard Lycke, algemeen directeur van Cecra, de Europese vereniging die opkomt voor onafhankelijke autobedrijven. “Wij zijn immers gebaat bij een zo goed mogelijke informatievoorziening over reparatiedata en informatie om onderdelen te identificeren.”Lees ook: Toeleveranciers raken bekneld tussen fabrikanten en nieuwe toetreders.

De uitspraak heeft echter geen lange houdbaarheidsdatum, want in de nieuwe verordening rond de typegoedkeuring is wel opgenomen dat de voertuiginformatie – waaronder reparatie- en onderdelendata – ook verwerkbaar moet zijn. “Die nieuwe verordening laat geen jaren meer op zich wachten, die gaat in september volgend jaar in”, verwacht Lycke.

In de nieuwe typegoedkeuring staat dat een bestand verwerkbaar moet zijn.

Cor Baltus, bestuurslid Figiefa

Ook Figiefa, de Europese koepelorganisatie van onafhankelijke grossiers- en retailers, bekijkt dit soort zaken met interesse. “Het gaat hier om een zaak die in Duitsland speelt, maar hij heeft natuurlijk wel Europese consequenties”, zegt Cor Baltus, bestuurslid bij Figiefa. Ook hij stelt dat de uitspraak weliswaar ongunstig is, maar slechts van korte duur kan worden aangegrepen door autofabrikanten. “De nieuwe verordening rond de typegoedkeuring, die over enkele maanden zijn beslag krijgt, vangt dit af. We hebben ons als Figiefa, samen met andere belanghebbenden, hard gemaakt om daarin opgenomen te krijgen dat de voertuiginformatie die geleverd wordt, ook bruikbaar is”, aldus Baltus. “Aan een alleen-lezen-bestand heb je niets; je moet de referenties van de fabrikant kunnen vergelijken met de aftermarket parts.”

In de TAR (Type Approval Regulation), die naar verwachting medio september 2020 ingaat, is opgenomen dat de informatie verwerkbaar moet zijn, weet ook Baltus. “Er staat letterlijk dat de informatie Machine readable / electronically processable moet zijn. Dat betekent dat Kia op basis van huidige wetgeving met het huidige beleid voldoet maar dat deze handelswijze in de toekomst niet meer mogelijk is.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.