Autopromotec schijnt licht op intelligente koplamp

Redactie Redactie
• Laatste update:
Autopromotec equipmentbeurs in Bologna 2019. (Foto: Facebook Autopromotec)

De autobranche maakt een bijzonder uitdagende tijd door. Technisch zijn er steeds meer mogelijkheden, en dat leidt tot allerhande rijhulp- en telematicasystemen in voertuigen, een snelle opkomst van nieuwe aandrijflijnen en verdienmodellen, én voor geavanceerdere werkplaatsequipment. Op de tweejaarlijkse vakbeurs Autopromotec komen al deze ontwikkelingen bij elkaar. Want die nieuwe geavanceerde auto’s die steeds minder onderhoud nodig hebben, vragen om een andere werkplaatsinrichting.

Directeur Bart Kamps van Explora – onderdeel van Rupro – bezocht de beurs in Bologna, vooral om bij de eigen leveranciers te horen wat ze aan nieuws hebben. En dat nieuws kwam vooral uit de hoek van rijhulpsystemen (ADAS), diagnose en pre-checksystemen. “We merken dat garagisten en dealers zoekende zijn naar hoe ze moeten anticiperen op veranderingen op het gebied van ADAS, elektrificatie en een dalende onderhoudsvraag. Op de beurs zien we duidelijk dat leveranciers op deze ontwikkelingen inspelen: er is veel aandacht voor kalibratiesystemen, diagnose en voor pre-checkequipment. Dat laatste is belangrijk, omdat je daarmee in korte tijd een scan van een auto kan maken en de klant kan adviseren. Er wordt een diagnose uitgevoerd en gekeken naar de uitlijning en profieldiepte. Een klant wil daar geen uur op wachten. Maar als je snel kunt laten zien dat de wielen opnieuw moeten worden uitgelijnd, wil de klant daar wel voor betalen. Je kunt dus veel pro-actiever werken.”

Binnenkort komt het bedrijf zelf ook met Pre check equipment waarmee het werkplaats rendement weer een push de goede richting in gegeven kan worden. Explora introduceert ook een add on van Texa, waarmee de modellen van Fiat, Chrysler en Alfa Romeo (FCA-modellen) kunnen worden uitgelezen. “Daar was nog geen legale oplossing voor, omdat deze fabrikant zijn informatie afschermt. Texa heeft daar nu een oplossing voor”, aldus Kamps.

Nederlandse exposanten zien Italiaanse kansen

Op Autopromotec zijn naast talloze Nederlandse bezoekers ook diverse Nederlandse exposanten te vinden. Zoals Kavo, de Nederlandse leverancier in Europa van onderdelen voor Aziatische auto’s. Op de Italiaanse markt kan het bedrijf nog wel wat doen aan zijn naamsbekendheid, zegt Peter Bloemberg, sales- en managingdirector van Kavo parts. “Wij stonden er om onze Italiaanse divisie te ondersteunen. Italië was voor ons een onderontwikkelde nichemarkt in Japanse en Koreaanse auto-onderdelen, maar deze markt is licht aan het groeien. Het aantal Aziatische auto’s van 6 miljoen in het totale wagenpark van 39 miljoen in Italië biedt potentieel. Daarom wijzen we meer distributeurs aan in de Italiaanse regio’s.”

kavo parts

Ook bandenleverancier Inter-sprint was er niet zozeer vanwege het internationale karakter, maar meer om de Italiaanse bezoekers te wijzen op de kansen die elektrische auto’s bieden op bandengebied. “De Italianen houden zich nauwelijks bezig met de ontwikkelingen van EV’s in de werkplaats, in andere landen is hiervoor al veel meer belangstelling”, aldus Ad Stehouwer, salesdirector bij Inter-Sprint.

Bols Motoren uit Veghel heeft naast West-Europa ook Italië nog als afzetmarkt, dus had het motorrevisiebedrijf ook een stand in Bologna. Het bedrijf merkt nog niet veel van veranderingen in zijn werkplaats en ziet Italië nog als een stabiele markt. Zo merkt het revisiebedrijf op dat hybrides nog vaker langs de kant van de weg staan dan traditionele aandrijflijnen, en dus is er nog genoeg werk.

Arian van den Berg, directeur van Stokvis Equipment, zag dat de grootste hallen dit keer niet waren gereserveerd voor hefbruggen maar voor diagnose-, wielservice- en ADAS-apparatuur. “Dat laatste past in de huidige trend, vooral in combinatie met uitlijnen: dat is een basisvoorwaarde voor het juist afstelen van de rijhulpsystemen.” Ook het afstellen van LED, Xenon en Intelligent Lighting systems trok belangstelling, zag Van den Berg. “Dit zijn op dit moment denk ik ook de belangrijkste uitdagingen voor de werkplaats.”

Airco en ADAS

Net als Kamps ziet ook Van den Berg dat equipment zich de afgelopen jaren sterk heeft ontwikkeld op het gebied van efficiency. “Doordat de processen steeds sneller en efficiënter verlopen is de terugverdientijd op investeringen aanzienlijk teruggebracht. Zo is ons nieuwste R-1234yf Aircostation gewoon via de app te volgen, zodat je tijdens het serviceproces iets anders kunt doen.”
Ook voor ADAS kalibratie was zoals gezegd veel aandacht. Fabrikanten gebruiken verschillende methoden om te kalibreren, waarbij het ‘stippen- of strepenbord’ hier en daar al op beeldschermen werd geprojecteerd. Vraag is wel of deze methode qua accuratesse door autofabrikanten geaccepteerd zal worden. “In sommige gevallen wordt ADAS kalibratie niet gekoppeld aan de wielstandmeting”, zegt Van den Berg, “terwijl het uiteraard belangrijk is om vast te stellen of de werkelijke en waargenomen waardes wel exact met elkaar overeenkomen. Wij zullen dan ook binnenkort op de markt komen met een systeem dat uitlijning en kalibratie combineert. Vanwege de impact op het rijgedrag van de auto en de aansprakelijkheid van ADAS-kalibraties verwacht ik dat autofabrikanten over niet al te lange tijd alleen nog gehomologeerde systemen en gecertificeerde uitvoering zullen voorschrijven, om de veiligheid van voertuigen en berijders te kunnen waarborgen.”

Kortom: de werkplaats van de nabije toekomst is efficiënter dankzij de koppeling van diagnose-apparatuur met equipment, sneller dankzij prescans en geavanceerder door nieuwerwetse apparatuur voor rijhulpsystemen en intelligente koplampen.

Autopromotec schijnt licht op intelligente koplamp | Automotive Online

Autopromotec schijnt licht op intelligente koplamp

Redactie Redactie
• Laatste update:
Autopromotec equipmentbeurs in Bologna 2019. (Foto: Facebook Autopromotec)

De autobranche maakt een bijzonder uitdagende tijd door. Technisch zijn er steeds meer mogelijkheden, en dat leidt tot allerhande rijhulp- en telematicasystemen in voertuigen, een snelle opkomst van nieuwe aandrijflijnen en verdienmodellen, én voor geavanceerdere werkplaatsequipment. Op de tweejaarlijkse vakbeurs Autopromotec komen al deze ontwikkelingen bij elkaar. Want die nieuwe geavanceerde auto’s die steeds minder onderhoud nodig hebben, vragen om een andere werkplaatsinrichting.

Directeur Bart Kamps van Explora – onderdeel van Rupro – bezocht de beurs in Bologna, vooral om bij de eigen leveranciers te horen wat ze aan nieuws hebben. En dat nieuws kwam vooral uit de hoek van rijhulpsystemen (ADAS), diagnose en pre-checksystemen. “We merken dat garagisten en dealers zoekende zijn naar hoe ze moeten anticiperen op veranderingen op het gebied van ADAS, elektrificatie en een dalende onderhoudsvraag. Op de beurs zien we duidelijk dat leveranciers op deze ontwikkelingen inspelen: er is veel aandacht voor kalibratiesystemen, diagnose en voor pre-checkequipment. Dat laatste is belangrijk, omdat je daarmee in korte tijd een scan van een auto kan maken en de klant kan adviseren. Er wordt een diagnose uitgevoerd en gekeken naar de uitlijning en profieldiepte. Een klant wil daar geen uur op wachten. Maar als je snel kunt laten zien dat de wielen opnieuw moeten worden uitgelijnd, wil de klant daar wel voor betalen. Je kunt dus veel pro-actiever werken.”

Binnenkort komt het bedrijf zelf ook met Pre check equipment waarmee het werkplaats rendement weer een push de goede richting in gegeven kan worden. Explora introduceert ook een add on van Texa, waarmee de modellen van Fiat, Chrysler en Alfa Romeo (FCA-modellen) kunnen worden uitgelezen. “Daar was nog geen legale oplossing voor, omdat deze fabrikant zijn informatie afschermt. Texa heeft daar nu een oplossing voor”, aldus Kamps.

Nederlandse exposanten zien Italiaanse kansen

Op Autopromotec zijn naast talloze Nederlandse bezoekers ook diverse Nederlandse exposanten te vinden. Zoals Kavo, de Nederlandse leverancier in Europa van onderdelen voor Aziatische auto’s. Op de Italiaanse markt kan het bedrijf nog wel wat doen aan zijn naamsbekendheid, zegt Peter Bloemberg, sales- en managingdirector van Kavo parts. “Wij stonden er om onze Italiaanse divisie te ondersteunen. Italië was voor ons een onderontwikkelde nichemarkt in Japanse en Koreaanse auto-onderdelen, maar deze markt is licht aan het groeien. Het aantal Aziatische auto’s van 6 miljoen in het totale wagenpark van 39 miljoen in Italië biedt potentieel. Daarom wijzen we meer distributeurs aan in de Italiaanse regio’s.”

kavo parts

Ook bandenleverancier Inter-sprint was er niet zozeer vanwege het internationale karakter, maar meer om de Italiaanse bezoekers te wijzen op de kansen die elektrische auto’s bieden op bandengebied. “De Italianen houden zich nauwelijks bezig met de ontwikkelingen van EV’s in de werkplaats, in andere landen is hiervoor al veel meer belangstelling”, aldus Ad Stehouwer, salesdirector bij Inter-Sprint.

Bols Motoren uit Veghel heeft naast West-Europa ook Italië nog als afzetmarkt, dus had het motorrevisiebedrijf ook een stand in Bologna. Het bedrijf merkt nog niet veel van veranderingen in zijn werkplaats en ziet Italië nog als een stabiele markt. Zo merkt het revisiebedrijf op dat hybrides nog vaker langs de kant van de weg staan dan traditionele aandrijflijnen, en dus is er nog genoeg werk.

Arian van den Berg, directeur van Stokvis Equipment, zag dat de grootste hallen dit keer niet waren gereserveerd voor hefbruggen maar voor diagnose-, wielservice- en ADAS-apparatuur. “Dat laatste past in de huidige trend, vooral in combinatie met uitlijnen: dat is een basisvoorwaarde voor het juist afstelen van de rijhulpsystemen.” Ook het afstellen van LED, Xenon en Intelligent Lighting systems trok belangstelling, zag Van den Berg. “Dit zijn op dit moment denk ik ook de belangrijkste uitdagingen voor de werkplaats.”

Airco en ADAS

Net als Kamps ziet ook Van den Berg dat equipment zich de afgelopen jaren sterk heeft ontwikkeld op het gebied van efficiency. “Doordat de processen steeds sneller en efficiënter verlopen is de terugverdientijd op investeringen aanzienlijk teruggebracht. Zo is ons nieuwste R-1234yf Aircostation gewoon via de app te volgen, zodat je tijdens het serviceproces iets anders kunt doen.”
Ook voor ADAS kalibratie was zoals gezegd veel aandacht. Fabrikanten gebruiken verschillende methoden om te kalibreren, waarbij het ‘stippen- of strepenbord’ hier en daar al op beeldschermen werd geprojecteerd. Vraag is wel of deze methode qua accuratesse door autofabrikanten geaccepteerd zal worden. “In sommige gevallen wordt ADAS kalibratie niet gekoppeld aan de wielstandmeting”, zegt Van den Berg, “terwijl het uiteraard belangrijk is om vast te stellen of de werkelijke en waargenomen waardes wel exact met elkaar overeenkomen. Wij zullen dan ook binnenkort op de markt komen met een systeem dat uitlijning en kalibratie combineert. Vanwege de impact op het rijgedrag van de auto en de aansprakelijkheid van ADAS-kalibraties verwacht ik dat autofabrikanten over niet al te lange tijd alleen nog gehomologeerde systemen en gecertificeerde uitvoering zullen voorschrijven, om de veiligheid van voertuigen en berijders te kunnen waarborgen.”

Kortom: de werkplaats van de nabije toekomst is efficiënter dankzij de koppeling van diagnose-apparatuur met equipment, sneller dankzij prescans en geavanceerder door nieuwerwetse apparatuur voor rijhulpsystemen en intelligente koplampen.