‘Acceptatie trends en hoeveelheid toetreders bepalen toekomst werkplaats’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Welke investeringen zijn nodig in werkplaatsinrichting en personeel. (Foto: Rapport)

Hoe ziet de werkplaats van een autobedrijf er uit in 2040? Die vraag onderzochten Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging en opleiders Innovam en Oomt in een gezamenlijke studie waarvan vandaag de uitkomsten werden gepresenteerd.Bekijk het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

Zeker is volgens het onderzoek dat er tot 2040 vijf belangrijke ontwikkelingen plaatsvinden voor de werkplaats: Veranderende wetgeving, de opkomst van elektrische voertuigen, de opkomst van diagnose en onderhoud op afstand (Over The Air), de opkomst van autonome systemen in de auto (Advanced Driver Assistance System) en de opkomst van vraag gestuurde mobiliteit (Mobility as a Service). 

Onzekere factoren

De snelheid waarmee deze vijf ontwikkelingen plaats gaan vinden en de impact die ze hebben op de werkplaats is minder zeker en hangt volgens de onderzoekers af van twee factoren: In welke mate particuliere en zakelijke klanten open staan voor nieuwe trends en ontwikkelingen. En hoeveel nieuwe partijen de markt gaan betreden met hun diensten en/of producten.

Door deze onzekerheden met elkaar en met de vijf zekere trends te combineren, ontstaan volgens het rapport vier toekomstscenario’s. Het is vervolgens aan de ondernemer om het volgens hem meest realistische scenario voor zijn bedrijf te kiezen en zijn koers daarop aan te passen. Voor ieder van de vier scenario’s beschrijft het rapport hoe belangrijke zaken voor de werkplaats zoals het uitlezen van data, het diagnose stellen en oplossen, de verhouding elektro- en mechanisch werk, de werkplaatsuren, de werkplaatsinrichting en het personeel er uit gaan zien.

Volgens Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt, is het rapport een mooi vertrekpunt. “Het is aan ondernemers om nu zélf een visie te ontwikkelen op hun toekomst. Het voorbereiden van je bedrijf én medewerkers kost tijd. Maar die tijd hebben we nog, wel is het zaak daar nú mee aan de slag te gaan.”

Vragen

Ieder bedrijf zou zich volgens de makers van het rapport in ieder geval de volgende vijf vragen moeten stellen:  

  • Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?
  • Welke impact heeft de ‘connected car’ – waarbij informatie over zowel de auto als het rijgedrag via internet gedeeld wordt – op mijn autobedrijf?
  • Hoe moet ik mijn werkplaats inrichten?
  • Wat vragen de veranderingen van mijn werkplaatspersoneel?
  • Op welke typen onderhoud kan ik mij het beste richten?

RAI-voorzitter Steven van Eijck benadrukt dat de transitie naar elektrische mobiliteit en zelfstandig rijdende voertuigen steeds sneller gaat. “Zonder goede scholing en actuele technische kennis, verlies je als werkplaats terrein.” Tijdens het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven hield voorzitter Gerard ten Buuren zijn leden al een spiegel voor. ‘Geen keuze is ook een keuze, mits bewust gemaakt.’

“De nadruk ligt echt op die bewustwording; als die er eenmaal is, dan is actie ondernemen een logisch vervolg”, vindt Leo Fransen, algemeen directeur Innovam.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

‘Acceptatie trends en hoeveelheid toetreders bepalen toekomst werkplaats’ | Automotive Online

‘Acceptatie trends en hoeveelheid toetreders bepalen toekomst werkplaats’

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Welke investeringen zijn nodig in werkplaatsinrichting en personeel. (Foto: Rapport)

Hoe ziet de werkplaats van een autobedrijf er uit in 2040? Die vraag onderzochten Brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging en opleiders Innovam en Oomt in een gezamenlijke studie waarvan vandaag de uitkomsten werden gepresenteerd.Bekijk het hele rapport in de Automotive Kennisbank.

Zeker is volgens het onderzoek dat er tot 2040 vijf belangrijke ontwikkelingen plaatsvinden voor de werkplaats: Veranderende wetgeving, de opkomst van elektrische voertuigen, de opkomst van diagnose en onderhoud op afstand (Over The Air), de opkomst van autonome systemen in de auto (Advanced Driver Assistance System) en de opkomst van vraag gestuurde mobiliteit (Mobility as a Service). 

Onzekere factoren

De snelheid waarmee deze vijf ontwikkelingen plaats gaan vinden en de impact die ze hebben op de werkplaats is minder zeker en hangt volgens de onderzoekers af van twee factoren: In welke mate particuliere en zakelijke klanten open staan voor nieuwe trends en ontwikkelingen. En hoeveel nieuwe partijen de markt gaan betreden met hun diensten en/of producten.

Door deze onzekerheden met elkaar en met de vijf zekere trends te combineren, ontstaan volgens het rapport vier toekomstscenario’s. Het is vervolgens aan de ondernemer om het volgens hem meest realistische scenario voor zijn bedrijf te kiezen en zijn koers daarop aan te passen. Voor ieder van de vier scenario’s beschrijft het rapport hoe belangrijke zaken voor de werkplaats zoals het uitlezen van data, het diagnose stellen en oplossen, de verhouding elektro- en mechanisch werk, de werkplaatsuren, de werkplaatsinrichting en het personeel er uit gaan zien.

Volgens Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt, is het rapport een mooi vertrekpunt. “Het is aan ondernemers om nu zélf een visie te ontwikkelen op hun toekomst. Het voorbereiden van je bedrijf én medewerkers kost tijd. Maar die tijd hebben we nog, wel is het zaak daar nú mee aan de slag te gaan.”

Vragen

Ieder bedrijf zou zich volgens de makers van het rapport in ieder geval de volgende vijf vragen moeten stellen:  

  • Moet ik drastisch investeren in EV-technologie?
  • Welke impact heeft de ‘connected car’ – waarbij informatie over zowel de auto als het rijgedrag via internet gedeeld wordt – op mijn autobedrijf?
  • Hoe moet ik mijn werkplaats inrichten?
  • Wat vragen de veranderingen van mijn werkplaatspersoneel?
  • Op welke typen onderhoud kan ik mij het beste richten?

RAI-voorzitter Steven van Eijck benadrukt dat de transitie naar elektrische mobiliteit en zelfstandig rijdende voertuigen steeds sneller gaat. “Zonder goede scholing en actuele technische kennis, verlies je als werkplaats terrein.” Tijdens het congres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven hield voorzitter Gerard ten Buuren zijn leden al een spiegel voor. ‘Geen keuze is ook een keuze, mits bewust gemaakt.’

“De nadruk ligt echt op die bewustwording; als die er eenmaal is, dan is actie ondernemen een logisch vervolg”, vindt Leo Fransen, algemeen directeur Innovam.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.