ACM-waarschuwing over bandenprijzen werpt vruchten af

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Goodyear

Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vandaag.

De ACM kondigde vorig jaar aan strenger te controleren op het prijsbeleid van bandenbedrijven. Volgens de wet moeten bedrijven onvermijdbare kosten, zoals de verwijderingsbijdrage, meenemen in de geadverteerde prijs. Volgens de overheidsinstantie hield lang niet elk bedrijf zich hieraan. De ACM heeft de verkopers hier op aangesproken en in samenwerking met de brancheorganisaties Vaco, Bovag en Recy Bem de regels toegelicht.

Controle

Bandenbedrijven kregen tot begin december vorig jaar de tijd om hun prijzen aan te passen. Na controle heeft de ACM vastgesteld dat de verkopers van autobanden niet langer misleidende prijzen hanteren. Omdat de consument de verwijderingsbijdrage bij banden sowieso moet betalen, moet dit bedrag volgens de ACM in de geadverteerde prijs zijn inbegrepen. De verkoper mag, als hij een hoger bedrag in rekening brengt dan het wettelijke bijdrage (1,50 euro), niet de indruk wekken dat het hogere bedrag de wettelijke bijdrage is. Als montage van de banden verplicht is, dan moet de prijs van de band inclusief montagekosten vermeld worden.

Consumenten die banden aangeboden zien voor prijzen waarin niet alle onvermijdbare kosten zijn opgenomen, kunnen dit melden bij www.consuwijzer.nl.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.