Verzekeraars slepen slopers voor rechter

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt het AD vandaag.

De Stichting Verzekeringsbureau Vervoerscriminaliteit (VbV) voert op het moment vijf rechtszaken om geld terug te halen. Volgens het AD gaat het in drie grote rechtszaken om claims met een totaalbedrag van 8,6 miljoen euro. Daarvan moet vijf miljoen euro komen van één bedrijf: Autodemontage Nijs in Millingen aan den Rijn. Daar viel de politie eind 2013 binnen en trof onderdelen aan van meer dan driehonderd gestolen auto’s. De VbV eist twee miljoen euro van autosloperij De Kleine Winst in Nijmegen (onderdelen van 150 gestolen auto’s aangetroffen) en 1,6 miljoen van Ciko Cars & Parts in Schiedam, waar onderdelen van tachtig gestolen voertuigen werden aangetroffen.

Gezamenlijke aanpak

Verzekeraars kunnen geen claims indienen tijdens een strafproces en dus moeten ze in een civiele zaak achter hun geld aan. Voorheen deden ze dat individueel, maar sinds 2013 doet het VbV dat namens hen. Daardoor zijn de kosten lager. VbV-directeur Wouter Verkerk vertelt aan het AD dat zijn stichting al enkele jaren bezig is om schade te verhalen. “Het heeft een maatschappelijk belang omdat het invloed heeft op de premie voor autoverzekeringen.” In geen enkele zaak is volgens hem uitspraak gedaan. “Het gaat om veel auto’s en dat zijn vaak langdurige processen. We hebben vertrouwen in een goede afloop.”

Traceerbare onderdelen

Stefan Cabri, secretaris van branchevereniging Stiba, is blij dat malafide sloperijen hard worden aangepakt. “Fijn vind ik het niet, dat dit soort misstanden voorkomen. Wel ben ik blij dat het geen leden van ons zijn”, vertelt Cabri aan Automotive. De kans dat een Stiba-lid gestolen onderdelen verkoop is volgens Cabri niet groot, omdat ze verplicht zijn om een kwaliteitszorgsysteem hanteren. Daarmee is de herkomst van ieder verkocht onderdeel te herleiden naar de auto. “Het is jammer dat sloperijen op deze manier in het nieuws komen. We hebben de laatste jaren een steeds beter imago gekregen. Daarom is het goed dat de rotte appels uit de mand worden verwijderd.”

Het is goed dat de rotte appels uit de mand worden verwijderd.

De handel in gestolen onderdelen is zeer lucratief, omdat deze moeilijk te traceren is. Begin vorige maand werd de noodklok geluid door de stichting Aanpak voertuigcriminaliteit. Ook tijdens invallen bij autobedrijven treft de politie regelmatig gestolen onderdelen aan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Verzekeraars slepen slopers voor rechter | Automotive Online

Verzekeraars slepen slopers voor rechter

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Dit meldt het AD vandaag.

De Stichting Verzekeringsbureau Vervoerscriminaliteit (VbV) voert op het moment vijf rechtszaken om geld terug te halen. Volgens het AD gaat het in drie grote rechtszaken om claims met een totaalbedrag van 8,6 miljoen euro. Daarvan moet vijf miljoen euro komen van één bedrijf: Autodemontage Nijs in Millingen aan den Rijn. Daar viel de politie eind 2013 binnen en trof onderdelen aan van meer dan driehonderd gestolen auto’s. De VbV eist twee miljoen euro van autosloperij De Kleine Winst in Nijmegen (onderdelen van 150 gestolen auto’s aangetroffen) en 1,6 miljoen van Ciko Cars & Parts in Schiedam, waar onderdelen van tachtig gestolen voertuigen werden aangetroffen.

Gezamenlijke aanpak

Verzekeraars kunnen geen claims indienen tijdens een strafproces en dus moeten ze in een civiele zaak achter hun geld aan. Voorheen deden ze dat individueel, maar sinds 2013 doet het VbV dat namens hen. Daardoor zijn de kosten lager. VbV-directeur Wouter Verkerk vertelt aan het AD dat zijn stichting al enkele jaren bezig is om schade te verhalen. “Het heeft een maatschappelijk belang omdat het invloed heeft op de premie voor autoverzekeringen.” In geen enkele zaak is volgens hem uitspraak gedaan. “Het gaat om veel auto’s en dat zijn vaak langdurige processen. We hebben vertrouwen in een goede afloop.”

Traceerbare onderdelen

Stefan Cabri, secretaris van branchevereniging Stiba, is blij dat malafide sloperijen hard worden aangepakt. “Fijn vind ik het niet, dat dit soort misstanden voorkomen. Wel ben ik blij dat het geen leden van ons zijn”, vertelt Cabri aan Automotive. De kans dat een Stiba-lid gestolen onderdelen verkoop is volgens Cabri niet groot, omdat ze verplicht zijn om een kwaliteitszorgsysteem hanteren. Daarmee is de herkomst van ieder verkocht onderdeel te herleiden naar de auto. “Het is jammer dat sloperijen op deze manier in het nieuws komen. We hebben de laatste jaren een steeds beter imago gekregen. Daarom is het goed dat de rotte appels uit de mand worden verwijderd.”

Het is goed dat de rotte appels uit de mand worden verwijderd.

De handel in gestolen onderdelen is zeer lucratief, omdat deze moeilijk te traceren is. Begin vorige maand werd de noodklok geluid door de stichting Aanpak voertuigcriminaliteit. Ook tijdens invallen bij autobedrijven treft de politie regelmatig gestolen onderdelen aan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.