Onderhoudsmarkt profiteert van uitbezuinigde consument

Terugblik 2016: Onderhoudsmarkt ziet weer groei

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Minder kilometers, grotere onderhoudsintervallen en automobilisten die beknibbelen op onderhoud lieten in de afgelopen jaren diepe sporen na in de werkplaatsen van autobedrijven. Voor de komende jaren voorspellen elektrificatie van het wagenpark en afnemend autobezit weinig goeds voor de verkoop van onderdelen en werkplaatsuren, maar voorlopig is er volgens de markt weinig reden tot klagen.

Overal is sprake van groei. Statistiekbureau CBS becijferde dat garagebedrijven in het derde kwartaal een omzetstijging van 6 procent realiseerden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Grossiers zagen hun omzet gemiddeld stijgen met 3 procent. De maanden juli, augustus en september waren daarmee niet de beste van dit jaar. Want 2016 begon met een omzetgroei van 7 procent, volgens CBS de grootste omzetstijging sinds 2007; grossiers noteerden in het eerste kwartaal een omzetplus van 4 procent vergeleken met de eerste drie maanden van 2015.

Freek Blekxtoon, directeur van grossiersgroep Groupauto Nederland, beaamt dat het goed gaat met de onderdelenomzet in het algemeen en die van de bij zijn organisatie aangesloten grossiers in het bijzonder. “We groeien momenteel harder dan de markt. Zo’n 10,8 procent. Dat betekent dat we marktaandeel aan het pakken zijn. Ik geef het jaar dan ook een dikke acht.”

Volgens Blekxtoon profiteren Groupauto-grossiers van wat hij het ‘bedrijfsleiderssyndroom’ noemt bij andere groothandelaren in auto-onderdelen. “Bij ons zijn het allemaal zelfstandig ondernemers die vooral met hun klanten bezig zijn. Veel van onze concurrenten zijn nog druk met procesoptimalisatie en de integratie van bedrijven die zijn overgenomen. Natuurlijk heeft de concentratieslag van de afgelopen jaren ook bij onze leden veel onrust veroorzaakt, maar dit jaar merkte je dat de rust weer terugkeerde. De grossiers hebben het nu te druk om te klagen en zijn voor het eerst sinds 2009 weer op zoek naar extra personeel.”

Op productniveau ziet Blekxtoon dat de verkoop van distributieriemen en -kits stagneert, terwijl die van koppelingen toeneemt. Een verklaring is in het geval van de riemen een kwestie van gissen. Langere vervangingsintervallen zouden een rol kunnen spelen. Voor de koppelingen is de eenvoudige verklaring een aangepast prijsbeleid op koppelingen bij hofleverancier Sator, waardoor de grossiers een deel van de markt dat ze waren kwijtgeraakt, weer terugpakken. 

Grossiers hebben het te druk om te klagen.

Inhaalslag

Profile Car & Tyreservice maakte dit jaar ook een begin met een inhaalslag. De nieuwe ceo Matthijs Verhaar, die op 1 januari begint, moet de franchiseketen commercieel weer op de kaart zetten na een periode van interne reorganisatie. Die commerciële groei moet vooral uit de hoek van reparatie en onderhoud komen. En daar valt voor Profile nog veel te winnen, vindt operationeel directeur Eric Prent.

“We zijn nog een kleine speler in onderhoud, maar we krijgen wel heel veel auto’s over de vloer voor banden. Dus daar liggen voor ons de grootste kansen. Het is nu zaak om te werken aan onze naamsbekendheid in onderhoud en reparatie, zowel in de zakelijke als particuliere markt. Om te beginnen bij de bestaande klanten die ons kennen van de banden. Doordat onze klanttevredenheid hoog is hebben we een uitstekend uitgangspunt.”

De bandenmarkt was in 2016 volgens Prent best aardig. Cijfers van de Europese branchekoepel ETRMA onderschrijven dit beeld. In de eerste helft van 2016 werden er 3 procent meer banden verkocht in de Europese vervangingsmarkt voor personenwagens dan die periode in 2015. “Als Profile hebben we daar niet optimaal van geprofiteerd. Enerzijds omdat de focus lag op de interne organisatie en dan met name in de eerste helft van het jaar. Daarnaast werkt de matige nieuwverkoop van auto’s door in onze bandenomzet. De trend is om nieuwe auto’s af te leveren op winterbanden en wij doen dat voor veel leasemaatschappijen, maar als er weinig auto’s worden afgeleverd merken we dat. Niettemin zijn we optimistisch over de toekomst omdat we ervan overtuigd zijn dat we fors kunnen groeien in onderhoud. Die markt groeit weliswaar niet, maar onze taartpunt in de markt wel.”

Bas Wientjes van Werkplaats Service Provider ondersteunt autobedrijven bij het in kaart brengen van omzet, kosten, marges en kansen die ze laten liggen om de winstgevendheid te vergroten. In de afgelopen jaren bouwde hij een indrukwekkende database met cijfers van autobedrijven op. “Wij zagen een flinke omzet- en winstgroei in garagebedrijven. Niet in de dubbele cijfers, maar wel aanzienlijk. Je ziet dat universelen verder professionaliseren. Ze klokken vaker hun gewerkte uren aan een auto, doen meer aan klantopvolging en staren zich niet langer blind op omzet alleen.

“Er wordt ook steeds meer gestuurd op marge en dat is een goede ontwikkeling. Het gaat er immers om wat je onder aan de streep overhoudt. Verder wordt er meer gewerkt volgens de officiële richtlijnen van de autofabrikant bij onderhoud in plaats van op gevoel en ervaring. Dat betekent in de praktijk dat er meer onderdelen versleuteld worden en meer uren worden geschreven. Dealers hebben op hun beurt de marketing van onderhoud en reparatie, ook aan oudere auto’s, steeds beter voor elkaar. Bovendien zie je dat ze meer aandacht besteden aan één-op-één communicatie met hun werkplaatsklanten.”

Gesprekerspartners

gesprekspartners onderhoud

Van links naar rechts:
Freek Blekxtoon, Group Auto Nederland: zonder telematica-oplossing ben je er geweest.
Eric Prent, Profile Car & Tyreservice: we hebben niet optimaal geprofiteerd van betere bandenmarkt.
Bas Wientjes, Werkplaats Service Provider: niet alleen sturen op omzet, maar ook op marge.
Eric Rietveld, Bosch Car Service: de techniek achter telematica is het probleem niet, maar de verkoop ervan.

Universele autobedrijven kunnen niet zonder garageconcept
Eens: 33%
Oneens: 67%

Dealers winnen omzet terug op de onderhoudsmarkt van oudere auto’s
Eens: 20%
Oneens: 60%
Geen mening: 20%

Er zijn voldoende telematica-oplossingen voor de aftermarket beschikbaar
Eens: 25%
Oneens: 75%

In 2017 ga ik mijn klanten een telematica-oplossing bieden
Eens: 20%
Oneens: 50%
Nog niet besloten: 30%

Dongels verkopen of weggeven, dat is de vraag.

Telematica

Veel werkplaatsketens zetten dit jaar de eerste stappen in de richting van een nieuwe manier van communiceren met klanten en dan vooral met het voertuig waar hij in rijdt. Iedere onderdelenleverancier en werkplaatsketen verwacht dat 2017 het jaar wordt van de telematica. In 2016 werden er veel pilots gedraaid en plannen uitgewerkt en gepresenteerd, maar volgend jaar moet het echt gaan gebeuren.

Bosch Car Service, met 400 aangesloten autobedrijven de grootse garageformule van Nederland, start in maart met de uitlevering van telematicadongels aan BCS-bedrijven. “Het is aan de bedrijven zelf of ze de dongels willen verkopen of weggeven aan klanten”, vertelt Eric Rietveld, formulemanager bij Robert Bosch. “De techniek is niet de grootste uitdaging, die is uitgebreid getest en doorontwikkeld. Hoe het verkocht moet worden, dat is de vraag. Het is een compleet nieuwe tak van sport. Dat merkten we al tijdens de pilot met een aantal BCS-bedrijven. De een verkocht er twintig in een week, terwijl een ander niet verder kwam dan een of twee dongels.”

Ook Groupauto presenteert volgend jaar een telematicasysteem voor de Carxpert-bedrijven. Geen variant van de Mijngarage-plugin van hoofdleverancier Sator, maar een eigen systeem dat door Group International is ontwikkeld en wereldwijd wordt uitgerold. Rietveld zag dit jaar een behoorlijke stijging in de verkoop van Bosch-onderdelen bij de BCS-bedrijven.

“Je ziet heel duidelijk dat er weer onderhoud wordt gedaan, maar aan de andere kant is het aantal reparaties niet afgenomen. Daar zagen we in de afgelopen jaren een groei als gevolg van achterstallig onderhoud. Verder zien we in zakelijk gestuurd onderhoud jaar op jaar groei. Traditiegetrouw zit het onderhoud aan leaseauto’s bij de dealers, maar we slagen er steeds beter in om leasemaatschappijen aan ons te binden.”

Dat ook andere universele garageketens zich storten op de leaserijder is volgens Rietveld alleen maar positief. “Het maakt de gang naar een universeel bedrijf vanzelfsprekender en daarnaast worden ook in deze bedrijven onderdelen van Bosch gemonteerd.” 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Terugblik 2016: Onderhoudsmarkt ziet weer groei | Automotive Online
Onderhoudsmarkt profiteert van uitbezuinigde consument

Terugblik 2016: Onderhoudsmarkt ziet weer groei

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Minder kilometers, grotere onderhoudsintervallen en automobilisten die beknibbelen op onderhoud lieten in de afgelopen jaren diepe sporen na in de werkplaatsen van autobedrijven. Voor de komende jaren voorspellen elektrificatie van het wagenpark en afnemend autobezit weinig goeds voor de verkoop van onderdelen en werkplaatsuren, maar voorlopig is er volgens de markt weinig reden tot klagen.

Overal is sprake van groei. Statistiekbureau CBS becijferde dat garagebedrijven in het derde kwartaal een omzetstijging van 6 procent realiseerden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Grossiers zagen hun omzet gemiddeld stijgen met 3 procent. De maanden juli, augustus en september waren daarmee niet de beste van dit jaar. Want 2016 begon met een omzetgroei van 7 procent, volgens CBS de grootste omzetstijging sinds 2007; grossiers noteerden in het eerste kwartaal een omzetplus van 4 procent vergeleken met de eerste drie maanden van 2015.

Freek Blekxtoon, directeur van grossiersgroep Groupauto Nederland, beaamt dat het goed gaat met de onderdelenomzet in het algemeen en die van de bij zijn organisatie aangesloten grossiers in het bijzonder. “We groeien momenteel harder dan de markt. Zo’n 10,8 procent. Dat betekent dat we marktaandeel aan het pakken zijn. Ik geef het jaar dan ook een dikke acht.”

Volgens Blekxtoon profiteren Groupauto-grossiers van wat hij het ‘bedrijfsleiderssyndroom’ noemt bij andere groothandelaren in auto-onderdelen. “Bij ons zijn het allemaal zelfstandig ondernemers die vooral met hun klanten bezig zijn. Veel van onze concurrenten zijn nog druk met procesoptimalisatie en de integratie van bedrijven die zijn overgenomen. Natuurlijk heeft de concentratieslag van de afgelopen jaren ook bij onze leden veel onrust veroorzaakt, maar dit jaar merkte je dat de rust weer terugkeerde. De grossiers hebben het nu te druk om te klagen en zijn voor het eerst sinds 2009 weer op zoek naar extra personeel.”

Op productniveau ziet Blekxtoon dat de verkoop van distributieriemen en -kits stagneert, terwijl die van koppelingen toeneemt. Een verklaring is in het geval van de riemen een kwestie van gissen. Langere vervangingsintervallen zouden een rol kunnen spelen. Voor de koppelingen is de eenvoudige verklaring een aangepast prijsbeleid op koppelingen bij hofleverancier Sator, waardoor de grossiers een deel van de markt dat ze waren kwijtgeraakt, weer terugpakken. 

Grossiers hebben het te druk om te klagen.

Inhaalslag

Profile Car & Tyreservice maakte dit jaar ook een begin met een inhaalslag. De nieuwe ceo Matthijs Verhaar, die op 1 januari begint, moet de franchiseketen commercieel weer op de kaart zetten na een periode van interne reorganisatie. Die commerciële groei moet vooral uit de hoek van reparatie en onderhoud komen. En daar valt voor Profile nog veel te winnen, vindt operationeel directeur Eric Prent.

“We zijn nog een kleine speler in onderhoud, maar we krijgen wel heel veel auto’s over de vloer voor banden. Dus daar liggen voor ons de grootste kansen. Het is nu zaak om te werken aan onze naamsbekendheid in onderhoud en reparatie, zowel in de zakelijke als particuliere markt. Om te beginnen bij de bestaande klanten die ons kennen van de banden. Doordat onze klanttevredenheid hoog is hebben we een uitstekend uitgangspunt.”

De bandenmarkt was in 2016 volgens Prent best aardig. Cijfers van de Europese branchekoepel ETRMA onderschrijven dit beeld. In de eerste helft van 2016 werden er 3 procent meer banden verkocht in de Europese vervangingsmarkt voor personenwagens dan die periode in 2015. “Als Profile hebben we daar niet optimaal van geprofiteerd. Enerzijds omdat de focus lag op de interne organisatie en dan met name in de eerste helft van het jaar. Daarnaast werkt de matige nieuwverkoop van auto’s door in onze bandenomzet. De trend is om nieuwe auto’s af te leveren op winterbanden en wij doen dat voor veel leasemaatschappijen, maar als er weinig auto’s worden afgeleverd merken we dat. Niettemin zijn we optimistisch over de toekomst omdat we ervan overtuigd zijn dat we fors kunnen groeien in onderhoud. Die markt groeit weliswaar niet, maar onze taartpunt in de markt wel.”

Bas Wientjes van Werkplaats Service Provider ondersteunt autobedrijven bij het in kaart brengen van omzet, kosten, marges en kansen die ze laten liggen om de winstgevendheid te vergroten. In de afgelopen jaren bouwde hij een indrukwekkende database met cijfers van autobedrijven op. “Wij zagen een flinke omzet- en winstgroei in garagebedrijven. Niet in de dubbele cijfers, maar wel aanzienlijk. Je ziet dat universelen verder professionaliseren. Ze klokken vaker hun gewerkte uren aan een auto, doen meer aan klantopvolging en staren zich niet langer blind op omzet alleen.

“Er wordt ook steeds meer gestuurd op marge en dat is een goede ontwikkeling. Het gaat er immers om wat je onder aan de streep overhoudt. Verder wordt er meer gewerkt volgens de officiële richtlijnen van de autofabrikant bij onderhoud in plaats van op gevoel en ervaring. Dat betekent in de praktijk dat er meer onderdelen versleuteld worden en meer uren worden geschreven. Dealers hebben op hun beurt de marketing van onderhoud en reparatie, ook aan oudere auto’s, steeds beter voor elkaar. Bovendien zie je dat ze meer aandacht besteden aan één-op-één communicatie met hun werkplaatsklanten.”

Gesprekerspartners

gesprekspartners onderhoud

Van links naar rechts:
Freek Blekxtoon, Group Auto Nederland: zonder telematica-oplossing ben je er geweest.
Eric Prent, Profile Car & Tyreservice: we hebben niet optimaal geprofiteerd van betere bandenmarkt.
Bas Wientjes, Werkplaats Service Provider: niet alleen sturen op omzet, maar ook op marge.
Eric Rietveld, Bosch Car Service: de techniek achter telematica is het probleem niet, maar de verkoop ervan.

Universele autobedrijven kunnen niet zonder garageconcept
Eens: 33%
Oneens: 67%

Dealers winnen omzet terug op de onderhoudsmarkt van oudere auto’s
Eens: 20%
Oneens: 60%
Geen mening: 20%

Er zijn voldoende telematica-oplossingen voor de aftermarket beschikbaar
Eens: 25%
Oneens: 75%

In 2017 ga ik mijn klanten een telematica-oplossing bieden
Eens: 20%
Oneens: 50%
Nog niet besloten: 30%

Dongels verkopen of weggeven, dat is de vraag.

Telematica

Veel werkplaatsketens zetten dit jaar de eerste stappen in de richting van een nieuwe manier van communiceren met klanten en dan vooral met het voertuig waar hij in rijdt. Iedere onderdelenleverancier en werkplaatsketen verwacht dat 2017 het jaar wordt van de telematica. In 2016 werden er veel pilots gedraaid en plannen uitgewerkt en gepresenteerd, maar volgend jaar moet het echt gaan gebeuren.

Bosch Car Service, met 400 aangesloten autobedrijven de grootse garageformule van Nederland, start in maart met de uitlevering van telematicadongels aan BCS-bedrijven. “Het is aan de bedrijven zelf of ze de dongels willen verkopen of weggeven aan klanten”, vertelt Eric Rietveld, formulemanager bij Robert Bosch. “De techniek is niet de grootste uitdaging, die is uitgebreid getest en doorontwikkeld. Hoe het verkocht moet worden, dat is de vraag. Het is een compleet nieuwe tak van sport. Dat merkten we al tijdens de pilot met een aantal BCS-bedrijven. De een verkocht er twintig in een week, terwijl een ander niet verder kwam dan een of twee dongels.”

Ook Groupauto presenteert volgend jaar een telematicasysteem voor de Carxpert-bedrijven. Geen variant van de Mijngarage-plugin van hoofdleverancier Sator, maar een eigen systeem dat door Group International is ontwikkeld en wereldwijd wordt uitgerold. Rietveld zag dit jaar een behoorlijke stijging in de verkoop van Bosch-onderdelen bij de BCS-bedrijven.

“Je ziet heel duidelijk dat er weer onderhoud wordt gedaan, maar aan de andere kant is het aantal reparaties niet afgenomen. Daar zagen we in de afgelopen jaren een groei als gevolg van achterstallig onderhoud. Verder zien we in zakelijk gestuurd onderhoud jaar op jaar groei. Traditiegetrouw zit het onderhoud aan leaseauto’s bij de dealers, maar we slagen er steeds beter in om leasemaatschappijen aan ons te binden.”

Dat ook andere universele garageketens zich storten op de leaserijder is volgens Rietveld alleen maar positief. “Het maakt de gang naar een universeel bedrijf vanzelfsprekender en daarnaast worden ook in deze bedrijven onderdelen van Bosch gemonteerd.” 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.