RIVM: onderzoek rubbergranulaat dit jaar afgerond

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Tot nu toe zijn er bij Vaco en Recybem voor 375 sportvelden aanvragen binnengekomen voor een onderzoek naar het rubbergranulaat, vertelt Vaco-secretaris Tim van der Rijken desgevraagd aan Automotive. “Er zijn inmiddels bij veel verenigingen monsters afgenomen en opgestuurd voor onderzoek.”

Rubber slangen

Het onderzoek van deze monsters, dat wordt uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau SGS Nederland, is bedoeld om vast te stellen of het granulaat is gemaakt van gemalen autobanden (SBR-granulaat) of van ander rubberafval zoals slangen uit de chemische industrie. Volgens Vaco en Recybem is al in talloze onderzoeken vastgesteld dat SBR-granulaat geen gevaar voor de gezondheid oplevert. Voor rubbergranulaat met een andere oorsprong is aanvullend onderzoek nodig.

“In Nederland gaat het om ongeveer 1.800 voetbalvelden waar korrels van gerecyclede autobanden op liggen. We geven de voetbalverenigingen de optie om te laten onderzoeken wat de samenstelling van hun velden is”, aldus Van der Rijken. “Tot 1 december kan via de hiervoor ingerichte website een onderzoek worden aangevraagd.”

De ophef over kankerverwekkende stoffen in het rubbergranulaat, ontstaan door een aflevering van televisieprogramma Zembla, is nog altijd niet gezakt. “We moeten er voor zorgen dat die storm nu gaat liggen”, vindt Van der Rijken.

Literatuurstudie

Het RIVM start voor zijn onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid met een literatuurstudie, vertelt woordvoerder Harald Wychel. “Hierbij kijken we naar wat er over de gezondheidsrisico’s van granulaat is gepubliceerd in de afgelopen tien jaar. Daarnaast doen we een veldonderzoek. We nemen voor laboratoriumonderzoek monsters af uit honderd verschillende velden.” Wychgel verwacht dat voor het eind van het jaar de resultaten aan de minister kunnen worden gepresenteerd. “We willen zo snel mogelijk opheldering. Het is vervolgens aan de minister om te beslissen wat de vervolgstappen zijn”, zegt Wychel.

Blijven inzamelen

Jaarlijks worden in Nederland via het BEM-systeem circa 5 miljoen personenwagenbanden verwerkt voor materiaalhergebruik. Als het aan de Vaco en Recybem ligt blijft dat ook zo. “Onze leden zeggen wel dat klanten vragen stellen over de verwerking van de banden. Maar de ophef is op weinig feiten gestoeld”, verklaart Van der Rijken.

Vooralsnog wordt er door beide organisaties geen andere koers gevaren voor de verwerking van versleten autobanden. “De alternatieven zijn de banden verbranden, er stalmatten voor veehouders van maken of verwerken in asfalt van maken. In alle gevallen dienen de banden eerst van staal, textiel en vervuiling ontdaan te worden.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

RIVM: onderzoek rubbergranulaat dit jaar afgerond | Automotive Online

RIVM: onderzoek rubbergranulaat dit jaar afgerond

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Tot nu toe zijn er bij Vaco en Recybem voor 375 sportvelden aanvragen binnengekomen voor een onderzoek naar het rubbergranulaat, vertelt Vaco-secretaris Tim van der Rijken desgevraagd aan Automotive. “Er zijn inmiddels bij veel verenigingen monsters afgenomen en opgestuurd voor onderzoek.”

Rubber slangen

Het onderzoek van deze monsters, dat wordt uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau SGS Nederland, is bedoeld om vast te stellen of het granulaat is gemaakt van gemalen autobanden (SBR-granulaat) of van ander rubberafval zoals slangen uit de chemische industrie. Volgens Vaco en Recybem is al in talloze onderzoeken vastgesteld dat SBR-granulaat geen gevaar voor de gezondheid oplevert. Voor rubbergranulaat met een andere oorsprong is aanvullend onderzoek nodig.

“In Nederland gaat het om ongeveer 1.800 voetbalvelden waar korrels van gerecyclede autobanden op liggen. We geven de voetbalverenigingen de optie om te laten onderzoeken wat de samenstelling van hun velden is”, aldus Van der Rijken. “Tot 1 december kan via de hiervoor ingerichte website een onderzoek worden aangevraagd.”

De ophef over kankerverwekkende stoffen in het rubbergranulaat, ontstaan door een aflevering van televisieprogramma Zembla, is nog altijd niet gezakt. “We moeten er voor zorgen dat die storm nu gaat liggen”, vindt Van der Rijken.

Literatuurstudie

Het RIVM start voor zijn onderzoek in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid met een literatuurstudie, vertelt woordvoerder Harald Wychel. “Hierbij kijken we naar wat er over de gezondheidsrisico’s van granulaat is gepubliceerd in de afgelopen tien jaar. Daarnaast doen we een veldonderzoek. We nemen voor laboratoriumonderzoek monsters af uit honderd verschillende velden.” Wychgel verwacht dat voor het eind van het jaar de resultaten aan de minister kunnen worden gepresenteerd. “We willen zo snel mogelijk opheldering. Het is vervolgens aan de minister om te beslissen wat de vervolgstappen zijn”, zegt Wychel.

Blijven inzamelen

Jaarlijks worden in Nederland via het BEM-systeem circa 5 miljoen personenwagenbanden verwerkt voor materiaalhergebruik. Als het aan de Vaco en Recybem ligt blijft dat ook zo. “Onze leden zeggen wel dat klanten vragen stellen over de verwerking van de banden. Maar de ophef is op weinig feiten gestoeld”, verklaart Van der Rijken.

Vooralsnog wordt er door beide organisaties geen andere koers gevaren voor de verwerking van versleten autobanden. “De alternatieven zijn de banden verbranden, er stalmatten voor veehouders van maken of verwerken in asfalt van maken. In alle gevallen dienen de banden eerst van staal, textiel en vervuiling ontdaan te worden.”

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.