Accuprogramma Varta krijgt moeilijk voet aan de grond

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

Door de toename van rij(hulp)systemen en de start-stoptechnologie wordt er steeds meer van een accu gevraagd. En omdat ze steeds vaker worden geïntegreerd in auto’s, kost de vervanging van een moderne accu meer tijd. “Bij geavanceerde auto’s kan de batterijvervanging wel een uur tijd kosten”, vertelde Florence Bailleul, general manager aftermarket Emea bij Johnson Controls. “Maar uit ons onderzoek in het kader van het batterijprogramma dat we enkele jaren geleden lanceerden, blijkt dat de helft van de garagisten niet overweg kan met een AGM-accu die speciaal voor start-stopsystemen is ontwikkeld.”

Dit blijkt uit onderzoek van Johnson Controls zelf, waarvan zij de resultaten presenteerden op de Automechanika in Frankfurt.

Twee stappen

Via een accuprogramma voor de werkplaats, waar onder andere (test)gereedschap en trainingen vallen, wil Johnson Controls de vervangtijd terugbrengen naar tien minuten. Volgens Bailleul is het programma in veel landen al een succes, maar in Nederland gaat de introductie moeizaam. “In de meeste landen zit er maar één stap tussen ons en de garagist, en dat is de grossier. In Nederland zitten er echter twee stappen tussen”, zegt Joke Caluwaerts, marketingmanager Benelux voor Varta. “Daardoor komen we moeilijk in contact met onze uiteindelijke afnemers. Het programma komt daardoor moeizaam van de grond. We zijn nu in gesprek met onze partners om hier iets aan te doen.”

Lees meer op Automotive Werkplaats.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Accuprogramma Varta krijgt moeilijk voet aan de grond | Automotive Online

Accuprogramma Varta krijgt moeilijk voet aan de grond

Luberto van Buiten Luberto van Buiten

Door de toename van rij(hulp)systemen en de start-stoptechnologie wordt er steeds meer van een accu gevraagd. En omdat ze steeds vaker worden geïntegreerd in auto’s, kost de vervanging van een moderne accu meer tijd. “Bij geavanceerde auto’s kan de batterijvervanging wel een uur tijd kosten”, vertelde Florence Bailleul, general manager aftermarket Emea bij Johnson Controls. “Maar uit ons onderzoek in het kader van het batterijprogramma dat we enkele jaren geleden lanceerden, blijkt dat de helft van de garagisten niet overweg kan met een AGM-accu die speciaal voor start-stopsystemen is ontwikkeld.”

Dit blijkt uit onderzoek van Johnson Controls zelf, waarvan zij de resultaten presenteerden op de Automechanika in Frankfurt.

Twee stappen

Via een accuprogramma voor de werkplaats, waar onder andere (test)gereedschap en trainingen vallen, wil Johnson Controls de vervangtijd terugbrengen naar tien minuten. Volgens Bailleul is het programma in veel landen al een succes, maar in Nederland gaat de introductie moeizaam. “In de meeste landen zit er maar één stap tussen ons en de garagist, en dat is de grossier. In Nederland zitten er echter twee stappen tussen”, zegt Joke Caluwaerts, marketingmanager Benelux voor Varta. “Daardoor komen we moeilijk in contact met onze uiteindelijke afnemers. Het programma komt daardoor moeizaam van de grond. We zijn nu in gesprek met onze partners om hier iets aan te doen.”

Lees meer op Automotive Werkplaats.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.