Accuprogramma Varta krijgt moeilijk voet aan de grond

Door de toename van rij(hulp)systemen en de start-stoptechnologie wordt er steeds meer van een accu gevraagd. En omdat ze steeds vaker worden geïntegreerd in auto’s, kost de vervanging van een moderne accu meer tijd. “Bij geavanceerde auto’s kan de batterijvervanging wel een uur tijd kosten”, vertelde Florence Bailleul, general manager aftermarket Emea bij Johnson Controls. “Maar uit ons onderzoek in het kader van het batterijprogramma dat we enkele jaren geleden lanceerden, blijkt dat de helft van de garagisten niet overweg kan met een AGM-accu die speciaal voor start-stopsystemen is ontwikkeld.”
Dit blijkt uit onderzoek van Johnson Controls zelf, waarvan zij de resultaten presenteerden op de Automechanika in Frankfurt.
Twee stappen
Via een accuprogramma voor de werkplaats, waar onder andere (test)gereedschap en trainingen vallen, wil Johnson Controls de vervangtijd terugbrengen naar tien minuten. Volgens Bailleul is het programma in veel landen al een succes, maar in Nederland gaat de introductie moeizaam. “In de meeste landen zit er maar één stap tussen ons en de garagist, en dat is de grossier. In Nederland zitten er echter twee stappen tussen”, zegt Joke Caluwaerts, marketingmanager Benelux voor Varta. “Daardoor komen we moeilijk in contact met onze uiteindelijke afnemers. Het programma komt daardoor moeizaam van de grond. We zijn nu in gesprek met onze partners om hier iets aan te doen.”