Pon: Onzekere omstandigheden, maar ‘klaar om vruchten te plukken’ als markt herstelt

Pon Holdings • De nettowinst kwam in 2023 uit op 104 miljoen euro (-81%), genormaliseerd voor eenmalige boekwinsten is dat gelijk aan 2022.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van Pon in Amsterdam (Foto: Move).

Pon heeft in 2023 een omzet gerealiseerd van 10,1 miljard euro, een half procent hoger dan in 2022. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Het bedrijf heeft 13.800 medewerkers in 34 landen op zes continenten. Pon is met 120 bedrijven actief in vier clusters: Automotive, Pon.Bike, Equipment & Power Systems en Agricultural Products & Services.

De nettowinst daalde  in 2023 van 546 naar 104 miljoen euro (-81%), voornamelijk als gevolg van eenmalige boekwinsten in 2022, toen Pon PVI verkocht en daarmee het cluster Industrial Mobility op hield te bestaan. Pon meldt dat de ebitda met 580 miljoen euro ongeveer gelijk was aan 2022.

“Onze financiële prestatie vorig jaar was solide met een operationeel resultaat dat goed was, zeker gelet op de marktomstandigheden. In sommige markten kwamen marges onder druk door prijsconcurrentie en hogere kosten voor mensen, inkoop en financiering. Tegelijkertijd zijn we blijven investeren in markten, merken en diensten”, zegt ceo Janus Smalbraak.

Vanuit ‘sterke marktposities met topmerken en gezonde financiën’ blijft de
familie-multinational Pon Holdings investeren in langetermijngroei. “Het is onze overtuiging dat wij ons als familiebedrijf primair onderscheiden via onze mensen, naast een strategie die inspeelt op fundamentele veranderingen in de samenleving, met name de behoefte aan schonere en innovatieve vormen van energie en mobiliteit.”

Automotive

Pon Automotive zag de omzet in 2023 uitkomen op 6,8 miljard euro en is daarmee in omzet veruit de grootste divisie. Vooral in de VS en Vietnam scoorde het bedrijf goed, terwijl in Nederland het marktaandeel van de Pon-merken licht toenam tot 22 procent. Smalbraak: “Een belangrijke mijlpaal is onze start in Vietnam als importeur en retailer voor Audi, naast de reeds bestaande import- en retailactiviteiten van Jaguar en Land Rover. Dit is onderdeel van onze Luxury & Performance Cars business, die het, zeker in de Verenigde Staten, uitstekend doet. Vorig jaar opende deze divisie nieuwe Porsche-dealerships in Californië en Texas.”

Bike

Het winstgevende Pon.Bike zag de omzet in 2023 ietsje teruglopen tot bijna 2,3 miljard euro. “De fietsmarkt als geheel kreeg in 2023 te maken met een stevige correctie, vooral door te hoge voorraden. De meeste van onze kwaliteitsmerken wisten zich niettemin goed te handhaven dankzij sterke marktposities. Dat gold bijvoorbeeld voor Gazelle in Nederland, Kalkhof in Duitsland en Cervélo in de VS.”

Pon.Bike opende vorig jaar in Mainz, Duitsland, een fabriek voor high-end fietsmerken en sloeg de eerste paal voor een nieuwe fietsfabriek in Litouwen. “Ons bike leasingbedrijf kreeg een geweldige impuls dankzij de samenwerking met Volkswagen Financial Services en gaat nu ook van start in de VS. De grote fietsmarkten in Europa en de VS blijven langetermijn-groeimarkten, zeker ook omdat overheden en bedrijven fietsen in toenemende mate stimuleren om klimaat-, mobiliteits- en gezondheidsredenen.”

Vooruitzichten

De economische vooruitzichten voor 2024 blijven onzeker, gelet op geografische en politieke ontwikkelingen, stelt het bedrijf. “Pon Holdings staat er evenwel goed voor (het eigen vermogen ligt rond de 2 miljard euro, red) en is klaar om de vruchten te plukken van marktherstel, mocht dit in de loop van het jaar plaatsvinden”, concludeert Smalbraak.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Pon: Onzekere omstandigheden, maar ‘klaar om vruchten te plukken’ als markt herstelt | Automotive Online

Pon: Onzekere omstandigheden, maar ‘klaar om vruchten te plukken’ als markt herstelt

Pon Holdings • De nettowinst kwam in 2023 uit op 104 miljoen euro (-81%), genormaliseerd voor eenmalige boekwinsten is dat gelijk aan 2022.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van Pon in Amsterdam (Foto: Move).

Pon heeft in 2023 een omzet gerealiseerd van 10,1 miljard euro, een half procent hoger dan in 2022. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Het bedrijf heeft 13.800 medewerkers in 34 landen op zes continenten. Pon is met 120 bedrijven actief in vier clusters: Automotive, Pon.Bike, Equipment & Power Systems en Agricultural Products & Services.

De nettowinst daalde  in 2023 van 546 naar 104 miljoen euro (-81%), voornamelijk als gevolg van eenmalige boekwinsten in 2022, toen Pon PVI verkocht en daarmee het cluster Industrial Mobility op hield te bestaan. Pon meldt dat de ebitda met 580 miljoen euro ongeveer gelijk was aan 2022.

“Onze financiële prestatie vorig jaar was solide met een operationeel resultaat dat goed was, zeker gelet op de marktomstandigheden. In sommige markten kwamen marges onder druk door prijsconcurrentie en hogere kosten voor mensen, inkoop en financiering. Tegelijkertijd zijn we blijven investeren in markten, merken en diensten”, zegt ceo Janus Smalbraak.

Vanuit ‘sterke marktposities met topmerken en gezonde financiën’ blijft de
familie-multinational Pon Holdings investeren in langetermijngroei. “Het is onze overtuiging dat wij ons als familiebedrijf primair onderscheiden via onze mensen, naast een strategie die inspeelt op fundamentele veranderingen in de samenleving, met name de behoefte aan schonere en innovatieve vormen van energie en mobiliteit.”

Automotive

Pon Automotive zag de omzet in 2023 uitkomen op 6,8 miljard euro en is daarmee in omzet veruit de grootste divisie. Vooral in de VS en Vietnam scoorde het bedrijf goed, terwijl in Nederland het marktaandeel van de Pon-merken licht toenam tot 22 procent. Smalbraak: “Een belangrijke mijlpaal is onze start in Vietnam als importeur en retailer voor Audi, naast de reeds bestaande import- en retailactiviteiten van Jaguar en Land Rover. Dit is onderdeel van onze Luxury & Performance Cars business, die het, zeker in de Verenigde Staten, uitstekend doet. Vorig jaar opende deze divisie nieuwe Porsche-dealerships in Californië en Texas.”

Bike

Het winstgevende Pon.Bike zag de omzet in 2023 ietsje teruglopen tot bijna 2,3 miljard euro. “De fietsmarkt als geheel kreeg in 2023 te maken met een stevige correctie, vooral door te hoge voorraden. De meeste van onze kwaliteitsmerken wisten zich niettemin goed te handhaven dankzij sterke marktposities. Dat gold bijvoorbeeld voor Gazelle in Nederland, Kalkhof in Duitsland en Cervélo in de VS.”

Pon.Bike opende vorig jaar in Mainz, Duitsland, een fabriek voor high-end fietsmerken en sloeg de eerste paal voor een nieuwe fietsfabriek in Litouwen. “Ons bike leasingbedrijf kreeg een geweldige impuls dankzij de samenwerking met Volkswagen Financial Services en gaat nu ook van start in de VS. De grote fietsmarkten in Europa en de VS blijven langetermijn-groeimarkten, zeker ook omdat overheden en bedrijven fietsen in toenemende mate stimuleren om klimaat-, mobiliteits- en gezondheidsredenen.”

Vooruitzichten

De economische vooruitzichten voor 2024 blijven onzeker, gelet op geografische en politieke ontwikkelingen, stelt het bedrijf. “Pon Holdings staat er evenwel goed voor (het eigen vermogen ligt rond de 2 miljard euro, red) en is klaar om de vruchten te plukken van marktherstel, mocht dit in de loop van het jaar plaatsvinden”, concludeert Smalbraak.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.