Recordwinst voor Pon, omzet door de 10 miljard euro

Pon • Dit jaar moeten de eerste producten onder Europcar-label worden gepresenteerd.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van Pon in Amsterdam (Foto: Move).

Pon Holdings heeft in 2022 een record nettowinst gerealiseerd van 547 miljoen euro, ongeveer twee derde meer dan in 2021. De ebitda verdubbelde naar 1,045 miljard euro en de omzet groeide met een kwart naar tien miljard euro. Dat meldt het concern. De automotive-divisie zag de omzet met twintig procent toenemen tot 6 miljard euro.

Na de automotive is het de fietsdivisie die het meeste omzet realiseerde. Pon.Bike kende vorig jaar een onstuimige groei, met een omzet die uitkwam op 2,4 miljard euro. Diverse acquisities lagen daaraan ten grondslag, vooral die van Dorel Sports.

“Terwijl wij geconfronteerd werden met die uitdagingen wisten we toch een voor Pon bijzonder goed jaar te realiseren, ook financieel. Onze kracht zit met name in de uitstekende relaties met onze partners, leveranciers en klanten, wat een compliment is voor al onze medewerkers, over de hele wereld”, stelt ceo Janus Smalbraak.

Afscheidsinterview Willem Trip (Pon): ‘Door dieselgate is de cultuur in Wolfsburg opener’

De transformatie van Pon naar ‘elektrisch en digitalisering’ zet door, aldus Smalbraak. “Juist daarin zijn we een absolute voorloper. De vraag naar milieuvriendelijke en duurzame mobiliteit is hoog, precies waar wij toonaangevend in zijn. Onze automotive activiteiten hebben we verder uitgebreid in Nederland, Duitsland, Vietnam en de VS, gekenmerkt door groei in elektrische auto’s. De integratie van Dorel Sports met Pon.Bike vind in hoog tempo plaats, waarmee we nu een wereldspeler zijn in top fietsmerken en e-bikes. De forse
investeringen in fietsinfrastructuur die met name in Europa en de VS plaatsvinden, zullen de groei in de verkoop van vooral e-bikes een extra steun in de rug geven.”

In 2022 vierde Pon het 75-jarig partnerschap met de Volkswagen Group. Dat kreeg verder vorm door de gezamenlijke acquisitie van Europcar. Onder dat merk gaat Pon “nieuwe vormen van mobiliteit aanbieden”.

Volle orderboeken

Smalbraak geeft geen prognose over de verwachte winst en omzet in 2023, maar hij kent weinig grote zorgen. “De economie kent ook in 2023 tegenwind, vooral in Europa en de VS. Economische vertraging zal ook effect hebben op ons, evenals de hier en daar nog steeds haperende levering van onderdelen. Tegelijkertijd zijn we het jaar ingegaan met volle orderboeken voor automotive, bike en equipment & power. Ons hoogwaardig merkportfolio, dienstverlening en teams houden het bedrijf veerkrachtig.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Recordwinst voor Pon, omzet door de 10 miljard euro | Automotive Online

Recordwinst voor Pon, omzet door de 10 miljard euro

Pon • Dit jaar moeten de eerste producten onder Europcar-label worden gepresenteerd.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het hoofdkantoor van Pon in Amsterdam (Foto: Move).

Pon Holdings heeft in 2022 een record nettowinst gerealiseerd van 547 miljoen euro, ongeveer twee derde meer dan in 2021. De ebitda verdubbelde naar 1,045 miljard euro en de omzet groeide met een kwart naar tien miljard euro. Dat meldt het concern. De automotive-divisie zag de omzet met twintig procent toenemen tot 6 miljard euro.

Na de automotive is het de fietsdivisie die het meeste omzet realiseerde. Pon.Bike kende vorig jaar een onstuimige groei, met een omzet die uitkwam op 2,4 miljard euro. Diverse acquisities lagen daaraan ten grondslag, vooral die van Dorel Sports.

“Terwijl wij geconfronteerd werden met die uitdagingen wisten we toch een voor Pon bijzonder goed jaar te realiseren, ook financieel. Onze kracht zit met name in de uitstekende relaties met onze partners, leveranciers en klanten, wat een compliment is voor al onze medewerkers, over de hele wereld”, stelt ceo Janus Smalbraak.

Afscheidsinterview Willem Trip (Pon): ‘Door dieselgate is de cultuur in Wolfsburg opener’

De transformatie van Pon naar ‘elektrisch en digitalisering’ zet door, aldus Smalbraak. “Juist daarin zijn we een absolute voorloper. De vraag naar milieuvriendelijke en duurzame mobiliteit is hoog, precies waar wij toonaangevend in zijn. Onze automotive activiteiten hebben we verder uitgebreid in Nederland, Duitsland, Vietnam en de VS, gekenmerkt door groei in elektrische auto’s. De integratie van Dorel Sports met Pon.Bike vind in hoog tempo plaats, waarmee we nu een wereldspeler zijn in top fietsmerken en e-bikes. De forse
investeringen in fietsinfrastructuur die met name in Europa en de VS plaatsvinden, zullen de groei in de verkoop van vooral e-bikes een extra steun in de rug geven.”

In 2022 vierde Pon het 75-jarig partnerschap met de Volkswagen Group. Dat kreeg verder vorm door de gezamenlijke acquisitie van Europcar. Onder dat merk gaat Pon “nieuwe vormen van mobiliteit aanbieden”.

Volle orderboeken

Smalbraak geeft geen prognose over de verwachte winst en omzet in 2023, maar hij kent weinig grote zorgen. “De economie kent ook in 2023 tegenwind, vooral in Europa en de VS. Economische vertraging zal ook effect hebben op ons, evenals de hier en daar nog steeds haperende levering van onderdelen. Tegelijkertijd zijn we het jaar ingegaan met volle orderboeken voor automotive, bike en equipment & power. Ons hoogwaardig merkportfolio, dienstverlening en teams houden het bedrijf veerkrachtig.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.