Recordwinst voor BYD maar ‘beleggers stappen niet in’

BYD • De buitenlandse investeringen in China bevinden zich op het laagste punt van de afgelopen dertig jaar.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: BYD).

De Chinese elektrische autobouwer BYD heeft afgelopen jaar een recordwinst van 30 miljard yuan (3,83 miljard euro) geboekt. Dat is bijna 81 procent meer dan een jaar eerder, meldt het bedrijf. De omzet van BYD nam vorig jaar met 42 procent toe tot 77 miljard euro.

BYD produceerde deze week zijn zeven miljoenste auto. In het laatste kwartaal van 2023 verkocht het Chinese merk voor het eerst meer elektrische auto’s dan Tesla. De verkopen stijgen mede doordat de Chinese overheid elektrische auto’s flinke belastingvoordelen geeft.

BYD introduceerde eerder deze week het volledig elektrische model Seagull, die in China minder dan 10 duizend dollar moet kosten.

Protectionisme

Ondanks de goede prestaties van BYD tonen buitenlandse investeerders weinig interesse in het bedrijf. Dat demissionair premier Mark Rutte gisteren na een ontmoeting met de Chinese premier Li Qiang in Bejing zei het ‘over veel dingen oneens te zijn’, is “tekenend”, zegt Jean-Paul Oudheusden, analist bij beleggingsplatform e-Toro. Oudheusden doelt op het onderzoek dat de Europese Commissie instelde naar oneerlijke staatssteun ten gunste van Chinese autofabrikanten. De eerste bevindingen van dat onderzoek worden in de zomer verwacht.

Volgens Oudheusden is er voor beleggers weinig eer te behalen in China. De buitenlandse investeringen in China bevinden zich op het laagste punt van de afgelopen dertig jaar. “BYD is een uitstekende automaker en op dit moment misschien wel de enige die Tesla structureel kan overtreffen, maar het is Chinees. Normaal gesproken is de aankondiging van een samenwerking met Nvidia een garantie voor een koersstijging van enkele procenten, maar niet in het geval van BYD.”

Daarnaast stipt Oudheusden de prijsoorlog aan die ook een hap neemt uit de marges van BYD.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Recordwinst voor BYD maar ‘beleggers stappen niet in’ | Automotive Online

Recordwinst voor BYD maar ‘beleggers stappen niet in’

BYD • De buitenlandse investeringen in China bevinden zich op het laagste punt van de afgelopen dertig jaar.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: BYD).

De Chinese elektrische autobouwer BYD heeft afgelopen jaar een recordwinst van 30 miljard yuan (3,83 miljard euro) geboekt. Dat is bijna 81 procent meer dan een jaar eerder, meldt het bedrijf. De omzet van BYD nam vorig jaar met 42 procent toe tot 77 miljard euro.

BYD produceerde deze week zijn zeven miljoenste auto. In het laatste kwartaal van 2023 verkocht het Chinese merk voor het eerst meer elektrische auto’s dan Tesla. De verkopen stijgen mede doordat de Chinese overheid elektrische auto’s flinke belastingvoordelen geeft.

BYD introduceerde eerder deze week het volledig elektrische model Seagull, die in China minder dan 10 duizend dollar moet kosten.

Protectionisme

Ondanks de goede prestaties van BYD tonen buitenlandse investeerders weinig interesse in het bedrijf. Dat demissionair premier Mark Rutte gisteren na een ontmoeting met de Chinese premier Li Qiang in Bejing zei het ‘over veel dingen oneens te zijn’, is “tekenend”, zegt Jean-Paul Oudheusden, analist bij beleggingsplatform e-Toro. Oudheusden doelt op het onderzoek dat de Europese Commissie instelde naar oneerlijke staatssteun ten gunste van Chinese autofabrikanten. De eerste bevindingen van dat onderzoek worden in de zomer verwacht.

Volgens Oudheusden is er voor beleggers weinig eer te behalen in China. De buitenlandse investeringen in China bevinden zich op het laagste punt van de afgelopen dertig jaar. “BYD is een uitstekende automaker en op dit moment misschien wel de enige die Tesla structureel kan overtreffen, maar het is Chinees. Normaal gesproken is de aankondiging van een samenwerking met Nvidia een garantie voor een koersstijging van enkele procenten, maar niet in het geval van BYD.”

Daarnaast stipt Oudheusden de prijsoorlog aan die ook een hap neemt uit de marges van BYD.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.