Chinese handelsminister in Parijs voor gesprekken over EV’s

Chinese EV's • Tijdens zijn bezoek aan Parijs vertelde de handelsminister Wang Wentao dat Chinese EV-bedrijven niet afhankelijk zijn van subsidies om een concurrentievoordeel te behalen.
Redactie Redactie
BYD was in september 2023 al prominent aanwezig in München, tijdens de IAA. Deze Beierse stad is een van de speelsteden tijdens het EK voetbal in de zomer van 2024.
(Foto: Shutterstock).

De Chinese minister van Handel Wang Wentao is gisteren (zondag 7 april) in Parijs aangekomen voor gesprekken met onder meer vertegenwoordigers van de Europese auto-industrie over elektrische voertuigen, zo meldt persbureau Reuters.

In Europa zijn er zorgen over de sterke groei van het aantal goedkopere elektrische auto’s van Chinese makelij op de Europese markt en de subsidies die Chinese bedrijven krijgen van de overheid. De Europese Commissie heeft gezegd onderzoek te doen naar die subsidies omdat daarmee sprake kan zijn van oneerlijk concurrentievoordeel voor de Chinese elektrische autobouwers in de strijd met Europese autofabrikanten. Mogelijk kan Brussel dan extra importtarieven gaan heffen op die auto’s uit China. Dat onderzoek en die mogelijke heffingen zullen dan ook hoog op de agenda staan bij het bezoek van Wang.

‘Niet afhankelijk van subsidie’

Tijdens de bijeenkomst, waar onder meer vertegenwoordigers van Geely aan tafel zaten, vertelde Wang het standpunt van Peking dat Chinese EV-bedrijven niet afhankelijk zijn van subsidies om een concurrentievoordeel te behalen. Ook noemde de Chinese minister de beschuldigingen van Europa van ‘overcapaciteit’ ongegrond. “China’s EV-bedrijven vertrouwen op technologische innovatie, een perfect productie- en toeleveringsketensysteem en volledige concurrentie op de markt, en niet op subsidies om concurrentievoordeel te behalen”, zo citeert Reuters Wang.

De minister sprak gisteren verder met Renault-topman Luca de Meo, tevens president van de Europese autobrancheorganisatie Acea. Vandaag staat er er een ontmoeting tussen Wang en de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire op het programma. Bij de reis van Wang zijn ook topbestuurders van BYD, SAIC en Geely mee.

BYD wil aan het eind van 2025 zijn Europese EV-marktaandeel naar 5 procent opvoeren, zo vertelde directeur Michael Shu vorige maand. Het bedrijf wil dat aandeel bereiken nog voordat de bouw van de nieuwe fabriek in Hongarije klaar is.

Chinese handelsminister in Parijs voor gesprekken over EV’s | Automotive Online

Chinese handelsminister in Parijs voor gesprekken over EV’s

Chinese EV's • Tijdens zijn bezoek aan Parijs vertelde de handelsminister Wang Wentao dat Chinese EV-bedrijven niet afhankelijk zijn van subsidies om een concurrentievoordeel te behalen.
Redactie Redactie
BYD was in september 2023 al prominent aanwezig in München, tijdens de IAA. Deze Beierse stad is een van de speelsteden tijdens het EK voetbal in de zomer van 2024.
(Foto: Shutterstock).

De Chinese minister van Handel Wang Wentao is gisteren (zondag 7 april) in Parijs aangekomen voor gesprekken met onder meer vertegenwoordigers van de Europese auto-industrie over elektrische voertuigen, zo meldt persbureau Reuters.

In Europa zijn er zorgen over de sterke groei van het aantal goedkopere elektrische auto’s van Chinese makelij op de Europese markt en de subsidies die Chinese bedrijven krijgen van de overheid. De Europese Commissie heeft gezegd onderzoek te doen naar die subsidies omdat daarmee sprake kan zijn van oneerlijk concurrentievoordeel voor de Chinese elektrische autobouwers in de strijd met Europese autofabrikanten. Mogelijk kan Brussel dan extra importtarieven gaan heffen op die auto’s uit China. Dat onderzoek en die mogelijke heffingen zullen dan ook hoog op de agenda staan bij het bezoek van Wang.

‘Niet afhankelijk van subsidie’

Tijdens de bijeenkomst, waar onder meer vertegenwoordigers van Geely aan tafel zaten, vertelde Wang het standpunt van Peking dat Chinese EV-bedrijven niet afhankelijk zijn van subsidies om een concurrentievoordeel te behalen. Ook noemde de Chinese minister de beschuldigingen van Europa van ‘overcapaciteit’ ongegrond. “China’s EV-bedrijven vertrouwen op technologische innovatie, een perfect productie- en toeleveringsketensysteem en volledige concurrentie op de markt, en niet op subsidies om concurrentievoordeel te behalen”, zo citeert Reuters Wang.

De minister sprak gisteren verder met Renault-topman Luca de Meo, tevens president van de Europese autobrancheorganisatie Acea. Vandaag staat er er een ontmoeting tussen Wang en de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire op het programma. Bij de reis van Wang zijn ook topbestuurders van BYD, SAIC en Geely mee.

BYD wil aan het eind van 2025 zijn Europese EV-marktaandeel naar 5 procent opvoeren, zo vertelde directeur Michael Shu vorige maand. Het bedrijf wil dat aandeel bereiken nog voordat de bouw van de nieuwe fabriek in Hongarije klaar is.