Bovag-RAI Vereniging: Groei bestelwagenverkoop in 2024

Prognose • De verkoop van bestelwagens wordt volgend jaar wel “ongunstig beïnvloed door de geopolitieke en economische situatie”.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Shutterstock)

Brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag voorspellen dat er komend jaar 78.000 bestelwagens worden verkocht. Dat zijn er een kleine tienduizend meer dan dit jaar. In 2025 vervalt de vrijstelling voor de aanschafbelasting voor bestelwagens. Dat zorgt naar verwachting voor een hogere verkoop van bestelbussen in 2024.

In 2025 worden ook zero-emissiezones in steden ingevoerd. Deze zones, die overigens nog onderwerp zijn van veel discussie bij zowel de landelijke politiek als lokale overheden, jaagt de verkoop van elektrische bestelbussen aan, maar leidt vóór de invoering wellicht ook op een run op dieselbusjes die nog een aantal jaar wel de stadscentra in mogen.

De verkoop van bestelwagens wordt volgend jaar wel “ongunstig beïnvloed door de geopolitieke en economische situatie”. De RAI en Bovag schrijven: “De economische heropleving is minder snel, vooral bij belangrijke handelspartners zoals Duitsland. Het vertrouwen is daarmee afgenomen en kan zwak blijven. Dit heeft invloed op investeringsbeslissingen”.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag-RAI Vereniging: Groei bestelwagenverkoop in 2024 | Automotive Online

Bovag-RAI Vereniging: Groei bestelwagenverkoop in 2024

Prognose • De verkoop van bestelwagens wordt volgend jaar wel “ongunstig beïnvloed door de geopolitieke en economische situatie”.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
(Foto: Shutterstock)

Brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag voorspellen dat er komend jaar 78.000 bestelwagens worden verkocht. Dat zijn er een kleine tienduizend meer dan dit jaar. In 2025 vervalt de vrijstelling voor de aanschafbelasting voor bestelwagens. Dat zorgt naar verwachting voor een hogere verkoop van bestelbussen in 2024.

In 2025 worden ook zero-emissiezones in steden ingevoerd. Deze zones, die overigens nog onderwerp zijn van veel discussie bij zowel de landelijke politiek als lokale overheden, jaagt de verkoop van elektrische bestelbussen aan, maar leidt vóór de invoering wellicht ook op een run op dieselbusjes die nog een aantal jaar wel de stadscentra in mogen.

De verkoop van bestelwagens wordt volgend jaar wel “ongunstig beïnvloed door de geopolitieke en economische situatie”. De RAI en Bovag schrijven: “De economische heropleving is minder snel, vooral bij belangrijke handelspartners zoals Duitsland. Het vertrouwen is daarmee afgenomen en kan zwak blijven. Dit heeft invloed op investeringsbeslissingen”.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.