Cecra pleit voor bescherming mkb in aanloop naar EU-verkiezingen
Cecra, de Europese branchevereniging voor automotive toeleveranciers, roept EU-leiders op tot bescherming van de kleine en middengrote ondernemingen in de distributie- en reparatiesector. Ook pleit de organisatie voor directe toegang tot in-vehicle data voor garagebedrijven om een gelijk speelveld te creëren. Dat blijkt uit een manifest dat Cecra naar buiten brengt in aanloop naar de Europese verkiezingen.
Agentuur
Volgens Cecra ondergaat de autosector ingrijpende veranderingen. Fabrikanten stappen over op het agentenmodel en online verkoopplatforms brengt de detailhandel in directe concurrentie met fabrikanten.
Cecra vraagt aandacht voor de sector in aanloop naar de Europese verkiezingen. De belangrijkste doelen van het manifest zijn onder meer: het beschermen van kleine en middelgrote ondernemingen in de sector, het waarborgen van de consumentenbelangen bij veranderende verkoop- en reparatiemodellen, het handhaven van een gelijk speelveld voor aftersales-operators en het beschermen van consumenten tegen fraude.
Datawetgeving
Een belangrijk onderdeel is de toegang tot in-vehicle data voor onafhankelijke garagebedrijven waar Cecra al langer voor lobbyt. Een uitspraak van het Europees Hof versterkte onlangs het standpunt van Cecra. Het Hof besloot dat onafhankelijke autobedrijven moeten toegang krijgen tot essentiële autodata.
Ook het Europees Parlement en de Europese Raad zijn akkoord over nieuwe datawetgeving. De nieuwe wetgeving stelt volgens Cecra consumenten en bedrijven in staat mee te beslissen over wat er met de gegevens gebeurt die worden gegenereerd door hun verbonden producten.