Europees Hof: fabrikanten moeten ook universelen toegang geven tot autodata

ADAS • De uitspraak gaat over een zaak van Carglass en ATU tegen Fiat-Chrysler, maar geldt in de hele EU voor alle autofabrikanten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(foto: Shutterstock)

Ook onafhankelijke autobedrijven moeten toegang krijgen tot essentiële autodata. Dat is de uitspraak van het Europees Hof van Justitie in een zaak die Carglass en ATU, een grote Duitse keten van autobedrijven, aanspanden tegen FCA. Dat is het voormalige Fiat-Chrysler, inmiddels opgegaan in Stellantis. Dit meldt het Europees Hof.

Carglass Duitsland en ATU spanden jaren geleden bij de rechtbank in Keulen een rechtszaak aan tegen FCA, om via de OBD-poort toegang te krijgen tot data die nodig is voor het herkalibreren van diverse rijhulpsystemen (ADAS) na het vervangen van de voorruit of andere onderdelen. Omdat de zaak betrekking had op de interpretatie van de EU-verordening, besloot de regionale rechtbank van Keulen de zaak door te verwijzen naar het Europees Hof van Justitie.

Het Hof constateert nu dat FCA toegang moet bieden tot de data, om de vrije concurrentie in de aftermarket niet te belemmeren. Ook zou FCA met het afschermen van gegevens de keuzevrijheid van consumenten beperken, wat kan leiden tot hogere prijzen. Een belangrijke overweging voor het Hof was ook het belang van cyberbeveiliging, die is gediend bij openheid omtrent de achterliggende systemen.

De beslissing van het Europees Hof biedt juridische zekerheid in de hele EU. De uitspraak is bindend voor alle voertuigfabrikanten en onafhankelijke marktpartijen, stelt Osborne Clarke, het advocatenkantoor van Carglass en ATU.

Afgelopen zomer ging de EU akkoord met de Data Act, die regelt dat bedrijven en consumenten zelf kunnen beslissen wat er met hun autodata gebeurt.

Cecra, de Europese branchevereniging voor automotive toeleveranciers, meldt zeer tevreden te zijn met de uitspraak van het Hof. “Het versterkt ons standpunt dat beveiligingsgateways die worden geïmplementeerd onder het voorwendsel van cyberbeveiliging oneerlijk zijn en in strijd zijn met de EU-wetgeving. Het besluit zendt een krachtige boodschap uit: de EU-regelgeving moet worden gerespecteerd zonder belemmeringen op te werpen voor dealers of reparateurs die toegang willen krijgen tot gegevens in voertuigen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Europees Hof: fabrikanten moeten ook universelen toegang geven tot autodata | Automotive Online

Europees Hof: fabrikanten moeten ook universelen toegang geven tot autodata

ADAS • De uitspraak gaat over een zaak van Carglass en ATU tegen Fiat-Chrysler, maar geldt in de hele EU voor alle autofabrikanten.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(foto: Shutterstock)

Ook onafhankelijke autobedrijven moeten toegang krijgen tot essentiële autodata. Dat is de uitspraak van het Europees Hof van Justitie in een zaak die Carglass en ATU, een grote Duitse keten van autobedrijven, aanspanden tegen FCA. Dat is het voormalige Fiat-Chrysler, inmiddels opgegaan in Stellantis. Dit meldt het Europees Hof.

Carglass Duitsland en ATU spanden jaren geleden bij de rechtbank in Keulen een rechtszaak aan tegen FCA, om via de OBD-poort toegang te krijgen tot data die nodig is voor het herkalibreren van diverse rijhulpsystemen (ADAS) na het vervangen van de voorruit of andere onderdelen. Omdat de zaak betrekking had op de interpretatie van de EU-verordening, besloot de regionale rechtbank van Keulen de zaak door te verwijzen naar het Europees Hof van Justitie.

Het Hof constateert nu dat FCA toegang moet bieden tot de data, om de vrije concurrentie in de aftermarket niet te belemmeren. Ook zou FCA met het afschermen van gegevens de keuzevrijheid van consumenten beperken, wat kan leiden tot hogere prijzen. Een belangrijke overweging voor het Hof was ook het belang van cyberbeveiliging, die is gediend bij openheid omtrent de achterliggende systemen.

De beslissing van het Europees Hof biedt juridische zekerheid in de hele EU. De uitspraak is bindend voor alle voertuigfabrikanten en onafhankelijke marktpartijen, stelt Osborne Clarke, het advocatenkantoor van Carglass en ATU.

Afgelopen zomer ging de EU akkoord met de Data Act, die regelt dat bedrijven en consumenten zelf kunnen beslissen wat er met hun autodata gebeurt.

Cecra, de Europese branchevereniging voor automotive toeleveranciers, meldt zeer tevreden te zijn met de uitspraak van het Hof. “Het versterkt ons standpunt dat beveiligingsgateways die worden geïmplementeerd onder het voorwendsel van cyberbeveiliging oneerlijk zijn en in strijd zijn met de EU-wetgeving. Het besluit zendt een krachtige boodschap uit: de EU-regelgeving moet worden gerespecteerd zonder belemmeringen op te werpen voor dealers of reparateurs die toegang willen krijgen tot gegevens in voertuigen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.