Cecra: ‘Uitrol agentuurmodellen loopt vertraging op’
De belangenvereniging riep al eerder alle fabrikanten op om de wetgeving met betrekking tot agentuurmodellen te respecteren.
Europese dealerorganisatie Cecra roept fabrikanten op om transparant te zijn over de onderhandelingen met betrekking tot de invoering van agentuurmodellen. De organisatie meldt tevens dat het deze week informatie heeft ontvangen waaruit blijkt dat bij meerdere merken de invoering van agentuurmodellen vertraagd wordt. Het noemt daarbij geen voorbeelden.
De invoering van een dergelijke ingrijpende wijziging in de bedrijfsvoering, die volgens Cecra de positie van retailers wezenlijk zal verzwakken, vereist meer transparantie. “De onderhandelingen vinden nu plaats onder voorwaarde van strike geheimhouding. Betrokken partijen hebben strenge geheimhoudingsclausules getekend. Uit onderzoek van de Franse dealervereniging blijkt dat 60 procent van zijn leden niet geïnformeerd is over de onderhandelingen. Een groot deel van de dealers zegt nu de nieuwe contracten niet te willen ondertekenen.
Ford
Automotive meldde vorig jaar dat in Nederland Ford volgend jaar maart de eerste grote fabrikant is die overschakelt naar een agentuurmodel. Alle betrokkenen willen daar uitsluitend off the record over praten. Nederland is voor Ford een pilotland. De voorbereidingen zijn nu volop gaande, maar de invoering is een bijzonder complexe aangelegenheid, bevestigen bronnen bij zowel fabrikant als dealers aan Automotive. Officieel heeft Ford de transitie naar het agentuurmodel nog niet bekend gemaakt. Stellantis was onlangs de eerste fabrikant die publiekelijk bekend maakte over te stappen.
Waardeoverdracht
Cecra riep al eerder alle betrokken fabrikanten op om de wetgeving met betrekking tot agentuurmodellen te respecteren. “We maken ons zorgen over het verdienmodel en het commerciële beleid. Ook wordt er waarde weggehaald bij de dealers en naar fabrikanten overgebracht en is onhelder of dealers voldoende gecompenseerd worden bij hun overgang naar het agentschap. Dan is er nog het legale framework van de contracten waarover onduidelijkheid is. Tot slot is ook de controle over de gebruikte auto-activiteiten onderwerp van discussie”, schrijft Cecra director general Bernard Lycke.
Fundamentele verandering
Cecra merkt op dat nationale wetgevingen in Europa gerespecteerd moeten worden. Volgens Cecra vereist nationale wetgeving voor verschillende landen aangepaste contracten. De vraag is volgens Cecra hoe fabrikanten de status van agenten zien. Als pure agent die in naam van de fabrikant handelt of als ‘commissionair’, die zelfstandig transacties kan sluiten. Lycke: “Fabrikanten die nu nog in de planningsfase zitten moeten goed kijken naar recente ontwikkelingen. De overgang is veel meer dan simpelweg de invoering naar een nieuw contract, het betreft een fundamentele verandering van het hele businessmodel van alle betrokken partijen.”