Cecra: ‘Uitrol agentuurmodellen loopt vertraging op’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De belangenvereniging riep al eerder alle fabrikanten op om de wetgeving met betrekking tot agentuurmodellen te respecteren.

Europese dealerorganisatie Cecra roept fabrikanten op om transparant te zijn over de onderhandelingen met betrekking tot de invoering van agentuurmodellen. De organisatie meldt tevens dat het deze week informatie heeft ontvangen waaruit blijkt dat bij meerdere merken de invoering van agentuurmodellen vertraagd wordt. Het noemt daarbij geen voorbeelden.

De invoering van een dergelijke ingrijpende wijziging in de bedrijfsvoering, die volgens Cecra de positie van retailers wezenlijk zal verzwakken, vereist meer transparantie. “De onderhandelingen vinden nu plaats onder voorwaarde van strike geheimhouding. Betrokken partijen hebben strenge geheimhoudingsclausules getekend. Uit onderzoek van de Franse dealervereniging blijkt dat 60 procent van zijn leden niet geïnformeerd is over de onderhandelingen. Een groot deel van de dealers zegt nu de nieuwe contracten niet te willen ondertekenen.

Ford

Automotive meldde vorig jaar dat in Nederland Ford volgend jaar maart de eerste grote fabrikant is die overschakelt naar een agentuurmodel. Alle betrokkenen willen daar uitsluitend off the record over praten. Nederland is voor Ford een pilotland. De voorbereidingen zijn nu volop gaande, maar de invoering is een bijzonder complexe aangelegenheid, bevestigen bronnen bij zowel fabrikant als dealers aan Automotive. Officieel heeft Ford de transitie naar het agentuurmodel nog niet bekend gemaakt. Stellantis was onlangs de eerste fabrikant die publiekelijk bekend maakte over te stappen.

Waardeoverdracht

Cecra riep al eerder alle betrokken fabrikanten op om de wetgeving met betrekking tot agentuurmodellen te respecteren. “We maken ons zorgen over het verdienmodel en het commerciële beleid. Ook wordt er waarde weggehaald bij de dealers en naar fabrikanten overgebracht en is onhelder of dealers voldoende gecompenseerd worden bij hun overgang naar het agentschap. Dan is er nog het legale framework van de contracten waarover onduidelijkheid is. Tot slot is ook de controle over de gebruikte auto-activiteiten onderwerp van discussie”, schrijft Cecra director general Bernard Lycke.

Fundamentele verandering

Cecra merkt op dat nationale wetgevingen in Europa gerespecteerd moeten worden. Volgens Cecra vereist nationale wetgeving voor verschillende landen aangepaste contracten. De vraag is volgens Cecra hoe fabrikanten de status van agenten zien. Als pure agent die in naam van de fabrikant handelt of als ‘commissionair’, die zelfstandig transacties kan sluiten. Lycke: “Fabrikanten die nu nog in de planningsfase zitten moeten goed kijken naar recente ontwikkelingen. De overgang is veel meer dan simpelweg de invoering naar een nieuw contract, het betreft een fundamentele verandering van het hele businessmodel van alle betrokken partijen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Cecra: ‘Uitrol agentuurmodellen loopt vertraging op’ | Automotive Online

Cecra: ‘Uitrol agentuurmodellen loopt vertraging op’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

De belangenvereniging riep al eerder alle fabrikanten op om de wetgeving met betrekking tot agentuurmodellen te respecteren.

Europese dealerorganisatie Cecra roept fabrikanten op om transparant te zijn over de onderhandelingen met betrekking tot de invoering van agentuurmodellen. De organisatie meldt tevens dat het deze week informatie heeft ontvangen waaruit blijkt dat bij meerdere merken de invoering van agentuurmodellen vertraagd wordt. Het noemt daarbij geen voorbeelden.

De invoering van een dergelijke ingrijpende wijziging in de bedrijfsvoering, die volgens Cecra de positie van retailers wezenlijk zal verzwakken, vereist meer transparantie. “De onderhandelingen vinden nu plaats onder voorwaarde van strike geheimhouding. Betrokken partijen hebben strenge geheimhoudingsclausules getekend. Uit onderzoek van de Franse dealervereniging blijkt dat 60 procent van zijn leden niet geïnformeerd is over de onderhandelingen. Een groot deel van de dealers zegt nu de nieuwe contracten niet te willen ondertekenen.

Ford

Automotive meldde vorig jaar dat in Nederland Ford volgend jaar maart de eerste grote fabrikant is die overschakelt naar een agentuurmodel. Alle betrokkenen willen daar uitsluitend off the record over praten. Nederland is voor Ford een pilotland. De voorbereidingen zijn nu volop gaande, maar de invoering is een bijzonder complexe aangelegenheid, bevestigen bronnen bij zowel fabrikant als dealers aan Automotive. Officieel heeft Ford de transitie naar het agentuurmodel nog niet bekend gemaakt. Stellantis was onlangs de eerste fabrikant die publiekelijk bekend maakte over te stappen.

Waardeoverdracht

Cecra riep al eerder alle betrokken fabrikanten op om de wetgeving met betrekking tot agentuurmodellen te respecteren. “We maken ons zorgen over het verdienmodel en het commerciële beleid. Ook wordt er waarde weggehaald bij de dealers en naar fabrikanten overgebracht en is onhelder of dealers voldoende gecompenseerd worden bij hun overgang naar het agentschap. Dan is er nog het legale framework van de contracten waarover onduidelijkheid is. Tot slot is ook de controle over de gebruikte auto-activiteiten onderwerp van discussie”, schrijft Cecra director general Bernard Lycke.

Fundamentele verandering

Cecra merkt op dat nationale wetgevingen in Europa gerespecteerd moeten worden. Volgens Cecra vereist nationale wetgeving voor verschillende landen aangepaste contracten. De vraag is volgens Cecra hoe fabrikanten de status van agenten zien. Als pure agent die in naam van de fabrikant handelt of als ‘commissionair’, die zelfstandig transacties kan sluiten. Lycke: “Fabrikanten die nu nog in de planningsfase zitten moeten goed kijken naar recente ontwikkelingen. De overgang is veel meer dan simpelweg de invoering naar een nieuw contract, het betreft een fundamentele verandering van het hele businessmodel van alle betrokken partijen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.