Toch C-rijbewijs nodig voor zware e-bestellers, branche ‘onaangenaam verrast’

Bestelwagens • Brancheverenigingen als de Bovag en RAI Vereniging spreken van een ‘onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden.’
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De bestuurders van elektrische bedrijfswagens met een GVW van meer dan 3.500 kilo hebben vanaf 1 juli 2024 een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) nodig. Dit heeft demissionair minister Mark Harbers (VVD, Infrastructuur & Waterstaat) besloten.

De belangrijkste reden voor Harbers om een C-rijbewijs verplicht te stellen voor chauffeurs van zware e-bestellers is een brief van het Openbaar Ministerie (OM). Deze stelt onder meer dat het ‘evident onveiliger is’ om een (veelal jonge) bestuurder, die nog maar kort beschikt over een rijbewijs B, in een zwaar voertuig te laten rijden.’

Daarom loopt 1 juli 2024 een tijdelijke regeling af. Deze maakt het nu nog mogelijk om met alleen een B-rijbewijs in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo (in plaats van maximaal 3.500 kilo) te rijden. Vanaf de zomer van 2024 moet iedereen die in een e-besteller zwaarder dan 3.500 kilo rijdt, een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) hebben.

Voor dieselbussen tussen de 3.500 en 4.250 kilo was altijd al zo’n grootrijbewijs nodig. Voor e-bestellers in deze gewichtscategorie ligt dat anders, omdat er in 2022 de tijdelijke regeling in het leven werd geroepen. Hiermee wilde de overheid het elektrisch rijden stimuleren. Maar deze vrijstelling eindigt dus over ruim een halfjaar. De einddatum was overigens aanvankelijk 1 januari, maar om ondernemers de tijd te geven, heeft Harbers dit met zes maanden uitgesteld.

‘Onaangenaam verrast’

Deze korte verlenging (door het OM een ‘gedoogperiode’ genoemd) is voor veel ondernemers en bedrijven een domper omdat het relatief duur is om zelf een vrachtwagenrijbewijs te halen of dit voor werknemers te betalen. Brancheverenigingen als de Bovag, de RAI Vereniging, de VNA en Transport & Logistiek Nederland reageren ontstemd op het nieuws. In een gezamenlijk statement geven zij aan ‘onaangenaam verrast’ te zijn. ‘De gedoogperiode is veel te kort en onacceptabel,’ schrijven zij.

‘Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Hierdoor dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd en zullen ze moeten kiezen voor de bestel­auto met dieselmotor. Bovendien komt de verkoop van nieuwe elektrische bestel­auto’s stil te liggen,’ valt verder te lezen in het statement.

Reparatiewet

Er is wel een wetswijziging in de maak waardoor bestuurders met een rijbewijs B straks ook in een elektrische bestelbus tot 4.250 kilo mogen rijden, maar deze ‘reparatiewet’ is nog niet klaar. De sector hoopt op een ‘soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is.’ De transportsector doet daarvoor een beroep op de nieuwe Tweede Kamer, die eerder deze week geïnstalleerd is.

De vorige Kamer steunde in oktober een motie van D66-lid Lisa van Ginneken om de uitzonderingsregeling te verlengen tot er definitieve (nationale en Europese) kaders zijn vastgesteld. Minister Harbers heeft deze motie nu dus naast zich neergelegd.

De noodzaak voor ondernemers om hun vloot te elektrificeren groeit, onder meer door de komst van zero-emissiezones voor stadslogistiek in 29 gemeenten en door het vervallen van de bpm-vrijstelling voor bedrijfsbusjes.

Toch C-rijbewijs nodig voor zware e-bestellers, branche ‘onaangenaam verrast’ | Automotive Online

Toch C-rijbewijs nodig voor zware e-bestellers, branche ‘onaangenaam verrast’

Bestelwagens • Brancheverenigingen als de Bovag en RAI Vereniging spreken van een ‘onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden.’
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De bestuurders van elektrische bedrijfswagens met een GVW van meer dan 3.500 kilo hebben vanaf 1 juli 2024 een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) nodig. Dit heeft demissionair minister Mark Harbers (VVD, Infrastructuur & Waterstaat) besloten.

De belangrijkste reden voor Harbers om een C-rijbewijs verplicht te stellen voor chauffeurs van zware e-bestellers is een brief van het Openbaar Ministerie (OM). Deze stelt onder meer dat het ‘evident onveiliger is’ om een (veelal jonge) bestuurder, die nog maar kort beschikt over een rijbewijs B, in een zwaar voertuig te laten rijden.’

Daarom loopt 1 juli 2024 een tijdelijke regeling af. Deze maakt het nu nog mogelijk om met alleen een B-rijbewijs in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo (in plaats van maximaal 3.500 kilo) te rijden. Vanaf de zomer van 2024 moet iedereen die in een e-besteller zwaarder dan 3.500 kilo rijdt, een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) hebben.

Voor dieselbussen tussen de 3.500 en 4.250 kilo was altijd al zo’n grootrijbewijs nodig. Voor e-bestellers in deze gewichtscategorie ligt dat anders, omdat er in 2022 de tijdelijke regeling in het leven werd geroepen. Hiermee wilde de overheid het elektrisch rijden stimuleren. Maar deze vrijstelling eindigt dus over ruim een halfjaar. De einddatum was overigens aanvankelijk 1 januari, maar om ondernemers de tijd te geven, heeft Harbers dit met zes maanden uitgesteld.

‘Onaangenaam verrast’

Deze korte verlenging (door het OM een ‘gedoogperiode’ genoemd) is voor veel ondernemers en bedrijven een domper omdat het relatief duur is om zelf een vrachtwagenrijbewijs te halen of dit voor werknemers te betalen. Brancheverenigingen als de Bovag, de RAI Vereniging, de VNA en Transport & Logistiek Nederland reageren ontstemd op het nieuws. In een gezamenlijk statement geven zij aan ‘onaangenaam verrast’ te zijn. ‘De gedoogperiode is veel te kort en onacceptabel,’ schrijven zij.

‘Dit is een onnodige hindernis op weg naar duurzame logistiek en leefbare binnensteden. Hierdoor dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd en zullen ze moeten kiezen voor de bestel­auto met dieselmotor. Bovendien komt de verkoop van nieuwe elektrische bestel­auto’s stil te liggen,’ valt verder te lezen in het statement.

Reparatiewet

Er is wel een wetswijziging in de maak waardoor bestuurders met een rijbewijs B straks ook in een elektrische bestelbus tot 4.250 kilo mogen rijden, maar deze ‘reparatiewet’ is nog niet klaar. De sector hoopt op een ‘soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is.’ De transportsector doet daarvoor een beroep op de nieuwe Tweede Kamer, die eerder deze week geïnstalleerd is.

De vorige Kamer steunde in oktober een motie van D66-lid Lisa van Ginneken om de uitzonderingsregeling te verlengen tot er definitieve (nationale en Europese) kaders zijn vastgesteld. Minister Harbers heeft deze motie nu dus naast zich neergelegd.

De noodzaak voor ondernemers om hun vloot te elektrificeren groeit, onder meer door de komst van zero-emissiezones voor stadslogistiek in 29 gemeenten en door het vervallen van de bpm-vrijstelling voor bedrijfsbusjes.