Frankrijk schrapt EV-steun voor Chinese auto
Frankrijk geeft binnenkort geen EV-aankoopsubsidie meer voor auto’s van Chinese fabrikanten. Ook voor uit de VS ingevoerde auto’s is geen EV-subsidie meer beschikbaar. Dat heeft president Emmanuel Macron bekend gemaakt tijdens een persconferentie.
Macron wil niet langer auto’s subsidiëren die met grote staatssteun van andere landen zijn gebouwd en daarmee een oneerlijke concurrentie vormen voor de grote autofabrikanten in Frankrijk en Europa zelf. Ook vindt de president dat de productie van Europese auto’s ‘een lagere CO2-voetafdruk heeft dan voertuigen die van elders werden aangevoerd.’
‘’Dit wil niet zeggen dat we protectionistisch worden maar ik wil niet geld van de Franse belastingbetaler besteden aan de versnelling van de industrialisatie in China. We zien wat er met zonnepanelen gebeurt, we moeten niet dezelfde fouten maken’’, aldus de Franse president.
Wat de VS betreft neemt Macron een tegenmaatregel tegen de nieuwe milieuwet van zijn collega Joe Biden die ook buitenlandse auto’s uitsluit van EV’s subsidies.
Tesla
Dit weerhield Macron niet om met Tesla ceo Elon Musk maandag te ontmoeten om hem aan te sporen tot investeringen in Frankrijk. Musk vertelde dat ‘Tesla in de toekomst aanzienlijk zou investeren in Frankrijk’, meldt Automotive news Europe.
“Vandaag geen aankondiging, maar ik ben onder de indruk van hoe verwelkomend Frankrijk en President Macron zijn”, aldus Elon Musk in een bericht van ANE.
Samenwerking batterijenfabriek
Frankrijk heeft deze week een grote vis binnengehaald op het gebied van elektrische voertuigen. De Taiwanese fabrikant van batterijen ProLogium heeft Duinkerken uitgekozen voor haar eerste gigafabriek in Europa.
ProLogium investeert 5,2 miljard euro in de fabriek die vanaf 2026 moet gaan draaien en een capaciteit krijgt van 48 GWh aan batterijen per jaar. Het bedrijf moet uiteindelijk aan zeker 3 duizend mensen werk bieden.