Meerderheid EP steunt Data Act voor eerlijke toegang tot voertuigdata

Data Act • De Data Act moet toegang tot boordcomputers gaan reguleren.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement is voor invoering van de Data Act. Dit blijkt uit een stemming over de ontwerpwetgeving die deze week plaatsvond.

In de Data Act worden regels vastgelegd voor de toegang tot en het gebruik van gegevens die worden gegenereerd door connected producten, zoals auto’s. Dit meldt de Europese dealerorganisatie Cecra.

Volgens de Europese Commissie blijft 80 procent van de data die nu bijvoorbeeld door voertuigen wordt gegenereerd onderbenut. Met de Data Act wil Europa nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken, vooral op het gebied van AI.

Het kan volgens het EP ook leiden tot lagere prijzen voor aftersalesdiensten en voertuigreparatie. Bovendien wordt het midden- en kleinbedrijf door de wet beschermd tegen oneerlijke contracten en wordt hun onderhandelingspositie versterkt.

Gegevensdeling

In de Data Act staan onder meer voorstellen voor b2b-gegevensdeling. Gebruikers krijgen hiermee toegang tot de gegevens die door connected voertuigen worden gegenereerd, en kunnen besluiten deze te delen met derden, waaronder onafhankelijke garagebedrijven.

Ook moet het mogelijk worden ‘business-to-government’ (b2g) gegevens te delen, waarbij bedrijven worden verplicht niet-persoonsgebonden gegevens onder bepaalde omstandigheden en voorwaarden beschikbaar te stellen aan overheidsinstellingen.

De Europese dealerorganisatie ‘verwelkomt de stemming van het Parlement die voertuiggebruikers het recht geeft om toegang te eisen tot door het voertuig gegenereerde gegevens, en om deze gegevens te delen met een derde partij, zoals reparateurs of een andere dienstverlener van hun keuze’.

Concurrentie

Hoewel het als een stap in de goede richting wordt gezien, betekent de Data Act volgens de Cecra niet dat er ook concurrentie mogelijk wordt in datagedreven mobiliteitsdiensten. ‘Voor het gebruik van voertuigdata heb je toegang nodig tot het voertuig zelf. Autofabrikanten hebben die toegang, in hun rol van dienstverlener, anderen niet. Hierdoor kunnen onafhankelijke dienstverleners geen diensten ontwikkelen onder gelijke voorwaarden.’

Cecra dringt er daarom samen met verschillende andere verenigingen en consumentenorganisaties op aan dat de Europese beleidsmakers sectorspecifieke wetgeving invoeren. Ook de automotive toeleveranciers verenigd in Clepa willen snelle invoering van branche-specifieke data-wetgeving.

In de volgende stap zijn er onderhandelingen met de Europese Raad over de definitieve tekst van de Data Act.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Meerderheid EP steunt Data Act voor eerlijke toegang tot voertuigdata | Automotive Online

Meerderheid EP steunt Data Act voor eerlijke toegang tot voertuigdata

Data Act • De Data Act moet toegang tot boordcomputers gaan reguleren.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement is voor invoering van de Data Act. Dit blijkt uit een stemming over de ontwerpwetgeving die deze week plaatsvond.

In de Data Act worden regels vastgelegd voor de toegang tot en het gebruik van gegevens die worden gegenereerd door connected producten, zoals auto’s. Dit meldt de Europese dealerorganisatie Cecra.

Volgens de Europese Commissie blijft 80 procent van de data die nu bijvoorbeeld door voertuigen wordt gegenereerd onderbenut. Met de Data Act wil Europa nieuwe ontwikkelingen mogelijk maken, vooral op het gebied van AI.

Het kan volgens het EP ook leiden tot lagere prijzen voor aftersalesdiensten en voertuigreparatie. Bovendien wordt het midden- en kleinbedrijf door de wet beschermd tegen oneerlijke contracten en wordt hun onderhandelingspositie versterkt.

Gegevensdeling

In de Data Act staan onder meer voorstellen voor b2b-gegevensdeling. Gebruikers krijgen hiermee toegang tot de gegevens die door connected voertuigen worden gegenereerd, en kunnen besluiten deze te delen met derden, waaronder onafhankelijke garagebedrijven.

Ook moet het mogelijk worden ‘business-to-government’ (b2g) gegevens te delen, waarbij bedrijven worden verplicht niet-persoonsgebonden gegevens onder bepaalde omstandigheden en voorwaarden beschikbaar te stellen aan overheidsinstellingen.

De Europese dealerorganisatie ‘verwelkomt de stemming van het Parlement die voertuiggebruikers het recht geeft om toegang te eisen tot door het voertuig gegenereerde gegevens, en om deze gegevens te delen met een derde partij, zoals reparateurs of een andere dienstverlener van hun keuze’.

Concurrentie

Hoewel het als een stap in de goede richting wordt gezien, betekent de Data Act volgens de Cecra niet dat er ook concurrentie mogelijk wordt in datagedreven mobiliteitsdiensten. ‘Voor het gebruik van voertuigdata heb je toegang nodig tot het voertuig zelf. Autofabrikanten hebben die toegang, in hun rol van dienstverlener, anderen niet. Hierdoor kunnen onafhankelijke dienstverleners geen diensten ontwikkelen onder gelijke voorwaarden.’

Cecra dringt er daarom samen met verschillende andere verenigingen en consumentenorganisaties op aan dat de Europese beleidsmakers sectorspecifieke wetgeving invoeren. Ook de automotive toeleveranciers verenigd in Clepa willen snelle invoering van branche-specifieke data-wetgeving.

In de volgende stap zijn er onderhandelingen met de Europese Raad over de definitieve tekst van de Data Act.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.