Toyota lanceert solid-state batterijen met rijbereik van 1.000 kilometer

Toyota • Het merk verwacht de nieuwe batterijen in 2026 op de markt.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Foto: Shutterstock

Toyota onthult, daags voor de aandeelhoudersvergadering, dat zij in 2026 een elektrisch voertuig met een rijbereik van duizend kilometer op de markt willen hebben. Dat zegt Hiroki Nakajima, chief technology officer van Toyota, bij een technische briefing over de strategische EV-plannen van het Japanse merk.

“We zijn vastbesloten om wereldleider te worden op het gebied van batterijen”, zegt Nakajima. “We hebben verschillende opties nodig voor batterijen, die in verschillende motoren passen. Het is belangrijk om deze batterijen combineerbaar te maken met elk type model.”

Rijbereik

Volgens Nakajima vergroot de nieuwe solid-state batterij het rijbereik. Solid-state is een technologie die zorgt voor een hogere energiedichtheid. De batterijen bevatten geen vloeibare componenten, waardoor ze naar verluidt veiliger zijn, een grotere opslagcapaciteit hebben en lichter van gewicht zijn.

Vanaf 2026 verwacht Toyota de reeds ontwikkelde batterijen op de markt te brengen. Het rijbereik van de nieuwe batterij ligt op duizend kilometer, heeft slechts 20 minuten nodig om op te laden en is 20 procent goedkoper dan de huidige elektrische modellen, stelt Nakajima.

Lithium-ijzerfosfaat

Naast de solid-state batterijen werkt Toyota ook aan een andere technologie, namelijk lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen. Deze batterijen zouden in 2026 of 2027 worden toegepast in elektrische auto’s en het rijbereik met 20 procent vergroten, terwijl de kosten met 40 procent zouden dalen in vergelijking met de huidige elektrische Toyota-modellen, die een actieradius van 500 kilometer hebben.

Niet alleen Toyota investeert in solid-state batterijen. Vorig jaar kondigden BMW en Ford een samenwerking aan met Solar Power. Het bedrijf zou dit jaar solid-state accu’s leveren aan de automerken. Ook Mercedes en Stellantis investeren in de nieuwe technologie.

3,5 miljoen EV’s

Om de kosten verder te verlagen, neemt Toyota maatregelen tijdens het productieproces. Ze maken gebruik van een techniek, ontwikkeld door Tesla, waardoor het eenvoudiger wordt om onderdelen aan elkaar te lassen. Daarnaast investeert het bedrijf in een flexibele assemblagelijn met zelfrijdende voertuigen, met als doel de investeringskosten voor nieuwe elektrische auto’s met de helft te verminderen.

De nieuwe batterijen moeten bijdagen aan het doel van Toyota om jaarlijks 3,5 miljoen elektrische voertuigen te verkopen in 2030. Afgelopen jaar bouwde Toyota een recordaantal auto’s. In het eind maart afgelopen gebroken boekjaar werden door het Toyota-concern in totaal ruim 10,7 miljoen voertuigen gebouwd. Toyota is ’s werelds grootste autobedrijf gemeten naar verkoopcijfers.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Toyota lanceert solid-state batterijen met rijbereik van 1.000 kilometer | Automotive Online

Toyota lanceert solid-state batterijen met rijbereik van 1.000 kilometer

Toyota • Het merk verwacht de nieuwe batterijen in 2026 op de markt.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
Foto: Shutterstock

Toyota onthult, daags voor de aandeelhoudersvergadering, dat zij in 2026 een elektrisch voertuig met een rijbereik van duizend kilometer op de markt willen hebben. Dat zegt Hiroki Nakajima, chief technology officer van Toyota, bij een technische briefing over de strategische EV-plannen van het Japanse merk.

“We zijn vastbesloten om wereldleider te worden op het gebied van batterijen”, zegt Nakajima. “We hebben verschillende opties nodig voor batterijen, die in verschillende motoren passen. Het is belangrijk om deze batterijen combineerbaar te maken met elk type model.”

Rijbereik

Volgens Nakajima vergroot de nieuwe solid-state batterij het rijbereik. Solid-state is een technologie die zorgt voor een hogere energiedichtheid. De batterijen bevatten geen vloeibare componenten, waardoor ze naar verluidt veiliger zijn, een grotere opslagcapaciteit hebben en lichter van gewicht zijn.

Vanaf 2026 verwacht Toyota de reeds ontwikkelde batterijen op de markt te brengen. Het rijbereik van de nieuwe batterij ligt op duizend kilometer, heeft slechts 20 minuten nodig om op te laden en is 20 procent goedkoper dan de huidige elektrische modellen, stelt Nakajima.

Lithium-ijzerfosfaat

Naast de solid-state batterijen werkt Toyota ook aan een andere technologie, namelijk lithium-ijzerfosfaat (LFP) batterijen. Deze batterijen zouden in 2026 of 2027 worden toegepast in elektrische auto’s en het rijbereik met 20 procent vergroten, terwijl de kosten met 40 procent zouden dalen in vergelijking met de huidige elektrische Toyota-modellen, die een actieradius van 500 kilometer hebben.

Niet alleen Toyota investeert in solid-state batterijen. Vorig jaar kondigden BMW en Ford een samenwerking aan met Solar Power. Het bedrijf zou dit jaar solid-state accu’s leveren aan de automerken. Ook Mercedes en Stellantis investeren in de nieuwe technologie.

3,5 miljoen EV’s

Om de kosten verder te verlagen, neemt Toyota maatregelen tijdens het productieproces. Ze maken gebruik van een techniek, ontwikkeld door Tesla, waardoor het eenvoudiger wordt om onderdelen aan elkaar te lassen. Daarnaast investeert het bedrijf in een flexibele assemblagelijn met zelfrijdende voertuigen, met als doel de investeringskosten voor nieuwe elektrische auto’s met de helft te verminderen.

De nieuwe batterijen moeten bijdagen aan het doel van Toyota om jaarlijks 3,5 miljoen elektrische voertuigen te verkopen in 2030. Afgelopen jaar bouwde Toyota een recordaantal auto’s. In het eind maart afgelopen gebroken boekjaar werden door het Toyota-concern in totaal ruim 10,7 miljoen voertuigen gebouwd. Toyota is ’s werelds grootste autobedrijf gemeten naar verkoopcijfers.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.