Renault kiest Google voor ontwikkeling ‘voertuig van de toekomst’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
De groep gaat uiteindelijk zijn hele operationele model naar de cloud transformeren voor meer flexibiliteit, betere prestaties en hogere winstgevendheid. (Foto: Shutterstock)

Renault Group en Google hebben een partnership aangekondigd met als doel de digitale architectuur voor het “Software Defined Vehicle” (SDV) te ontwerpen en te leveren. Dit melden de bedrijven middels een persbericht.

De creatie van een zogenoemde ‘digital twin’ moet de ontwikkeling van nieuwe auto’s efficiënter maken. De digital twin is een digitale kopie van een fysiek product, welke dankzij connectiviteit een eigen ‘leven’ kan leiden. Dankzij deze toepassingen wil Renault Group de kosten verlagen, de efficiëntie, flexibiliteit en snelheid van voertuigontwikkelingen van de toekomst verbeteren dankzij voortdurende software-innovatie, dat schrijft Renault.

De partners gaan een reeks on- en offboard softwarecomponenten ontwikkelen specifiek voor de SDV. Daarnaast gaan ze synergieën en use cases laten groeien die verband houden met de “Move to Cloud”-strategie van de groep. De groep gaat uiteindelijk zijn hele operationele model naar de cloud transformeren voor meer flexibiliteit, betere prestaties en hogere winstgevendheid.

Soortgelijke metaverse-toepassingen komen steeds vaker voor. Zo opende BMW al eerder een fabriek die eerst geheel digitaal werd gebouwd.

Digitale transformatie

Luca de Meo, ceo Renault Group: “Het strategisch partnerschap met Google stelt ons in staat onze end-to-end digitale transformatie te versnellen, van het ontwerp van de auto tot de marktintroductie en de productie ervan. Dit gaat uiteindelijk toegevoegde waarde bieden aan onze klanten.“

Volgens het bedrijf wordt deze samenwerking rond cloud computing versneld met de creatie van een digital twin. “Deze virtuele tweeling van het voertuig beschikt over de meest geavanceerde Artificial Intelligence (AI) mogelijkheden, voor een gemakkelijkere en doorlopende integratie van nieuwe diensten in het voertuig en de creatie van nieuwe onboard (In-Car Services) en offboard toepassingen.” 

Renault kondigde eerder deze week een nieuwe joint venture met Geely aan.