Mobilisights: Stellantis wil geld verdienen met autodata

Stellantis • Vanuit de nieuwe business unit worden gegevens van connected cars verkocht, ook aan andere oem’s.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Mobilisights is de business unit van Stellantis die voertuigdata gaat vermarkten (foto: Shutterstock)

Stellantis werkt aan een nieuwe business unit om data van connected cars te vermarkten. De unit krijgt de naam Mobilisights en moet bijdragen aan de plannen van Stellantis om in 2030 minstens 20 miljard euro omzet te maken met datagerelateerde activiteiten. Dit meldt Stellantis.

Op dit moment beschikt het concern over zo’n 12 miljoen connected cars. Dat moeten er in 2030 34 miljoen zijn. De data worden vanuit de zelfstandige business unit vermarkt aan belangstellende partijen. Sanjiv Ghate, ceo van Mobilisight, vertelde tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas dat voertuigdata onder meer kunnen bijdragen aan het verminderen van het aantal ongevallen, door het delen van gegevens over files en ongevallen.

Ook zouden data over rijgedrag verzekeraars kunnen helpen om hun verzekeringsproduct beter af te stemmen op de individuele chauffeur. Ghate vertelde dat data van Stellantis in principe ook beschikbaar zijn voor de andere autofabrikanten.

De divisie die zich bezig houdt met het vermarkten van voertuigdata is de tweede van de zeven business units in het Dare Forward 2030 strategische plan van het autoconcern. Eerder werden al de plannen gepresenteerd voor een business unit gericht op de circulaire economie.