Ex-cfo Lightyear: ‘Minstens 1 miljard euro nodig om Lightyear 2 te laten slagen’

Lightyear • Weers besloot in de zomer van 2022 te stoppen bij het bedrijf nadat hij drie jaar als cfo.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Ex-cfo van Lightyear: 'In totaal minstens 1 miljard euro nodig om Lightyear 2 te laten slagen'
Een groep investeerders, onder leiding van Arnoud Aalbersberg, start een nieuw bedrijf (‘newco’) waarin onder meer het intellectueel eigendom wordt ondergebracht. (foto: Lightyear)

Laurens Weers, voormalig cfo van het nu failliete Lightyear, vindt het lastig dat hij er niet kan zijn voor zijn ex-collega’s. Zo vertelt hij aan cfo.nl.

“De dynamiek van het ophalen van geld zal komende jaren nog veel heftiger worden met de Lightyear 2”, zegt Weers tegenover de cfo.nl. “Voor de ontwikkeling en productie van een nieuwe auto in hoog volume, zoals een Lightyear 2, is de benchmark dat er minimaal een miljard euro nodig is. Niet in één keer, maar er moet vertrouwen zijn in het investeringsklimaat. Zodat die vervolg investeerders gevonden worden.” Volgens Weers is het faillissement voor een belangrijk deel het gevolg van het huidige risico-investeringsklimaat. Door inflatie, hoge rente en geopolitieke onrust zijn risico-investeringen onder grote druk komen te staan, meent hij.

Zwaarder

Weers besloot in de zomer van 2022 te stoppen bij het bedrijf nadat hij drie jaar als cfo bij de zonneautobouwer betrokken was. “Door de druk van onder andere die voortdurende, fundraising, ervoer ik steeds meer dat het ook privé zwaarder en zwaarder werd. Ik sliep slecht, de noodzaak om telkens maar weer investeerders te vinden, hield me op een gegeven moment 24/7 bezig”, vertelt Weers, die per 1 februari bij Photon Delta, groeiversneller voor de Nederlandse fotonische chipindustrie, aan de slag gaat.

Weers wilde tegen Automotive niet verder ingaan op de informatie.

Failliet

Vorige week werd de dochteronderneming van Lightyear, Atlas Technologies, waarin de Lightyear 0 is ondergebracht failliet verklaard. Daarmee zijn ruim 600 medewerkers hun baan verloren.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.

Ex-cfo Lightyear: ‘Minstens 1 miljard euro nodig om Lightyear 2 te laten slagen’ | Automotive Online

Ex-cfo Lightyear: ‘Minstens 1 miljard euro nodig om Lightyear 2 te laten slagen’

Lightyear • Weers besloot in de zomer van 2022 te stoppen bij het bedrijf nadat hij drie jaar als cfo.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Ex-cfo van Lightyear: 'In totaal minstens 1 miljard euro nodig om Lightyear 2 te laten slagen'
Een groep investeerders, onder leiding van Arnoud Aalbersberg, start een nieuw bedrijf (‘newco’) waarin onder meer het intellectueel eigendom wordt ondergebracht. (foto: Lightyear)

Laurens Weers, voormalig cfo van het nu failliete Lightyear, vindt het lastig dat hij er niet kan zijn voor zijn ex-collega’s. Zo vertelt hij aan cfo.nl.

“De dynamiek van het ophalen van geld zal komende jaren nog veel heftiger worden met de Lightyear 2”, zegt Weers tegenover de cfo.nl. “Voor de ontwikkeling en productie van een nieuwe auto in hoog volume, zoals een Lightyear 2, is de benchmark dat er minimaal een miljard euro nodig is. Niet in één keer, maar er moet vertrouwen zijn in het investeringsklimaat. Zodat die vervolg investeerders gevonden worden.” Volgens Weers is het faillissement voor een belangrijk deel het gevolg van het huidige risico-investeringsklimaat. Door inflatie, hoge rente en geopolitieke onrust zijn risico-investeringen onder grote druk komen te staan, meent hij.

Zwaarder

Weers besloot in de zomer van 2022 te stoppen bij het bedrijf nadat hij drie jaar als cfo bij de zonneautobouwer betrokken was. “Door de druk van onder andere die voortdurende, fundraising, ervoer ik steeds meer dat het ook privé zwaarder en zwaarder werd. Ik sliep slecht, de noodzaak om telkens maar weer investeerders te vinden, hield me op een gegeven moment 24/7 bezig”, vertelt Weers, die per 1 februari bij Photon Delta, groeiversneller voor de Nederlandse fotonische chipindustrie, aan de slag gaat.

Weers wilde tegen Automotive niet verder ingaan op de informatie.

Failliet

Vorige week werd de dochteronderneming van Lightyear, Atlas Technologies, waarin de Lightyear 0 is ondergebracht failliet verklaard. Daarmee zijn ruim 600 medewerkers hun baan verloren.

Geplaatst in rubriek:
Nienke Eusterbrock
Nienke Eusterbrock

Nienke Eusterbrock is redacteur bij Automotive.