Autotelex: Restwaardeniveau gaat licht dalen

Autotelex • Autotelex verwacht dat het restwaardeniveau begin 2023 licht zal dalen. Die teneur is eind vorig jaar al ingezet.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De laatste weken van vorig jaar bleef het aantal taxaties en biedingen verder dalen. Niet verrassend voor de decembermaand, aldus restwaardebepaler Autotelex, dat onzekerheid in de markt signaleert en zowel optimistische, als pessimistische geluiden signaleert bij zijn klanten.

Volgens Autotelex zal de wereldwijde economische situatie en afhankelijkheid leiden tot de-globalisering. Een trend die volgens het bedrijf onvermijdelijk tot hogere prijzen zal leiden, omdat productie minder zal plaatsvinden op de meest economische locatie. Verdergaand protectionisme kan ook vrij eenvoudig tot een recessie leiden, denkt de restwaardebepaler. ‘Iets dat als een reëel scenario mag worden gezien. De huidige inflatie zou dan van tijdelijke aard zijn’, aldus Autotelex. Zo ziet het de komst van Chinese merken geremd door verkeerde segmentkeuzes en hogere nieuwprijzen dan verwacht.

Stimulans

Volgens Autotelex was de eindsprint in de nieuwverkoop van personenauto’s minder dan het jaar daarvoor, mede omdat het bijtellingsvoordeel steeds kleiner wordt.

De totale import van personenauto’s over 2022 eindigt op ruim 246 duizend auto’s; ruim 15 procent minder dan vorig jaar. Toch blijft de import een belangrijke rol spelen vanwege de schaarste en onbalans in de nieuwverkopen en de vraag naar occasions.

De export van personenauto’s van maximaal 10 jaar oud, eindigde in 2022 op ruim 108 duizend stuks; 8,5 procent minder dan 2022. Autotelex verwacht dat er een evenwichtiger beeld zal ontstaan en meer spreiding over merken en modellen, mede omdat de lease-inzet minder fiscaal gestuurd is.

Outlook

Autotelex verwacht dat het restwaardeniveau begin 2023 verder licht zal dalen. Die teneur is eind vorig jaar al ingezet. Vooral (zeer) jonge, ongebruikte auto’s zullen gaan profiteren van de hogere nieuwprijzen, is de verwachting. Dit is de belangrijke reden dat de gemiddelde occasionprijs blijft stijgen, aldus Autotelex en Autoscout24, maar dat zegt dus niets over het gemiddelde restwaardeniveau. Diesel personenauto’s blijven bijvoorbeeld dalen in restwaarden en de top is echt al voorbij, aldus de restwaardebepaler.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Autotelex: Restwaardeniveau gaat licht dalen | Automotive Online

Autotelex: Restwaardeniveau gaat licht dalen

Autotelex • Autotelex verwacht dat het restwaardeniveau begin 2023 licht zal dalen. Die teneur is eind vorig jaar al ingezet.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De laatste weken van vorig jaar bleef het aantal taxaties en biedingen verder dalen. Niet verrassend voor de decembermaand, aldus restwaardebepaler Autotelex, dat onzekerheid in de markt signaleert en zowel optimistische, als pessimistische geluiden signaleert bij zijn klanten.

Volgens Autotelex zal de wereldwijde economische situatie en afhankelijkheid leiden tot de-globalisering. Een trend die volgens het bedrijf onvermijdelijk tot hogere prijzen zal leiden, omdat productie minder zal plaatsvinden op de meest economische locatie. Verdergaand protectionisme kan ook vrij eenvoudig tot een recessie leiden, denkt de restwaardebepaler. ‘Iets dat als een reëel scenario mag worden gezien. De huidige inflatie zou dan van tijdelijke aard zijn’, aldus Autotelex. Zo ziet het de komst van Chinese merken geremd door verkeerde segmentkeuzes en hogere nieuwprijzen dan verwacht.

Stimulans

Volgens Autotelex was de eindsprint in de nieuwverkoop van personenauto’s minder dan het jaar daarvoor, mede omdat het bijtellingsvoordeel steeds kleiner wordt.

De totale import van personenauto’s over 2022 eindigt op ruim 246 duizend auto’s; ruim 15 procent minder dan vorig jaar. Toch blijft de import een belangrijke rol spelen vanwege de schaarste en onbalans in de nieuwverkopen en de vraag naar occasions.

De export van personenauto’s van maximaal 10 jaar oud, eindigde in 2022 op ruim 108 duizend stuks; 8,5 procent minder dan 2022. Autotelex verwacht dat er een evenwichtiger beeld zal ontstaan en meer spreiding over merken en modellen, mede omdat de lease-inzet minder fiscaal gestuurd is.

Outlook

Autotelex verwacht dat het restwaardeniveau begin 2023 verder licht zal dalen. Die teneur is eind vorig jaar al ingezet. Vooral (zeer) jonge, ongebruikte auto’s zullen gaan profiteren van de hogere nieuwprijzen, is de verwachting. Dit is de belangrijke reden dat de gemiddelde occasionprijs blijft stijgen, aldus Autotelex en Autoscout24, maar dat zegt dus niets over het gemiddelde restwaardeniveau. Diesel personenauto’s blijven bijvoorbeeld dalen in restwaarden en de top is echt al voorbij, aldus de restwaardebepaler.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.