Hyundai en LG bouwen batterijfabriek van 4 miljard euro

Hyundai • De fabriek voorziet 300 duizend auto’s van batterijen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
President en ceo van Hyundai Motor Company Jaehoon Chang (links) en ceo van LG Energy Solution Youngsoo Kwon (rechts). (Foto: Hyundai.)

Hyundai Motor Group en LG Energy Solution (LGES) zijn een joint venture aangegaan voor de bouw van een batterijfabriek in de Verenigde Staten. Dat meldden beide bedrijven in een persbericht. Beide concerns hebben elk een belang van 50 procent in de investering, die in totaliteit is begroot op 4,3 miljard.

Met de nieuwe fabriek wil het Koreaans merk inspelen op de toenemende vraag naar elektrische auto’s in Noord-Amerika. De ambitie volgens Jaehoon Chang, president en ceo van Hyundai, is om “een koppositie in te nemen voor de EV-transitie.” Eerder kondigde het merk aan om in 2030 in de top 3 van EV-fabrikanten wereldwijd te staan.

Samenwerking

De nieuwe faciliteit voor de batterijproductie komt te staan naast een grote autofabriek van Hyundai, die op dit moment in aanbouw is in de Amerikaanse staat Georgia. De jaarlijkse capaciteit van de fabriek schatten de bedrijven op 30 gWh, voldoende om 300 duizend elektrische auto’s van batterijen te voorzien. De productiestart is eind 2025 gepland.

De batterijen worden tegen die tijd geleverd aan de Amerikaanse productiefaciliteiten van Hyundai, Kia en de Genesis EV-modellen. In 2030 wil de Hyundai Motor Group daarvan in totaal 31 EV-modellen op de markt hebben.

Hyundai en LG werken sinds 2009 samen. In dat jaar werd de hybride versie van de Hyundai Elantra uitgebracht met een batterijpakket van LG. Volgend jaar opent in Indonesië ook een gezamenlijke batterijfabriek, de bouw van die fabriek begon in 2021.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Hyundai en LG bouwen batterijfabriek van 4 miljard euro | Automotive Online

Hyundai en LG bouwen batterijfabriek van 4 miljard euro

Hyundai • De fabriek voorziet 300 duizend auto’s van batterijen.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
President en ceo van Hyundai Motor Company Jaehoon Chang (links) en ceo van LG Energy Solution Youngsoo Kwon (rechts). (Foto: Hyundai.)

Hyundai Motor Group en LG Energy Solution (LGES) zijn een joint venture aangegaan voor de bouw van een batterijfabriek in de Verenigde Staten. Dat meldden beide bedrijven in een persbericht. Beide concerns hebben elk een belang van 50 procent in de investering, die in totaliteit is begroot op 4,3 miljard.

Met de nieuwe fabriek wil het Koreaans merk inspelen op de toenemende vraag naar elektrische auto’s in Noord-Amerika. De ambitie volgens Jaehoon Chang, president en ceo van Hyundai, is om “een koppositie in te nemen voor de EV-transitie.” Eerder kondigde het merk aan om in 2030 in de top 3 van EV-fabrikanten wereldwijd te staan.

Samenwerking

De nieuwe faciliteit voor de batterijproductie komt te staan naast een grote autofabriek van Hyundai, die op dit moment in aanbouw is in de Amerikaanse staat Georgia. De jaarlijkse capaciteit van de fabriek schatten de bedrijven op 30 gWh, voldoende om 300 duizend elektrische auto’s van batterijen te voorzien. De productiestart is eind 2025 gepland.

De batterijen worden tegen die tijd geleverd aan de Amerikaanse productiefaciliteiten van Hyundai, Kia en de Genesis EV-modellen. In 2030 wil de Hyundai Motor Group daarvan in totaal 31 EV-modellen op de markt hebben.

Hyundai en LG werken sinds 2009 samen. In dat jaar werd de hybride versie van de Hyundai Elantra uitgebracht met een batterijpakket van LG. Volgend jaar opent in Indonesië ook een gezamenlijke batterijfabriek, de bouw van die fabriek begon in 2021.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie, waar hij voornamelijk gespecialiseerd is in leasing. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.