Athlon adviseert Bos: meer differentiëren
In de brief, ondertekend door Athlon-directeur Richard Sikkel, wordt gesteld dat de verhoging van de bijtelling zoals die op Prinsjesdag is aangekondigd, ertoe zal leiden dat zakelijke rijders vaker een tweede auto zullen kopen voor hun privé-kilometers. Hierdoor hoeven ze immers niet de verhoogde (van 22 naar 25%) bijtelling te betalen die minister Bos wil invoeren.
Volgens Sikkel leidt de verhoogde bijtelling ertoe dat zakelijke rijders een tweede, vaak tweedehandse dus oudere, auto aan te schaffen voor hun privé kilometers. “Deze auto’s zullen meer CO2 uitstoten dan de jongere leaseauto’s en ze zullen extra problemen veroorzaken in Vinex-wijken en binnensteden.” Om dit te voorkomen stelt Sikkel de minister voor om de bijtelling te differentiëren naar het energielabel. Hij suggereert een bijtelling van 14% voor A-label auto’s; 16% voor B-label; 18% voor C-label en 25% voor de overige labels. Hierdoor zullen, denkt Sikkel, meer zakelijke rijders kiezen voor en schonere auto. De overheid loopt hierdoor ook minder bijtelling mis dan wanneer leaserijders een tweede auto kopen. Overigens ondersteunt Sikkel in zijn brief de meeste maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd. Athlon Car Lease heeft veel begrip voor zowel de slurptaks als de extra BPM-heffing op diesels zonder roetfilter. “Deze maatregelen zijn te kwalificeren als flankerend beleid aan wat veel Nederlandse ondernemingen al in hun autobeleid hebben doorgevoerd”, aldus Sikkel.