Column Adriani | Volvo’s uit, of van China

Column • Columnist Hans Adriani verbaast zich over het feit dat niemand het een probleem vindt dat er eigenlijk niets meer uit Europa zelf komt, en steeds meer uit China.
Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani

Ik wandel over de Meent. De Meent in Rotterdam, de straat die zo gezellig is dat de berijders (bezitters?) van de zwarte verlaagde golfjes en dikke witte Mercedessen er overheen willen scheuren als waren ze op de boulevard in Dubai. Met software die zorgt voor uitlaat backfire! Niettemin, met slechte oren, gezellig.

Ik stop bij de popup store van Volvo. Net naast de popup store van Polestar. Een wat jongere man – maar dat heb je op mijn leeftijd al gauw – zegt tegen zijn vriendin: “Die Zweden maken toch steeds mooiere auto’s”. Vriendin beaamt. Hij ziet de Polestar popup. Zo! Die zien er ook niet verkeerd uit. Ik vang een deel van zijn gesprek op met de Polestar informant. “Dit is de elektrische tak van Volvo”. Vol ontzag zegt de jongeman tegen zijn vriendin: “Wat geweldig wat wij hier in Europa allemaal kunnen.”

Troep

Ik word een “verwarde man” als ik dit hoor. Ik moet mijn spuitbus met zwarte verf steeds thuis laten als ik richting de Meent loop. Ik wil op de etalage “Koop geen Chinese troep!!!” spuiten. Maar ik durf het niet. Er hangen vast overal camera’s. En dan, zo’n wat oudere man die een etalageruit volspuit? 

De dam ligt stroom­opwaarts van de grootste verzameling fabriekscomplexen ter wereld

Je zal maar gepakt worden. Ik volg de site van de Three Gorges Dam in China. De grootste waterkracht centrale ter wereld in de Chinese Yangtze rivier. Op diverse sites lees ik dat de dam kraakt. De dam ligt stroomopwaarts van de grootste verzameling fabriekscomplexen ter wereld. Als we stroomafwaarts kijken zien we een immens risico gebied. Van het aanbod bij tuincentrum de “Bosrand” komt 60 procent uit deze regio. En met de kerst praktisch 100 procent. En niet alleen bij de “Bosrand”. De hele wereld komt uit China.

Lockdown

Ook de Polestars en Volvo’s komen uit China. Of beter: van China. Als de Three Gorges dam bezwijkt rekent men op 11 miljoen doden. En een fullstop op Westerse import. Kraakt de dam vanzelf, of door een aanslag? Geen idee. De impact onbeschrijfelijk. Zoals elke Chinese impact onbeschrijfelijk is. Levende mensen als robots? Digital full control? Miljoenenstad Sjanghai lockdown? Mister Han, eigenaar van het appartement naast ons op de 22e kan niet komen. Sjanghai, lockdown. Wel lekker rustig. En wellicht is de Chinese troep helemaal geen troep meer, beste mensen van Peugeot, Renault, Opel, Mercedes en BMW. Er hangt iets boven ons hoofd. Nog meer…

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | Volvo’s uit, of van China | Automotive Online

Column Adriani | Volvo’s uit, of van China

Column • Columnist Hans Adriani verbaast zich over het feit dat niemand het een probleem vindt dat er eigenlijk niets meer uit Europa zelf komt, en steeds meer uit China.
Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani

Ik wandel over de Meent. De Meent in Rotterdam, de straat die zo gezellig is dat de berijders (bezitters?) van de zwarte verlaagde golfjes en dikke witte Mercedessen er overheen willen scheuren als waren ze op de boulevard in Dubai. Met software die zorgt voor uitlaat backfire! Niettemin, met slechte oren, gezellig.

Ik stop bij de popup store van Volvo. Net naast de popup store van Polestar. Een wat jongere man – maar dat heb je op mijn leeftijd al gauw – zegt tegen zijn vriendin: “Die Zweden maken toch steeds mooiere auto’s”. Vriendin beaamt. Hij ziet de Polestar popup. Zo! Die zien er ook niet verkeerd uit. Ik vang een deel van zijn gesprek op met de Polestar informant. “Dit is de elektrische tak van Volvo”. Vol ontzag zegt de jongeman tegen zijn vriendin: “Wat geweldig wat wij hier in Europa allemaal kunnen.”

Troep

Ik word een “verwarde man” als ik dit hoor. Ik moet mijn spuitbus met zwarte verf steeds thuis laten als ik richting de Meent loop. Ik wil op de etalage “Koop geen Chinese troep!!!” spuiten. Maar ik durf het niet. Er hangen vast overal camera’s. En dan, zo’n wat oudere man die een etalageruit volspuit? 

De dam ligt stroom­opwaarts van de grootste verzameling fabriekscomplexen ter wereld

Je zal maar gepakt worden. Ik volg de site van de Three Gorges Dam in China. De grootste waterkracht centrale ter wereld in de Chinese Yangtze rivier. Op diverse sites lees ik dat de dam kraakt. De dam ligt stroomopwaarts van de grootste verzameling fabriekscomplexen ter wereld. Als we stroomafwaarts kijken zien we een immens risico gebied. Van het aanbod bij tuincentrum de “Bosrand” komt 60 procent uit deze regio. En met de kerst praktisch 100 procent. En niet alleen bij de “Bosrand”. De hele wereld komt uit China.

Lockdown

Ook de Polestars en Volvo’s komen uit China. Of beter: van China. Als de Three Gorges dam bezwijkt rekent men op 11 miljoen doden. En een fullstop op Westerse import. Kraakt de dam vanzelf, of door een aanslag? Geen idee. De impact onbeschrijfelijk. Zoals elke Chinese impact onbeschrijfelijk is. Levende mensen als robots? Digital full control? Miljoenenstad Sjanghai lockdown? Mister Han, eigenaar van het appartement naast ons op de 22e kan niet komen. Sjanghai, lockdown. Wel lekker rustig. En wellicht is de Chinese troep helemaal geen troep meer, beste mensen van Peugeot, Renault, Opel, Mercedes en BMW. Er hangt iets boven ons hoofd. Nog meer…

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.