Aftermarket ziet gevolgen van coronacrisis steeds dichter naderen

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Ook toeleveranciers merken het als het aantal afspraken in de werkplaats afneemt. (Foto: Shutterstock)

Werkplaatsen van autobedrijven zien het aantal dagelijkse afspraken met 20 procent afnemen door de coronacrisis. Hoewel de vraag naar equipment blijft, merken ook leveranciers inmiddels de gevolgen. “Als het aanbod in de werkplaatsen stokt, dan merken wij dat natuurlijk ook”, aldus directeur Bart Kamps van Explora. “Tot op heden loopt alles nog door. Dat heeft te maken met bestellingen van equipment waarvan de levertijden nog lopen. Ik kan me wel voorstellen dat er werkplaatsen zijn die dure investeringen doorschuiven. Zo wordt de aanschaf van een balanceerapparaat ter waarde van €2.000 euro kritisch bekeken, wat ook logisch is.”

Ik merk wel dat het rustiger wordt en klanten aarzelen om een investering te doen.

Chris Kimman, dga AA Equipment

Aan de servicekant merkt de importeur van onder andere Texa kalibratie-apparatuur wel direct de gevolgen van de crisis. “Wegens verkoudheidsverschijnselen is nu 10 procent van de monteurs thuis. Dat leidt tot een klein capaciteitsprobleem.”
Kamps verwacht dat de corona-uitbraak binnen een overzichtelijke periode van drie à vier maanden afneemt. “Een dergelijke periode kunnen we aan. Als we op 50 of 60 procent doordraaien dan is het te doen, waarbij ik vind dat de overheid hieraan een aardig steentje bijdraagt om uit deze crisis te komen.” In hoeverre het aantal bestellingen is afgenomen, kan Kamps niet zeggen.

Aarzelen

Bij AA Equipment begint de nieuwbakken eigenaar, hij startte op 28 februari, Chris Kimman de coronacrisis te voelen. Toch blijft hij voornemens om te investeren in sales, serices en de optimalisering van de productportfolio. “Ik merk wel dat het rustiger wordt en klanten aarzelen om een investering te doen. Wij leven enorm met onze klanten mee en bieden hen daarom een half jaar gratis technische ondersteuning aan. De ondersteuning geldt voor iedere klant. Of men nu een softwarelicentie bij ons heeft lopen of niet en zonder enige verplichting.”

Deze technische ondersteuning van diagnose- en werkplaatsapparatuur gebeurt op afstand. “Elke contact met een chauffeur of consument is een potentieel moment voor overdracht van het virus. De hulp is apparatuur- en voertuiggericht, waarbij het zaak is dat elk probleem dus ook direct en in één keer wordt opgelost. Zo kunnen we toch wat extra’s bijdragen.” Uitgezonderd van de service zijn hefbruggen. De vraag hoeveel minder aanvragen er zijn, kan Kimman nog niet beantwoorden. Hij is pas drie weken eigenaar van AA Equipment en heeft daarom tijd nodig om gedegen informatie te kunnen geven.

Over de toelevering van onder meer diagnose-apparatuur van VDO, Jaltest, Pico, Launch en Autocom, heeft Kimman nog niks te klagen. “Die hapert nog niet. En vooralsnog zeggen de leveranciers dat ze kunnen blijven leveren.” De leveringen komen uit Zweden, China en Spanje. “Jaltest, uit Spanje, gaat anderhalve week dicht. We zijn nu in gesprek met hen om een voorraad op te bouwen, zodat we door kunnen leveren”, aldus Kimman.

Lock-down

Ook gereedschappenfabrikant Snap-on Tools en leverancier van Bluepoint, Sun, Irimo en Bahco, kan vanwege zijn Engelse magazijn nog steeds leveren. In het Verenigd Koninkrijk geldt er nog geen volledige lockdown, vertelt general manager Marc Kwekkeboom. “In België zijn de vestigingen gesloten voor onze klanten. Er mag geen publiek bij, maar de servicegerichtheid van onze keten is nog steeds hoog omdat de Belgische collega’s wel mogen werken.” In België ligt door de lockdown de meerverkoop stil, wat volgens Kwekkeboom tot een omzetdaling van 25 procent leidt. Dit omdat klanten nu geen direct contact meer met de franchisehouders hebben en het advies, wat kan leiden tot extra verkopen, daarom wegvalt. Voor de algehele verkoop van gereedschappen in Nederland schat hij in dat die 30 procent lager is dan normaal.

Dankzij de bestaande samenwerking met UPS ontvangen klanten nog steeds leveringen. Service op locatie is momenteel wat lastiger, zegt Kwekkeboom. “Een rateltje repareren of powerservice geven is er momenteel moeilijker vanwege het contactverbod maar onze franchisenemers zijn vindingrijk genoeg om daar een oplossing voor te vinden. Door middel van facetime, een filmpje of foto proberen we onze klanten nu te helpen.”

Webshop

Om klanten beter van dienst te zijn en de verkoop te stimuleren, werkt Snap-on Tools aan de uitbreiding van de website. “Onze grotere klanten maken al gebruik van eigen portals via onze website, waar alleen zij toegang tot hebben”, zegt Kwekkeboom. Op dit moment bieden wij ondersteuning aan de franchisenemers bij het opzetten van webshops. Zo willen we het voor kleinere klanten mogelijk maken om toch aan de benodigde gereedschappen en werkplaats-equipment te komen. Ook heeft het bedrijf een speciale betalingsregeling. “Als klanten kiezen voor ons kortlopende Finance System van zes maanden, dan wordt er geen rente gerekend. Bij het langlopende finance system van zestig maanden is er een vastgesteld rentepercentage. Zo kan het bedrag over langere tijd gespreid worden.” De eerste incassering wordt na één tot twee maanden gestart.

Kansen

Naast moeilijkheden biedt de huidige crisis ook kansen. Zo biedt Snap-on Tools een diagnose training aan via Zoom. “Doordat we momenteel niet bij klanten langs kunnen gaan, is dit idee geboren. Zo kunnen wij toch een training aanbieden via moderne middelen. Daar zouden we na de crisis best mee door kunnen gaan.” Ook AA Equipment ontdekt nieuwe mogelijkheden. Zo gaat de leverancier online demonstraties geven van equipment via videoconferenties. Kimman ziet ook kansen. “Wij gebruiken deze periode om onze infrastructuur sterker te maken en daarbij is het onze taak om de klanten op niveau te houden. Zo hebben we nu de tijd om onze trainingen verder uit te breiden. Op die manier zorg je ervoor dat het bedrijf sterker uit deze crisis komt, omdat we ons richten op de toekomst.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Aftermarket ziet gevolgen van coronacrisis steeds dichter naderen | Automotive Online

Aftermarket ziet gevolgen van coronacrisis steeds dichter naderen

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Ook toeleveranciers merken het als het aantal afspraken in de werkplaats afneemt. (Foto: Shutterstock)

Werkplaatsen van autobedrijven zien het aantal dagelijkse afspraken met 20 procent afnemen door de coronacrisis. Hoewel de vraag naar equipment blijft, merken ook leveranciers inmiddels de gevolgen. “Als het aanbod in de werkplaatsen stokt, dan merken wij dat natuurlijk ook”, aldus directeur Bart Kamps van Explora. “Tot op heden loopt alles nog door. Dat heeft te maken met bestellingen van equipment waarvan de levertijden nog lopen. Ik kan me wel voorstellen dat er werkplaatsen zijn die dure investeringen doorschuiven. Zo wordt de aanschaf van een balanceerapparaat ter waarde van €2.000 euro kritisch bekeken, wat ook logisch is.”

Ik merk wel dat het rustiger wordt en klanten aarzelen om een investering te doen.

Chris Kimman, dga AA Equipment

Aan de servicekant merkt de importeur van onder andere Texa kalibratie-apparatuur wel direct de gevolgen van de crisis. “Wegens verkoudheidsverschijnselen is nu 10 procent van de monteurs thuis. Dat leidt tot een klein capaciteitsprobleem.”
Kamps verwacht dat de corona-uitbraak binnen een overzichtelijke periode van drie à vier maanden afneemt. “Een dergelijke periode kunnen we aan. Als we op 50 of 60 procent doordraaien dan is het te doen, waarbij ik vind dat de overheid hieraan een aardig steentje bijdraagt om uit deze crisis te komen.” In hoeverre het aantal bestellingen is afgenomen, kan Kamps niet zeggen.

Aarzelen

Bij AA Equipment begint de nieuwbakken eigenaar, hij startte op 28 februari, Chris Kimman de coronacrisis te voelen. Toch blijft hij voornemens om te investeren in sales, serices en de optimalisering van de productportfolio. “Ik merk wel dat het rustiger wordt en klanten aarzelen om een investering te doen. Wij leven enorm met onze klanten mee en bieden hen daarom een half jaar gratis technische ondersteuning aan. De ondersteuning geldt voor iedere klant. Of men nu een softwarelicentie bij ons heeft lopen of niet en zonder enige verplichting.”

Deze technische ondersteuning van diagnose- en werkplaatsapparatuur gebeurt op afstand. “Elke contact met een chauffeur of consument is een potentieel moment voor overdracht van het virus. De hulp is apparatuur- en voertuiggericht, waarbij het zaak is dat elk probleem dus ook direct en in één keer wordt opgelost. Zo kunnen we toch wat extra’s bijdragen.” Uitgezonderd van de service zijn hefbruggen. De vraag hoeveel minder aanvragen er zijn, kan Kimman nog niet beantwoorden. Hij is pas drie weken eigenaar van AA Equipment en heeft daarom tijd nodig om gedegen informatie te kunnen geven.

Over de toelevering van onder meer diagnose-apparatuur van VDO, Jaltest, Pico, Launch en Autocom, heeft Kimman nog niks te klagen. “Die hapert nog niet. En vooralsnog zeggen de leveranciers dat ze kunnen blijven leveren.” De leveringen komen uit Zweden, China en Spanje. “Jaltest, uit Spanje, gaat anderhalve week dicht. We zijn nu in gesprek met hen om een voorraad op te bouwen, zodat we door kunnen leveren”, aldus Kimman.

Lock-down

Ook gereedschappenfabrikant Snap-on Tools en leverancier van Bluepoint, Sun, Irimo en Bahco, kan vanwege zijn Engelse magazijn nog steeds leveren. In het Verenigd Koninkrijk geldt er nog geen volledige lockdown, vertelt general manager Marc Kwekkeboom. “In België zijn de vestigingen gesloten voor onze klanten. Er mag geen publiek bij, maar de servicegerichtheid van onze keten is nog steeds hoog omdat de Belgische collega’s wel mogen werken.” In België ligt door de lockdown de meerverkoop stil, wat volgens Kwekkeboom tot een omzetdaling van 25 procent leidt. Dit omdat klanten nu geen direct contact meer met de franchisehouders hebben en het advies, wat kan leiden tot extra verkopen, daarom wegvalt. Voor de algehele verkoop van gereedschappen in Nederland schat hij in dat die 30 procent lager is dan normaal.

Dankzij de bestaande samenwerking met UPS ontvangen klanten nog steeds leveringen. Service op locatie is momenteel wat lastiger, zegt Kwekkeboom. “Een rateltje repareren of powerservice geven is er momenteel moeilijker vanwege het contactverbod maar onze franchisenemers zijn vindingrijk genoeg om daar een oplossing voor te vinden. Door middel van facetime, een filmpje of foto proberen we onze klanten nu te helpen.”

Webshop

Om klanten beter van dienst te zijn en de verkoop te stimuleren, werkt Snap-on Tools aan de uitbreiding van de website. “Onze grotere klanten maken al gebruik van eigen portals via onze website, waar alleen zij toegang tot hebben”, zegt Kwekkeboom. Op dit moment bieden wij ondersteuning aan de franchisenemers bij het opzetten van webshops. Zo willen we het voor kleinere klanten mogelijk maken om toch aan de benodigde gereedschappen en werkplaats-equipment te komen. Ook heeft het bedrijf een speciale betalingsregeling. “Als klanten kiezen voor ons kortlopende Finance System van zes maanden, dan wordt er geen rente gerekend. Bij het langlopende finance system van zestig maanden is er een vastgesteld rentepercentage. Zo kan het bedrag over langere tijd gespreid worden.” De eerste incassering wordt na één tot twee maanden gestart.

Kansen

Naast moeilijkheden biedt de huidige crisis ook kansen. Zo biedt Snap-on Tools een diagnose training aan via Zoom. “Doordat we momenteel niet bij klanten langs kunnen gaan, is dit idee geboren. Zo kunnen wij toch een training aanbieden via moderne middelen. Daar zouden we na de crisis best mee door kunnen gaan.” Ook AA Equipment ontdekt nieuwe mogelijkheden. Zo gaat de leverancier online demonstraties geven van equipment via videoconferenties. Kimman ziet ook kansen. “Wij gebruiken deze periode om onze infrastructuur sterker te maken en daarbij is het onze taak om de klanten op niveau te houden. Zo hebben we nu de tijd om onze trainingen verder uit te breiden. Op die manier zorg je ervoor dat het bedrijf sterker uit deze crisis komt, omdat we ons richten op de toekomst.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.