Koudemiddel R744 krijgt steeds meer tractie

Thema Equipment & Aircoservice | Nieuwe impuls voor CO2 als koudemiddel

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De toepassing van CO2 als koudemiddel R744 krijgt met de lancering van de elektrische auto’s ID.3 en ID.4 door autofabrikant Volkswagen een nieuwe impuls. En ook andere merken van de Volkswagen Groep gebruiken het koudemiddel voor de koeling van het accupakket, zoals de Skoda Enyaq. Vooralsnog wordt R744 alleen gebruikt voor EV’s in de longe range modellen van het concern. Aircoservicestation-leveranciers gissen daardoor nog over het moment dat CO2 daadwerkelijk doorbreekt als koudemiddel. Toch anticiperen ze wel al vast op wat het toekomstige koudemiddel gaat worden. 

Warmtepomp

Sinds bekend is dat autofabrikanten een koudemiddel moeten gebruiken met een lagere CO2-footprint dan het oude R134a, wordt er gediscussieerd over het beste alternatief: R1234yf of R744. Het pleit leek te zijn beslecht in het voordeel van die eerste: CO2 werd tot nu toe slechts voor een handvol premiummodellen gebruikt, waaronder in de Mercedes-Benz S-klasse en Audi A8. Mede omdat er duurdere componenten voor nodig zijn. Met de komst van elektrische auto’s lijkt echter ook CO2 weer meer in trek als koudemiddel. “De warmtepomp, die in een EV wordt gebruikt voor de koeling, verbruikt met CO2 minder stroom. Voor elektrische auto’s is het dus een goed alternatief voor het nieuwe koudemiddel R1234yf, omdat de actieradius dan intact blijft”, zegt René van Arkel, manager aircoservive bij Explora.

De grote hausse wat betreft het gebruik van CO₂ verwacht ik pas in 2030

René van Arkel, manager Airco en Diagnose Explora

Rekening houdend met een toenemende vraag – mede als gevolg van het verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto’s vanaf 2030 – heeft Explora met de Konfort 744 een CO2-aircoservicestation in zijn assortiment opgenomen. Die kost rond de 7 duizend euro, waar een R1234yf-machine minimaal 2.750 euro kost.

Eerste batch

Aircoservicestation-leverancier Waeco, het werkplaatsmerk binnen de Dometic Group, heeft nog geen aircoservicestation voor voertuigen met CO2-airconditioninginstallatie. Het levert wel het middel zelf, zegt key accountmanager Joost Bouwmeister. “Zo hebben wij in januari de eerste batch bestaande uit een krat met 30 flessen CO2 a 10 kilo per stuk geleverd bij Volkswagen-importeur Pon”, waarmee hij illustreert dat er behoefte is naar het koudemiddel. 

R744 is het mooiste en duurzaamste koudemiddel voor de toekomst

Joost Bouwmeister, key accountmanager Waeco-Dometic

Diezelfde vraag naar aircoservicestations voor R744 moet volgens Bouwmeister nog wel op gang komen. “Wij zijn door de Volkswagen Groep gehomologeerd als leverancier van aircoservicestations voor het koudemiddel R1234yf en zitten daardoor direct met hen aan tafel. Vooralsnog krijgen wij nog niet de bevestiging van hen dat dit het koudemiddel van de toekomst gaat worden. Terwijl zij het middel wel toepassen in diverse elektrische modellen met een long range actieradius.”

Snel schakelen

Mede door het uitblijven van een order door een grote autofabrikant, zoals Volkswagen Groep, waagt Waeco zich vooralsnog niet aan de lancering van een aircoservicestation voor R744. “Natuurlijk werken wij wel aan een concept om snel te kunnen schakelen als dat nodig is. En dan kunnen wij binnen een half jaar opschalen richting 500 aircoservicestations als dat moet”, aldus Bouwmeister.

Een voordeel van CO2 boven het oude en het nieuwe koudemiddel is de prijsstelling, stelt Bouwmeister. “Het oude koudemiddel R134a kost nu 17,50 euro per kilo, terwijl je voor het nieuwe koudemiddel R1234yf 66 euro per kilo betaalt. En warmtepomp vw volkswagengroep 2022een kilo CO2 kost 16,90 euro per kilo. Dit koudemiddel is in theorie dus goedkoper maar de marktprijs van een aircoservicestation voor R744 gaat richting de 10 duizend euro. Voor een R1234yf-station betaal je minimaal 2.895 euro. In een gemiddeld airco systeem zit rond de 700 gram koudemiddel R134 of R1234yf. Bij elektrische auto’s is het vaak wat meer. Richting de 900 tot 1000 gram in verband met de koeling van de accu.”

Bouwmeister verwacht dat de universele autobedrijven nu vooral zullen kiezen voor R1234yf, omdat dit koudemiddel in de meeste modellen zit. “Wat er met CO2 gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Vanwege de brandbaarheid van het nieuwe koudemiddel en de regelgeving moet er een beter alternatief komen. Als autofabrikanten de CO2-problemen, zoals kinderziektes als storingen in het airconditioningsysteem die in R1234yf-systeem al lang opgelost zijn, oplossen dan is R744 het mooiste en duurzaamste koudemiddel voor de toekomst.”

Volkswagen houdt het koel

De Volkswagen Groep maakt voor al zijn auto’s die gebaseerd zijn op het MEB-platform gebruik van een CO₂-koelsysteem, zegt woordvoerder Jochen Tekotte van Volkswagen Groep. “De benodigde R744-warmtecomponenten worden geleverd door het Zuid-Koreaanse Hanon Systems, leverancier van thermische en energiemanagementsystemen. Dit bedrijf levert de elektrische compressor, de koelmiddelkleppen, en de interne warmtewisselaar die onderdeel uitmaken van warmtepompsysteem dat is uitgerust op verschillende modellen op basis van het Volkswagen MEB-platform.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.