BNP Paribas: Benzinemotor verliest bestaansrecht

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De olieprijs zal moeten dalen om benzineauto's nog concurrerend te houden. (Foto: Shutterstock)

Vanwege zijn enorme omvang zal de oliesector nog circa 25 jaar concurrerend zijn, maar daarna is die achterhaald door duurzaam geproduceerde energie. Dat voorspelt Mark Lewis, global head sustainability research bij de Franse bank BNP Paribas, in zijn white paper. De benzinemotor heeft dan ook geen bestaansrecht meer. Volgens de bank zou de olieprijs moeten dalen tot 10 euro per vat om benzineauto’s concurrerend te houden ten opzichte van EV’s. Bij de huidige olieprijs van 60 euro per olievat verliest de benzineauto’s op lange termijn zijn concurrentiepositie.

Investeringen in alternatieve energiebronnen (zonne- en windenergie) voor EV’s leveren meer energie op dan fossiele brandstoffen voor verbrandingsmotoren. Lewis meldt in zijn rapport dat bij de huidige prijs (60 euro per olievat) een investering van 100 miljard dollar zeven keer meer nuttige energie oplevert met hernieuwbare energie bij EV’s dan conventionele brandstof bij benzinemotoren bij lichte voertuigen. In vergelijking met dieselmotoren bij lichte voertuigen is dat 3 à 4 keer meer.

Steeds meer autobedrijven bezinnen zich op andere energiebronnen, ook om kosten te besparen.Lees het rapport van BNP Paribas en andere brancherapporten in de Automotive Kennisbank.

 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

BNP Paribas: Benzinemotor verliest bestaansrecht | Automotive Online

BNP Paribas: Benzinemotor verliest bestaansrecht

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De olieprijs zal moeten dalen om benzineauto's nog concurrerend te houden. (Foto: Shutterstock)

Vanwege zijn enorme omvang zal de oliesector nog circa 25 jaar concurrerend zijn, maar daarna is die achterhaald door duurzaam geproduceerde energie. Dat voorspelt Mark Lewis, global head sustainability research bij de Franse bank BNP Paribas, in zijn white paper. De benzinemotor heeft dan ook geen bestaansrecht meer. Volgens de bank zou de olieprijs moeten dalen tot 10 euro per vat om benzineauto’s concurrerend te houden ten opzichte van EV’s. Bij de huidige olieprijs van 60 euro per olievat verliest de benzineauto’s op lange termijn zijn concurrentiepositie.

Investeringen in alternatieve energiebronnen (zonne- en windenergie) voor EV’s leveren meer energie op dan fossiele brandstoffen voor verbrandingsmotoren. Lewis meldt in zijn rapport dat bij de huidige prijs (60 euro per olievat) een investering van 100 miljard dollar zeven keer meer nuttige energie oplevert met hernieuwbare energie bij EV’s dan conventionele brandstof bij benzinemotoren bij lichte voertuigen. In vergelijking met dieselmotoren bij lichte voertuigen is dat 3 à 4 keer meer.

Steeds meer autobedrijven bezinnen zich op andere energiebronnen, ook om kosten te besparen.Lees het rapport van BNP Paribas en andere brancherapporten in de Automotive Kennisbank.

 

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.