Leasebranche zoekt zilvervloot
Alle alternatieve vervoermiddelen ten spijt, de auto blijft volgens Leaseplan de spil in mobiliteit. De nieuwe ceo Tex Gunning vertelde onlangs in een interview dat we niet hoeven te rekenen op nieuwe mobiliteitsconcepten van de grootste leasemaatschappij van Europa, maar dat het vlootbeheer voor grootzakelijke klanten het belangrijkste speerpunt blijft. Ook bij Arval lijkt de auto nog lang niet afgedaan; volgens commercieel directeur Matthijs Wouters is er wel een verschuiving gaande van leasing naar autodelen. “Ten opzichte van 2014 reden er bij Arval in het eerste kwartaal van 2017 drie keer zoveel deelauto’s in het wagenpark”, zegt hij. “Uit een onderzoek dat het Corporate Vehicle Observatory jaarlijks voor ons uitvoert blijkt dat bij bedrijven met een wagenpark van meer dan 50 auto’s al 42 procent gebruikmaakt van deelauto’s en nog eens 9 procent verwacht dat binnen 3 jaar te gaan doen.” Enige nuancering is natuurlijk op zijn plaats: het onderzoek werd verricht om Arval Car Sharing, voorheen Arval Wisselwagen, extra onder de aandacht te brengen.
Athlon zet juist wel in op andere vervoersvormen, bijvoorbeeld met de nieuwe app Milo die helpt met het plannen en mobiel betalen van zakelijke mobiliteit.
Wat de verschillende strategieën ook zijn, ze hebben een ding gemeen: ze gaan uit van een veranderende behoefte van de afnemers, op het gebied van autobeheer of breder op het gebied van mobiliteit voor alle medewerkers.
Onderscheidend leasen
Tijdens het Automotive Leasing Event, dat op 27 juni plaatsvindt op de KNVB Campus te Zeist, draait het dan ook om service en onderscheidend vermogen. Zo vertelt spreker Wouter de Vries, universitair docent aan de VU, hoe je als bedrijf onderscheidend kunt zijn in je dienstverlening. Een van de aspecten daarbij is de perceptie van de klant. Vormt een bezoeker van een website op een andere manier zijn tevredenheid dan bijvoorbeeld een bezoeker in een winkel? Is klanttevredenheid een oordeel over de kwaliteit van uw dienst of beoordeelt de klant andere aspecten? Deze en andere vragen over onderscheidende dienstverlening zal De Vries in zijn presentatie beantwoorden. Peter Blangé, prestatie- en innovatiemanager bij de KNVB en voormalig top volleyballer (hij won een gouden medaille op de Olympische Spelen), weet als geen ander hoe je als team een topprestatie kunt neerzetten. Hij verbindt de lessen uit de sport met de praktijk van het bedrijfsleven.