Automotive Leasing Event: De auto staat nog altijd vooraan

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het publiek luistert aandachtig naar Maarten Poot, mede-oprichter van deelscooterbedrijf Felyx, op het Automotive Leasing Event. (Foto: Gerard van Bree)

Autonome auto’s komen er, en dat is volgens trendwatcher Richard van Hooijdonk maar goed ook. Aan de hand van enkele filmpjes toonde hij tijdens het Automotive Leasing Event wat er, door menselijk falen, allemaal mis kan gaan in het verkeer. “De wereld van morgen gaat over het voorspellen van taken, die je zelf niet meer hoeft te doen. De zelfrijdende auto is in opkomst dankzij de kennis die ingebouwd wordt. En mensen moeten ook niet zelf gaan rijden. Zelfrijdende auto’s zijn veel slimmer en kunnen ook beter rijden. Voor mij is het duidelijk dat de mens dat ook niet meer moet doen. En dan zijn er ook geen stoplichten meer nodig omdat de auto uit zichzelf stopt.”Tijdens het Automotive Leasing Event werd de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60 gepresenteerd.

Als prediker van de toekomst plaatst Van Hooijdonk wel een kanttekening. “Gaan te maken krijgen met een system error. Het zal nooit meer zo zijn zoals vroeger. Big tech heeft een grote invloed op het business model. We moeten dus goed nadenken hoe we ons geld gaan verdienen. Leer hierbij van het verleden. Mensen zijn namelijk niet gemaakt om te veranderen en goed in repeterende handelingen. Maar als we blijven doen wat we deden, dan worden we niet beter.”

Het begint bij de auto

Een eigen auto, lange tijd gebruikelijk voor Nederlanders, is voor inwoners van de randstad geen must meer. Die trend koppelde Victor van den Berg, managing director en chief strategy officer Mobinck, aan urbanisatie. “Ondanks corona gaan er steeds meer mensen in de stad gaan wonen. Dat levert nieuwe vraagstukken op. Waar parkeer je nu je auto? Ga je het bezit van de auto delen? En ga je deelmobiliteit inzetten in de vorm van deelscooters? Hoe ga je daar mee om? Vooral in de grote steden leidt dat tot een strijd om de publieke ruimte, wat een vraagstuk voor de overheid is. Een oplossing zou kunnen zijn het mobiliteitsbeleid aanpassen richting OV-gebruik.” Gericht op de komende jaren maakte Van den Berg inzichtelijk hoe werkgevers mee kunnen gaan in deze veranderingen. “Vervoer begint bij de auto. En anders gaat het om een vervanger als we het hebben over mobiliteit. De truc is dat als je onderscheid wilt aanbrengen, dat je dat in kleine stappen doet. Vaak kun je het naast het huidige beleid doen en zo de transitie bewerkstelligen. Hierbij draait het om werknemerstevredenheid waarbij de dialoog tussen werknemer en werkgever ontzettend belangrijk is. Als je dat snapt, dan heb je de oplossing in handen.”

Scooter delen

Ondanks dat de auto volgens de sprekers de spil blijft, was er op het evenement ook oog voor alternatieven: zoals deelscooter Felyx. Mede-oprichter Maarten Poot ziet deze deelscooters als hét alternatief voor grootstedelijk autogebruik. “De vraag naar nieuwe manieren om mobiliteit in te vullen, neemt toe. Mede door de komst van MaaS-apps. Vandaag de dag wordt het reisgedrag van werknemers heel anders dan gebruikelijk was. Bijvoorbeeld met gebruik van een deelscooter naar een afspraak en aan het eind van de dag carpoolen in een elektrische auto met een collega. De deelscooter is het snelste vervoersmiddel in de stad.” 

Hoewel de groei nu nog in het particuliere segment zit, ziet Poot dus ook kansen op de b2b-markt. “Dan moet dit wel goed gefaciliteerd worden binnen bedrijven. We zitten nu op een kantelpunt, dankzij de komst van mobiliteitsbudgetten waarbij werknemers zelf de keuze kunnen maken.”

Bekijk hieronder de video-impressie van het Automotive Leasing Event 2021:

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Automotive Leasing Event: De auto staat nog altijd vooraan | Automotive Online

Automotive Leasing Event: De auto staat nog altijd vooraan

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Het publiek luistert aandachtig naar Maarten Poot, mede-oprichter van deelscooterbedrijf Felyx, op het Automotive Leasing Event. (Foto: Gerard van Bree)

Autonome auto’s komen er, en dat is volgens trendwatcher Richard van Hooijdonk maar goed ook. Aan de hand van enkele filmpjes toonde hij tijdens het Automotive Leasing Event wat er, door menselijk falen, allemaal mis kan gaan in het verkeer. “De wereld van morgen gaat over het voorspellen van taken, die je zelf niet meer hoeft te doen. De zelfrijdende auto is in opkomst dankzij de kennis die ingebouwd wordt. En mensen moeten ook niet zelf gaan rijden. Zelfrijdende auto’s zijn veel slimmer en kunnen ook beter rijden. Voor mij is het duidelijk dat de mens dat ook niet meer moet doen. En dan zijn er ook geen stoplichten meer nodig omdat de auto uit zichzelf stopt.”Tijdens het Automotive Leasing Event werd de nieuwe Automotive Leasemaatschappij Top 60 gepresenteerd.

Als prediker van de toekomst plaatst Van Hooijdonk wel een kanttekening. “Gaan te maken krijgen met een system error. Het zal nooit meer zo zijn zoals vroeger. Big tech heeft een grote invloed op het business model. We moeten dus goed nadenken hoe we ons geld gaan verdienen. Leer hierbij van het verleden. Mensen zijn namelijk niet gemaakt om te veranderen en goed in repeterende handelingen. Maar als we blijven doen wat we deden, dan worden we niet beter.”

Het begint bij de auto

Een eigen auto, lange tijd gebruikelijk voor Nederlanders, is voor inwoners van de randstad geen must meer. Die trend koppelde Victor van den Berg, managing director en chief strategy officer Mobinck, aan urbanisatie. “Ondanks corona gaan er steeds meer mensen in de stad gaan wonen. Dat levert nieuwe vraagstukken op. Waar parkeer je nu je auto? Ga je het bezit van de auto delen? En ga je deelmobiliteit inzetten in de vorm van deelscooters? Hoe ga je daar mee om? Vooral in de grote steden leidt dat tot een strijd om de publieke ruimte, wat een vraagstuk voor de overheid is. Een oplossing zou kunnen zijn het mobiliteitsbeleid aanpassen richting OV-gebruik.” Gericht op de komende jaren maakte Van den Berg inzichtelijk hoe werkgevers mee kunnen gaan in deze veranderingen. “Vervoer begint bij de auto. En anders gaat het om een vervanger als we het hebben over mobiliteit. De truc is dat als je onderscheid wilt aanbrengen, dat je dat in kleine stappen doet. Vaak kun je het naast het huidige beleid doen en zo de transitie bewerkstelligen. Hierbij draait het om werknemerstevredenheid waarbij de dialoog tussen werknemer en werkgever ontzettend belangrijk is. Als je dat snapt, dan heb je de oplossing in handen.”

Scooter delen

Ondanks dat de auto volgens de sprekers de spil blijft, was er op het evenement ook oog voor alternatieven: zoals deelscooter Felyx. Mede-oprichter Maarten Poot ziet deze deelscooters als hét alternatief voor grootstedelijk autogebruik. “De vraag naar nieuwe manieren om mobiliteit in te vullen, neemt toe. Mede door de komst van MaaS-apps. Vandaag de dag wordt het reisgedrag van werknemers heel anders dan gebruikelijk was. Bijvoorbeeld met gebruik van een deelscooter naar een afspraak en aan het eind van de dag carpoolen in een elektrische auto met een collega. De deelscooter is het snelste vervoersmiddel in de stad.” 

Hoewel de groei nu nog in het particuliere segment zit, ziet Poot dus ook kansen op de b2b-markt. “Dan moet dit wel goed gefaciliteerd worden binnen bedrijven. We zitten nu op een kantelpunt, dankzij de komst van mobiliteitsbudgetten waarbij werknemers zelf de keuze kunnen maken.”

Bekijk hieronder de video-impressie van het Automotive Leasing Event 2021:

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.