Reportage Fleet Expo 2022 | “De deur voor de nieuwkomers gaat niet makkelijk meer dicht”

Fleet Expo • Er stond veel op het programma. Inspirerende sprekers, een interessante paneldiscussie en als een van de hoogtepunten aan einde van de dag de bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Opening Fleet Expo door Gandor Bronkhost (Foto: Nienke Eusterbrock)

Update 16.00 | ‘Meer dan ooit is er een urgentie voor verandering’

“Innovaties gaan steeds sneller. Meer dan ooit is er een urgentie voor verandering”, vertelt trend expert Cécile Cremer. Zij voorspelt mobiliteitstrends, ingebed in internationale ontwikkelingen.

“Door corona is er een vergroot bewustzijn binnen de mobiliteit door veranderende consumenten en veranderende leefstijlen met bijvoorbeeld thuiswerken.”

Cremer haalt drie trends aan: automated era, sustainable life en new essentialism. “Mobiliteit wordt steeds verder gedigitaliseerd. De auto van de toekomst wordt niet alleen beschouwd als een vervoersmiddel, maar iets waarmee we kunnen communiceren en die het ons makkelijker maakt, het wordt een service”, aldus Cremer.

Update 14.50 |  ‘De deur voor de nieuwkomers gaat niet makkelijk meer dicht’

Norbert van den Eijnden, v/m ceo Alphabet, Stijn de Groen, associate director mobility KPMG, en Mark van der Kallen, dga Riva Holding, discussiëren in een panel over de rol van fabrikanten, waaronder over de vraag of fabrikanten ervoor zorgen dat universele leasemaatschappijen gaan jagen op nieuwkomers. Van den Eijnden is het eens met deze stelling. “Ze zetten de deur open voor de nieuwkomers met alle onzekerheid en prijsstijgingen. Daardoor is is ook voor leasemaatschappijen een kans om hun macht te laten zien, ze lopen zo naar de concurrent.”

Van der Kallen is het hiermee eens. Hij denkt dat het geen grote verschuivingen teweeg brengt, maar wel dat er nieuwe partijen hiermee een kans kunnen maken. “De deur voor de nieuwkomers gaat niet makkelijk meer dicht”, aldus Van den Eijnden. “China heeft al bewezen en blijft bewijzen goede EV’s te leveren. Er zijn wel te veel merken die willen doorbreken. Ik denk dat er ruimte is voor een paar merken met een slim en scherp imago.”

Automotive redacteur Bart Kuijpers merkt nog op dat de markt de komende periode zal worden belaagd door zo’n 27 nieuwe merken.

Update 14.00 | ‘Er is meer laadcapaciteit en een grotere actieradius nodig’

Tijdens de bestelauto-paneldiscussie bespreken de panelleden een aantal stellingen, waaronder de stelling ‘De transitie naar elektrisch gaat te snel’. “Binnen het mkb is elektrificatie een heel andere vraagstelling dan binnen de lease en fleet. Nog niet alles is duidelijk. We moeten met z’n allen aan de slag”, denkt Maaike Hofwijk, jurylid voor de Bestelauto van het Jaar en fleet manager Europe & Global bij G4S. “We gaan in Nederland denk ik niet te snel, maar op Europees niveau gaan de doelstellingen wel erg ver.” Volgens Emil Bos, commercieel directeur Ford Nederland, kan Ford de elektrificatie wel bijbenen. “Er komen nieuwe uitdagingen op ons af, bijvoorbeeld laadoplossingen. Op dat gebied moet er nog heel wat werk worden verzet om elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar te maken.”

In bepaalde sectoren kan er volgens Peter van Nisselrooij, mede-jurylid voor de Bestelauto van het Jaar en LCV Consultant bij Alphabet, wel overgestapt worden naar EV’s en gaat dat redelijk snel. “De uitdagingen die we hebben zijn onder andere dat sommige medewerkers de auto mee naar huis nemen, en die hebben niet altijd de mogelijkheid om een laadpaal aan te schaffen. Op dit moment heeft nog geen 30 procent de mogelijkheid tot laden aan huis. Gemiddeld  is de actieradius 150 km en dat betekent elke dag laden, wat moeilijk is als het niet thuis kan. Er is meer laadcapaciteit nodig en een grotere actieradius.”

Update 13.30 | ‘Beschikbaarheid is key’

Er is een markt te winnen maar er zijn ook talloze drempels te nemen op het gebied van deelvervoer, aldus Willemijn Rijpsma, cco van Mywheels. Boris Hassing, manager Mobilize, vult aan: “Ik denk dat het bij bepaalde doelgroepen vanzelf gaat, bij bijvoorbeeld jongeren in stedelijke gebieden. Een eigen auto kan gedoe met zich meebrengen, zoals parkeervergunningen.” “Beschikbaarheid is erg belangrijk voor klanten, dit kunnen we garanderen door ze de optie te geven een auto te reserveren in onze app”, aldus Rijpsma. “Binding met onze klanten is ook essentieel, je wilt dat ze zich verbonden voelen aan het concept.”  Ook Hassing vindt binding een belangrijk aspect. “We willen onze deelauto’s voor consumenten via onze eigen dealerbedrijven aanbieden op locaties waar bijvoorbeeld een Mywheels niet actief is. Mobiliteit is anders dan een transactie zoals bij het verkopen van een auto. Wie gebruikt die auto’s precies? Dat is minder duidelijk voor dealers en die moeten daaraan wennen.”

Update 12.05 | ‘Het is een strategie van reductie, innovatie, compensatie’

Wineke Haagsma, chief sustainability officer PWC vertelt over hoe ze bij PWC omgaan met duurzaamheid. de grootste CO2 impact bij zit op mobiliteit bij het bedrijf, 90%. wagenpark was eerst het grootst, dat is nu naar beneden, maar vliegen wordt steeds groter. “PWC heeft de ambitie om 100 procent circulair te zijn in 2030: geen emissie uitstoot, geen afval en optimaal gebruik en hergebruik van materialen voor onze tak in Nederland.”

PWC maakte gebruik van een bonus malus systeem bij fossiele brandstof auto’s voor werknemers. “In 2016 hebben we het doel gezet om ons wagenpark fossielvrij te hebben in 2025. We hebben een aantal dingen geïmplementeerd om die transitie te versnellen: volledig elektrische auto’s kregen een enorme bonus, Medewerkers mochten de overstap boete vrij maken van fossiel naar elektrisch voor einde contract, treinreizen mag eersteklas en we hebben ingezet op de promotie fietsen. Het is een strategie van reductie, innovatie, compensatie.”

Update 11.35 | ‘Deelvervoer te veel gedoe’

“Deelvervoer is te veel gedoe, mensen willen hun eigen auto niet kwijt”, aldus Ellen van der Hel, mobiliteitscoördinator bij Quion na een pilot deelvervoer. Bert Damsteegt, facilitymanager bij HDI Global heeft dezelfde ervaring. “Autodelen met collega’s is een grote stap voor medewerkers.

Ook elektrisch rijden wordt soms gezien als een grote stap. “Het gaat niet vanzelf”, aldus Damsteegt. “We zijn gewoontedieren en elektrisch is gewoon anders dan wat we gewend zijn. Je moet een gesprek hebben met werknemers wat elektrisch rijden voor hen inhoudt. Gedragsverandering is belangrijk, je moet er anders mee om gaan.” Dit gaan ze bij HDI Global SE doen door een EV experience te organiseren. “Als mensen eenmaal dingen zelf hebben kunnen uitproberen, dan hopen we dat de koudwatervrees verdwijnt.”

Update 11.00 | ‘Begin niet met de oplossing’

Een veelgemaakte fout om mensen te bewegen hun mobiliteitsgedrag te veranderen, is beginnen bij de oplossing. Dat is de les van Joyce van Brecht, sociaal psycholoog en onderzoeker bij de Hogeschool van Amsterdam. Zij trapte vandaag het Fleet Expo Congres af met de resultaten uit het onderzoek ‘Mobiliteitstransitie: het belang van het gedragsperspectief’ over het verduurzamen van reisgedrag en gedragsverandering.

“Gedrag doet ertoe, gedragsverandering is nodig al is het niet makkelijk. Begin bij de problemen, niet met de oplossingen om te zien welke gedragsverandering nodig is”, zo zei Van Brecht. Ook het verhogen van kennis is volgens Brecht niet de oplossing. “Uit ons onderzoek blijkt dat bewustwording creëren niet leidt tot actie.”

Het probleem is bijvoorbeeld dat deelvervoer-oplossingen nu vooral handig zijn voor mensen die geen auto hebben. “En dat is niet de doelgroep waar je je op wil richten want dan krijg je meer mensen op de weg. Je wil juist dat mensen uit hun eigen auto stappen en gebruik maken van deelauto’s. We zien ook dat mensen die hun eigen auto inruilen voor een deeloplossing, uiteindelijk minder vaak autorijden.”

Richt je eerst op gedrag, door bijvoorbeeld mensen alternatieven te laten uitproberen. “Denk daarbij aan het tijdelijk gratis aanbieden van het OV aan autobezitters, zodat ze kunnen ervaren hoe het is om met het openbaar vervoer te reizen. En zorg er anderzijds voor dat autobezit eerder wordt bestraft. Door hoge parkeertarieven en door bijvoorbeeld centra moeilijk toegankelijk te maken voor autobezitters.”

Update 10.50 | We gaan van start!

Fleet Expo 2022, waar ruim 1.500 bezoekers zich voor hebben aangemeld en met 60 exposanten, is van start gegaan met een welkomstwoord van dagvoorzitter Gandor Bronkhorst, adjunct-hoofdredacteur van Automotive en Fleet&Mobility.

Reportage Fleet Expo 2022 | “De deur voor de nieuwkomers gaat niet makkelijk meer dicht” | Automotive Online

Reportage Fleet Expo 2022 | “De deur voor de nieuwkomers gaat niet makkelijk meer dicht”

Fleet Expo • Er stond veel op het programma. Inspirerende sprekers, een interessante paneldiscussie en als een van de hoogtepunten aan einde van de dag de bekendmaking van de Bestelauto van het Jaar.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Opening Fleet Expo door Gandor Bronkhost (Foto: Nienke Eusterbrock)

Update 16.00 | ‘Meer dan ooit is er een urgentie voor verandering’

“Innovaties gaan steeds sneller. Meer dan ooit is er een urgentie voor verandering”, vertelt trend expert Cécile Cremer. Zij voorspelt mobiliteitstrends, ingebed in internationale ontwikkelingen.

“Door corona is er een vergroot bewustzijn binnen de mobiliteit door veranderende consumenten en veranderende leefstijlen met bijvoorbeeld thuiswerken.”

Cremer haalt drie trends aan: automated era, sustainable life en new essentialism. “Mobiliteit wordt steeds verder gedigitaliseerd. De auto van de toekomst wordt niet alleen beschouwd als een vervoersmiddel, maar iets waarmee we kunnen communiceren en die het ons makkelijker maakt, het wordt een service”, aldus Cremer.

Update 14.50 |  ‘De deur voor de nieuwkomers gaat niet makkelijk meer dicht’

Norbert van den Eijnden, v/m ceo Alphabet, Stijn de Groen, associate director mobility KPMG, en Mark van der Kallen, dga Riva Holding, discussiëren in een panel over de rol van fabrikanten, waaronder over de vraag of fabrikanten ervoor zorgen dat universele leasemaatschappijen gaan jagen op nieuwkomers. Van den Eijnden is het eens met deze stelling. “Ze zetten de deur open voor de nieuwkomers met alle onzekerheid en prijsstijgingen. Daardoor is is ook voor leasemaatschappijen een kans om hun macht te laten zien, ze lopen zo naar de concurrent.”

Van der Kallen is het hiermee eens. Hij denkt dat het geen grote verschuivingen teweeg brengt, maar wel dat er nieuwe partijen hiermee een kans kunnen maken. “De deur voor de nieuwkomers gaat niet makkelijk meer dicht”, aldus Van den Eijnden. “China heeft al bewezen en blijft bewijzen goede EV’s te leveren. Er zijn wel te veel merken die willen doorbreken. Ik denk dat er ruimte is voor een paar merken met een slim en scherp imago.”

Automotive redacteur Bart Kuijpers merkt nog op dat de markt de komende periode zal worden belaagd door zo’n 27 nieuwe merken.

Update 14.00 | ‘Er is meer laadcapaciteit en een grotere actieradius nodig’

Tijdens de bestelauto-paneldiscussie bespreken de panelleden een aantal stellingen, waaronder de stelling ‘De transitie naar elektrisch gaat te snel’. “Binnen het mkb is elektrificatie een heel andere vraagstelling dan binnen de lease en fleet. Nog niet alles is duidelijk. We moeten met z’n allen aan de slag”, denkt Maaike Hofwijk, jurylid voor de Bestelauto van het Jaar en fleet manager Europe & Global bij G4S. “We gaan in Nederland denk ik niet te snel, maar op Europees niveau gaan de doelstellingen wel erg ver.” Volgens Emil Bos, commercieel directeur Ford Nederland, kan Ford de elektrificatie wel bijbenen. “Er komen nieuwe uitdagingen op ons af, bijvoorbeeld laadoplossingen. Op dat gebied moet er nog heel wat werk worden verzet om elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar te maken.”

In bepaalde sectoren kan er volgens Peter van Nisselrooij, mede-jurylid voor de Bestelauto van het Jaar en LCV Consultant bij Alphabet, wel overgestapt worden naar EV’s en gaat dat redelijk snel. “De uitdagingen die we hebben zijn onder andere dat sommige medewerkers de auto mee naar huis nemen, en die hebben niet altijd de mogelijkheid om een laadpaal aan te schaffen. Op dit moment heeft nog geen 30 procent de mogelijkheid tot laden aan huis. Gemiddeld  is de actieradius 150 km en dat betekent elke dag laden, wat moeilijk is als het niet thuis kan. Er is meer laadcapaciteit nodig en een grotere actieradius.”

Update 13.30 | ‘Beschikbaarheid is key’

Er is een markt te winnen maar er zijn ook talloze drempels te nemen op het gebied van deelvervoer, aldus Willemijn Rijpsma, cco van Mywheels. Boris Hassing, manager Mobilize, vult aan: “Ik denk dat het bij bepaalde doelgroepen vanzelf gaat, bij bijvoorbeeld jongeren in stedelijke gebieden. Een eigen auto kan gedoe met zich meebrengen, zoals parkeervergunningen.” “Beschikbaarheid is erg belangrijk voor klanten, dit kunnen we garanderen door ze de optie te geven een auto te reserveren in onze app”, aldus Rijpsma. “Binding met onze klanten is ook essentieel, je wilt dat ze zich verbonden voelen aan het concept.”  Ook Hassing vindt binding een belangrijk aspect. “We willen onze deelauto’s voor consumenten via onze eigen dealerbedrijven aanbieden op locaties waar bijvoorbeeld een Mywheels niet actief is. Mobiliteit is anders dan een transactie zoals bij het verkopen van een auto. Wie gebruikt die auto’s precies? Dat is minder duidelijk voor dealers en die moeten daaraan wennen.”

Update 12.05 | ‘Het is een strategie van reductie, innovatie, compensatie’

Wineke Haagsma, chief sustainability officer PWC vertelt over hoe ze bij PWC omgaan met duurzaamheid. de grootste CO2 impact bij zit op mobiliteit bij het bedrijf, 90%. wagenpark was eerst het grootst, dat is nu naar beneden, maar vliegen wordt steeds groter. “PWC heeft de ambitie om 100 procent circulair te zijn in 2030: geen emissie uitstoot, geen afval en optimaal gebruik en hergebruik van materialen voor onze tak in Nederland.”

PWC maakte gebruik van een bonus malus systeem bij fossiele brandstof auto’s voor werknemers. “In 2016 hebben we het doel gezet om ons wagenpark fossielvrij te hebben in 2025. We hebben een aantal dingen geïmplementeerd om die transitie te versnellen: volledig elektrische auto’s kregen een enorme bonus, Medewerkers mochten de overstap boete vrij maken van fossiel naar elektrisch voor einde contract, treinreizen mag eersteklas en we hebben ingezet op de promotie fietsen. Het is een strategie van reductie, innovatie, compensatie.”

Update 11.35 | ‘Deelvervoer te veel gedoe’

“Deelvervoer is te veel gedoe, mensen willen hun eigen auto niet kwijt”, aldus Ellen van der Hel, mobiliteitscoördinator bij Quion na een pilot deelvervoer. Bert Damsteegt, facilitymanager bij HDI Global heeft dezelfde ervaring. “Autodelen met collega’s is een grote stap voor medewerkers.

Ook elektrisch rijden wordt soms gezien als een grote stap. “Het gaat niet vanzelf”, aldus Damsteegt. “We zijn gewoontedieren en elektrisch is gewoon anders dan wat we gewend zijn. Je moet een gesprek hebben met werknemers wat elektrisch rijden voor hen inhoudt. Gedragsverandering is belangrijk, je moet er anders mee om gaan.” Dit gaan ze bij HDI Global SE doen door een EV experience te organiseren. “Als mensen eenmaal dingen zelf hebben kunnen uitproberen, dan hopen we dat de koudwatervrees verdwijnt.”

Update 11.00 | ‘Begin niet met de oplossing’

Een veelgemaakte fout om mensen te bewegen hun mobiliteitsgedrag te veranderen, is beginnen bij de oplossing. Dat is de les van Joyce van Brecht, sociaal psycholoog en onderzoeker bij de Hogeschool van Amsterdam. Zij trapte vandaag het Fleet Expo Congres af met de resultaten uit het onderzoek ‘Mobiliteitstransitie: het belang van het gedragsperspectief’ over het verduurzamen van reisgedrag en gedragsverandering.

“Gedrag doet ertoe, gedragsverandering is nodig al is het niet makkelijk. Begin bij de problemen, niet met de oplossingen om te zien welke gedragsverandering nodig is”, zo zei Van Brecht. Ook het verhogen van kennis is volgens Brecht niet de oplossing. “Uit ons onderzoek blijkt dat bewustwording creëren niet leidt tot actie.”

Het probleem is bijvoorbeeld dat deelvervoer-oplossingen nu vooral handig zijn voor mensen die geen auto hebben. “En dat is niet de doelgroep waar je je op wil richten want dan krijg je meer mensen op de weg. Je wil juist dat mensen uit hun eigen auto stappen en gebruik maken van deelauto’s. We zien ook dat mensen die hun eigen auto inruilen voor een deeloplossing, uiteindelijk minder vaak autorijden.”

Richt je eerst op gedrag, door bijvoorbeeld mensen alternatieven te laten uitproberen. “Denk daarbij aan het tijdelijk gratis aanbieden van het OV aan autobezitters, zodat ze kunnen ervaren hoe het is om met het openbaar vervoer te reizen. En zorg er anderzijds voor dat autobezit eerder wordt bestraft. Door hoge parkeertarieven en door bijvoorbeeld centra moeilijk toegankelijk te maken voor autobezitters.”

Update 10.50 | We gaan van start!

Fleet Expo 2022, waar ruim 1.500 bezoekers zich voor hebben aangemeld en met 60 exposanten, is van start gegaan met een welkomstwoord van dagvoorzitter Gandor Bronkhorst, adjunct-hoofdredacteur van Automotive en Fleet&Mobility.