Verkoopprognoses importeurs worden steeds realistischer

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het is de jaarlijkse strijd tussen gezonde ambities en gezond verstand: het vaststellen van het marktaandeel en de ­targets. Ook dit jaar reageren dealers van enkele merken vol – al dan niet gespeeld – ongeloof op de doelstellingen. Bij Peugeot en ­Citroën spreken ze van heel scherpe targets op de personenautomarkt en bijna onmogelijke targets op de bedrijfswagenmarkt, waar ze weliswaar met nieuwe modellen komen, maar de achterstand op andere merken desondanks groot is. Los van enkele ­merken die dit jaar hoog inzetten, vallen de ambities van importeurs mee. Opgeteld komen ze tot iets boven de 105 procent marktaandeel. Dat was in vroegere jaren wel eens 120 procent. Drie merken (Renault, Mini en Opel) schatten hun aandeel zelfs lager in dan Bovag doet. Mini ging overigens vorig jaar ook al ver over de eigen doelstelling van het begin van het jaar heen, terwijl Renault er slechts een paar honderd auto’s vandaan zat. Veruit het meest opvallend is dat Opel verwacht op een marktaandeel uit te komen van iets onder de 8 procent, terwijl Bovag denkt dat de Duitsers aan de 10 procent zouden moeten kunnen komen. Bekijk het hele overzicht in onze Kennisbank.

Totaalmarkt

Opel Nederland-directeur Johan Claassen heeft jaren gewacht op het wegvallen van de bijtellingsverschillen en gaat daarvan profiteren. Het zogenoemde level playing field, dat vorig jaar al voorzichtig werd geïntroduceerd, zal even wennen worden. Bij Peugeot en Volvo, twee merken die behoorlijk geprofiteerd hebben de afge­lopen jaren van het bijtellingsvoordeel, denken toch hun aandeel vast te kunnen houden. Dat zal niet gemakkelijk worden, maar:
“Je moet altijd iets te grote schoenen aantrekken”, vertelde ­Jan-Christiaan Koenders bij zijn afscheidsspeech bij BMW. Nu is hij terug bij Toyota Nederland. Daar heeft hij zich vast nog niet al te sterk bemoeid met de targets – hij begon immers pas in januari. Volgens de Toyota-dealers heeft de importeur echter al wel degelijk grote schoenen aangetrokken.De voorspellingen over de totaalmarkt lopen uiteen van 383 duizend door de PSA-merken tot 435 duizend door Pon. Pon zat overigens vorig jaar ook het hoogst met zijn voorspelling (425 duizend). Voor de bedrijfswagenmarkt zijn de verwachtingen goed, alleen Toyota houdt een slag om de arm met een schatting van 60 duizend eenheden. Opel zet het hoogst in en prognosticeert 80 duizend. De januariverkoop biedt aanleiding voor voorzichtig optimisme: zowel de personenauto­registraties (+27 procent) en bestelwagenregistraties (+16 procent) maken een veelbelovende start.

Prognoses 2017:



Importeurs ­steken meer in media

Importeurs kochten in 2016 voor 353 miljoen euro aan mediawaarde in, een kleine twee ton meer dan in 2015. Dat meldt mediaonderzoeksbureau Adfact, dat de brutowaarde (exclusief kortingen) berekent. De grootste stijgers als het gaat om inkoop zijn Alfa Romeo, Inifiniti en Jeep, drie merken die het afgelopen jaar aanzienlijke verkoopstijgingen mochten noteren. Het meest bezuinigd werd er door Lexus, DS en Land Rover (dat wel hard aan de weg timmert, maar in 2016 heel veel tijd en energie in zijn dealernetwerk stopte). Bekijk het hele overzicht in onze Kennisbank.



Online neemt toe

Volgens schattingen van mediaonderzoeksbureau Adfact besteedden de auto-importeurs in 2016 48,6 miljoen euro netto aan online campagnes (banners en pre-rolls). Hiermee heeft online-display een aandeel van 29,5 procent binnen de totale mediamix. Ten opzichte van 2015 zijn de online bestedingen toegenomen met 5 procent. Daaruit is af te leiden dat online adverteren, op tv na, het belangrijkste mediumtype is voor auto-importeurs. Search en Facebook zijn niet mee genomen in deze schatting. Precieze cijfers op merkniveau zijn in de markt niet bekend, omdat internationale partijen als Google niet bereid zijn informatie te delen hierover, aldus Lars de Vries, managing director van Adfact.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Verkoopprognoses importeurs worden steeds realistischer | Automotive Online

Verkoopprognoses importeurs worden steeds realistischer

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het is de jaarlijkse strijd tussen gezonde ambities en gezond verstand: het vaststellen van het marktaandeel en de ­targets. Ook dit jaar reageren dealers van enkele merken vol – al dan niet gespeeld – ongeloof op de doelstellingen. Bij Peugeot en ­Citroën spreken ze van heel scherpe targets op de personenautomarkt en bijna onmogelijke targets op de bedrijfswagenmarkt, waar ze weliswaar met nieuwe modellen komen, maar de achterstand op andere merken desondanks groot is. Los van enkele ­merken die dit jaar hoog inzetten, vallen de ambities van importeurs mee. Opgeteld komen ze tot iets boven de 105 procent marktaandeel. Dat was in vroegere jaren wel eens 120 procent. Drie merken (Renault, Mini en Opel) schatten hun aandeel zelfs lager in dan Bovag doet. Mini ging overigens vorig jaar ook al ver over de eigen doelstelling van het begin van het jaar heen, terwijl Renault er slechts een paar honderd auto’s vandaan zat. Veruit het meest opvallend is dat Opel verwacht op een marktaandeel uit te komen van iets onder de 8 procent, terwijl Bovag denkt dat de Duitsers aan de 10 procent zouden moeten kunnen komen. Bekijk het hele overzicht in onze Kennisbank.

Totaalmarkt

Opel Nederland-directeur Johan Claassen heeft jaren gewacht op het wegvallen van de bijtellingsverschillen en gaat daarvan profiteren. Het zogenoemde level playing field, dat vorig jaar al voorzichtig werd geïntroduceerd, zal even wennen worden. Bij Peugeot en Volvo, twee merken die behoorlijk geprofiteerd hebben de afge­lopen jaren van het bijtellingsvoordeel, denken toch hun aandeel vast te kunnen houden. Dat zal niet gemakkelijk worden, maar:
“Je moet altijd iets te grote schoenen aantrekken”, vertelde ­Jan-Christiaan Koenders bij zijn afscheidsspeech bij BMW. Nu is hij terug bij Toyota Nederland. Daar heeft hij zich vast nog niet al te sterk bemoeid met de targets – hij begon immers pas in januari. Volgens de Toyota-dealers heeft de importeur echter al wel degelijk grote schoenen aangetrokken.De voorspellingen over de totaalmarkt lopen uiteen van 383 duizend door de PSA-merken tot 435 duizend door Pon. Pon zat overigens vorig jaar ook het hoogst met zijn voorspelling (425 duizend). Voor de bedrijfswagenmarkt zijn de verwachtingen goed, alleen Toyota houdt een slag om de arm met een schatting van 60 duizend eenheden. Opel zet het hoogst in en prognosticeert 80 duizend. De januariverkoop biedt aanleiding voor voorzichtig optimisme: zowel de personenauto­registraties (+27 procent) en bestelwagenregistraties (+16 procent) maken een veelbelovende start.

Prognoses 2017:



Importeurs ­steken meer in media

Importeurs kochten in 2016 voor 353 miljoen euro aan mediawaarde in, een kleine twee ton meer dan in 2015. Dat meldt mediaonderzoeksbureau Adfact, dat de brutowaarde (exclusief kortingen) berekent. De grootste stijgers als het gaat om inkoop zijn Alfa Romeo, Inifiniti en Jeep, drie merken die het afgelopen jaar aanzienlijke verkoopstijgingen mochten noteren. Het meest bezuinigd werd er door Lexus, DS en Land Rover (dat wel hard aan de weg timmert, maar in 2016 heel veel tijd en energie in zijn dealernetwerk stopte). Bekijk het hele overzicht in onze Kennisbank.



Online neemt toe

Volgens schattingen van mediaonderzoeksbureau Adfact besteedden de auto-importeurs in 2016 48,6 miljoen euro netto aan online campagnes (banners en pre-rolls). Hiermee heeft online-display een aandeel van 29,5 procent binnen de totale mediamix. Ten opzichte van 2015 zijn de online bestedingen toegenomen met 5 procent. Daaruit is af te leiden dat online adverteren, op tv na, het belangrijkste mediumtype is voor auto-importeurs. Search en Facebook zijn niet mee genomen in deze schatting. Precieze cijfers op merkniveau zijn in de markt niet bekend, omdat internationale partijen als Google niet bereid zijn informatie te delen hierover, aldus Lars de Vries, managing director van Adfact.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.