Column Adriani | Rectificatie

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Even hieronder de tekst zoals het gedrukt stond: Van der Kwast: “Het hangt af van hoe importeurs omgaan met kleinere dealers. Die zouden ze moeten marginaliseren. Nu zijn deze kleine spelers in staat om relatief hoge rendementen te realiseren, dat gaat ten koste van de gezondheid van het netwerk; grote dealers zouden hogere kortingen moeten krijgen. Maar zolang de eigen bonussen van importeurs belangrijker zijn, houden importeurs deze ongezonde situatie in stand.”

Ik kwam tot de conclusie dat het niet anders kan dan dat onze Bart niet goed heeft zitten luisteren. Te veel onder de indruk van deze Mastodonten van het Nederlandse Dealer Landschap, wellicht? En waar een mastodont in de politieke (CDA) verhoudingen een wat negatieve bijklank heeft, kun je dat in dealerland van deze Heren niet zeggen. Zij weten, of worden geacht te weten waar ze het over hebben. Dus verkeerd ge­citeerd. Kan niet anders. Want het kan toch niet zo zijn dat de geroemde schaalvoordelen bij grote dealerholdings bij gelijke marge op nieuwe auto’s leidt tot een lager rendement ten opzichte van de kleine dealer die niet van al die schaalvoordelen weet te genieten? En dat het ten koste gaat van de gezondheid van het netwerk terwijl het nu net lijkt alsof van der Kwast hier bedoelde “de gezondheid van mijn netwerk”? 

Grote dealers moet je marginaliseren.

Er had ongetwijfeld moeten staan: Van der Kwast: “Het hangt af van hoe importeurs omgaan met grote dealers. Die zouden ze moeten marginaliseren. Importeurs moeten begrijpen dat wij als grote dealers zo veel schaalvoordelen hebben dat wij met minder marge toe kunnen. Om verzekerd te zijn van een gezond netwerk zouden kleinere dealers een hogere marge moeten hebben. Wij ­kunnen als grote spelers die locale gaten in de markt nooit invullen zoals de kleinere speler dat kan”. Het jargon vereist natuurlijk dat we over spelers spreken. Bart, beter opletten voortaan. De lezer heeft recht op een juiste weergave.

Hans Adriani, dealer bd.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | Rectificatie | Automotive Online

Column Adriani | Rectificatie

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Even hieronder de tekst zoals het gedrukt stond: Van der Kwast: “Het hangt af van hoe importeurs omgaan met kleinere dealers. Die zouden ze moeten marginaliseren. Nu zijn deze kleine spelers in staat om relatief hoge rendementen te realiseren, dat gaat ten koste van de gezondheid van het netwerk; grote dealers zouden hogere kortingen moeten krijgen. Maar zolang de eigen bonussen van importeurs belangrijker zijn, houden importeurs deze ongezonde situatie in stand.”

Ik kwam tot de conclusie dat het niet anders kan dan dat onze Bart niet goed heeft zitten luisteren. Te veel onder de indruk van deze Mastodonten van het Nederlandse Dealer Landschap, wellicht? En waar een mastodont in de politieke (CDA) verhoudingen een wat negatieve bijklank heeft, kun je dat in dealerland van deze Heren niet zeggen. Zij weten, of worden geacht te weten waar ze het over hebben. Dus verkeerd ge­citeerd. Kan niet anders. Want het kan toch niet zo zijn dat de geroemde schaalvoordelen bij grote dealerholdings bij gelijke marge op nieuwe auto’s leidt tot een lager rendement ten opzichte van de kleine dealer die niet van al die schaalvoordelen weet te genieten? En dat het ten koste gaat van de gezondheid van het netwerk terwijl het nu net lijkt alsof van der Kwast hier bedoelde “de gezondheid van mijn netwerk”? 

Grote dealers moet je marginaliseren.

Er had ongetwijfeld moeten staan: Van der Kwast: “Het hangt af van hoe importeurs omgaan met grote dealers. Die zouden ze moeten marginaliseren. Importeurs moeten begrijpen dat wij als grote dealers zo veel schaalvoordelen hebben dat wij met minder marge toe kunnen. Om verzekerd te zijn van een gezond netwerk zouden kleinere dealers een hogere marge moeten hebben. Wij ­kunnen als grote spelers die locale gaten in de markt nooit invullen zoals de kleinere speler dat kan”. Het jargon vereist natuurlijk dat we over spelers spreken. Bart, beter opletten voortaan. De lezer heeft recht op een juiste weergave.

Hans Adriani, dealer bd.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.