Nieuw Schadegarant-netwerk telt 139 bedrijven minder
De herstellers hebben per mail te horen gekregen of ze wel of niet in het netwerk vallen. Verder is in de brief, waarvan er een aantal in handen is van Automotive, te lezen dat het netwerk in 2017 opnieuw wordt beoordeeld.
Schadegarant onderhoudt namens een dertiental verzekeraars een netwerk van schadeherstellers. Dit netwerk bestond tot nu toe uit 590 leden, maar daar moesten er ongeveer 200 uit. Uiteindelijk hebben dus 450 bedrijven een contract voor 2016 gekregen, 139 minder dan voorheen.
Uurtarief
Schadegarant doet geen mededelingen over het gemiddelde uurtarief dat is bedongen, maar in de branche circuleren tarieven tussen de 53 euro en 60 euro per uur netto, ofwel inclusief korting. Voorheen lag het uurtarief van de stichting naar verluidt rond de 60 euro.
De geruchten dat er ‘soms wel onder de 50 euro per uur is geoffreerd’, wijst Schadegarant-directeur Joop Jansen wel van de hand. “Dat soort bedragen hoor ik ook wel eens, bij grote tenders. Bij ons is daar geen sprake van. Het uurtarief alleen zegt me ook niet zoveel. Het is de combinatie van uurtarief, score in Experate, klanttevredenheid en nog een aantal zaken die de uiteindelijke score bepalen. Natuurlijk is één van de doelstellingen het verlagen van de schadelast, dus het gemiddelde uurtarief zal ongetwijfeld omlaag gaan.”
Er wordt in de brief niet gesproken over een splitsing in cosmetische en complexe schades, waar op dit moment veel om te doen is in de branche. “We begrijpen dat de markt splitst in cosmetische en complexe schades, en dat die trend veranderingen met zich meebrengt. Maar het is aan de schadeherstellers hoe daar mee om te gaan. Voorlopig gaan wij ervan uit dat de schades bij elke van onze aangesloten herstellers kunnen worden gerepareerd”, aldus Jansen.
Schadegarant is veruit de grootste in schadesturing, blijkt uit een analyse van Automotive.