Winstdaling Van den Ban Autobanden, herstel ingezet (update)
De winst daalde met 69 procent tot 2,4 miljoen euro. De omzet daalde met 4% tot 268 miljoen euro. Toch is algemeen directeur Frans van Lenten niet ontevreden. “De marktomstandigheden waren zwaar en toch hebben we nog winst weten te realiseren, in tegenstelling tot een groot aantal andere bedrijven.”
Dat de omzet terugliep is niet verwonderlijk, in Europa daalde in H1 2013 de totale bandenvolume met 6% (2012: -12%). Ook de prijzen daalden. “De gemiddelde verkoopprijs is gedurende ons boekjaar 6 tot 8% gedaald. Ook bij een gelijke afzet zou onze winst nog gedaald zijn.”
Herstel
Van den Ban realiseert het grootste deel van de omzet buiten Nederland. In Nederland liep de omzet terug van 51 naar 43 miljoen euro, de Nederlandse bandenafzet daalde rond de 20%. Buiten Nederland bleef de omzet ongeveer gelijk.
Van Lenten meldt dat het herstel is ingezet. “Wij presteren in dit jaar (2013/2014) op alle indicatoren beter dan vorig jaar. En in een krimpende Nederlandse markt hebben we toch groei weten te realiseren.”
De grootste uitdaging voor de bandenbranche is het omgaan met de aanhoudende prijsdruk. “De overcapaciteit, de opkomst van internetwinkels en de noodzaak voor een aantal bedrijven om liquiditeit te genereren, zorgt de komende tijd voor aanhoudend lagere marges”, aldus Van Lenten.
Over de verwachte winst voor dit jaar doet Van Lenten geen concrete uitspraken, al verwacht hij dus een verbetering van het resultaat. “Vorig jaar was voor ons doen slecht, maar de jaren daarvoor waren ook wel weer uitzonderlijk goed. Van belang is dat wij een financieel uitermate gezond bedrijf zijn (de solvabiliteit bedraagt 44%, red) en daardoor onze langetermijnvisie kunnen uitvoeren.”