Jurgen Vugts (Autoscout24): blij dat we van Gaspedaal af zijn

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autoscout24 – volgens onderzoek van Leaseplan de een na grootste occasionportal voor consumenten – heeft een roerige tijd achter de rug. Maar nu de jarenlange strijd tegen Gaspedaal is afgelopen en de portal een nieuwe moeder heeft, wordt er weer vooruit gekeken, vertelt Vugts.
Moedermaatschappij Deutsche Telecom verkocht het bedrijf vorig jaar aan investeringsmaatschappij Hellman & Friedman. De Amerikaanse private equity onderneming kreeg hierdoor zeventig procent van de aandelen in handen, en de rust keerde terug bij het bedrijf, aldus Vugts. Automotive sprak met hem over de concurrentie en ontwikkelingen op de occasionmarkt.

`Zij hebben minder content en wij kunnen weer groeien.`

Financiële cijfers over 2014 wil Vugts niet geven, maar hij meldt wel dat er dankzij een intensieve marketingcampagne groei is gerealiseerd. De bezoekcijfers daalden wel nadat Gaspedaal niet langer de content van AutoScout24 doorplaatste. Na een lange juridische strijd werd AutoScout24, net als Autotrack en Autotrader, van Gaspedaal gehaald (de vijfde best bezochte portal volgens Leaseplan). “Dat heeft ons wel wat bezoekers gekost, maar toch zijn we er blij mee”, zegt Vugts. “Wij concurreerden met Gaspedaal om de verkoop van reclames. Zij konden bij onze content advertenties verkopen. Nu hebben ze minder content terwijl wij weer groeien”, zegt Vugts.

‘Er zijn in Nederland meer spelers op de markt dan in het buitenland gebruikelijk is.’

Ondanks dat er inmiddels veel spelers op de `portalmarkt` aanwezig zijn, verwacht Vugts niet dat de markt consolideert. “Er zijn inderdaad veel spelers, meer dan in veel andere landen. Toch verwacht ik verwacht op korte termijn geen veranderingen.” Wel zijn er flinke investeringen nodig om bij te blijven op het gebied van ict. “Mobile devices worden steeds belangrijker. Die trend zet nu in enorm tempo door. Wij profiteren van het feit dat we bij een Europese organisatie zitten, waardoor de ontwikkelingskosten gedeeld kunnen worden.”

‘De c2c-markt wordt leeggegeten door c2b inkoopplatforms.’

Een andere trend is de veranderde markt van occasions. De lage nieuwverkoop zorgt ervoor dat het occasionaanbod deels opdroogt. “Consumenten zoeken zuinige benzineauto’s en die zijn er niet veel. Daardoor stijgen de prijzen. De afschrijving die op die modellen moet plaatsvinden, blijft achterwege.” 

Vugts ziet daar wel een voordeel voor portals die veel consumenten trekken, zoals Marktplaats, maar ook AutoScout24. “Particulieren bieden deze schaarse auto’s ook nog zelf te koop aan. En in het buitenland is nog voldoende te krijgen.”

De verkoop tussen particulieren onderling neemt verder af, verwacht de Autoscout-directeur. “De c2c-markt wordt leeggegeten door onder andere de c2b inkoopplatforms (AutoScout24 werkt samen met BCA, dat ook de moeder is van Webuyanycar, red). Wij blijven inzetten op de rechtstreekse benadering van consumenten. Zowel bij het zoeken als plaatsen van auto’s.”

Maar ook autobedrijven blijven interessant voor Autoscout24, zegt Vugts. “Er valt marge te realiseren. Niet bij de grote dealers, waarvan er nu veel verdwijnen, maar ook niet bij de kleine bedrijven, die hebben moeite te overleven. Wel bij de middelgrote bedrijven. Dat zijn onze beste klanten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Jurgen Vugts (Autoscout24): blij dat we van Gaspedaal af zijn | Automotive Online

Jurgen Vugts (Autoscout24): blij dat we van Gaspedaal af zijn

Redactie Redactie
• Laatste update:

Autoscout24 – volgens onderzoek van Leaseplan de een na grootste occasionportal voor consumenten – heeft een roerige tijd achter de rug. Maar nu de jarenlange strijd tegen Gaspedaal is afgelopen en de portal een nieuwe moeder heeft, wordt er weer vooruit gekeken, vertelt Vugts.
Moedermaatschappij Deutsche Telecom verkocht het bedrijf vorig jaar aan investeringsmaatschappij Hellman & Friedman. De Amerikaanse private equity onderneming kreeg hierdoor zeventig procent van de aandelen in handen, en de rust keerde terug bij het bedrijf, aldus Vugts. Automotive sprak met hem over de concurrentie en ontwikkelingen op de occasionmarkt.

`Zij hebben minder content en wij kunnen weer groeien.`

Financiële cijfers over 2014 wil Vugts niet geven, maar hij meldt wel dat er dankzij een intensieve marketingcampagne groei is gerealiseerd. De bezoekcijfers daalden wel nadat Gaspedaal niet langer de content van AutoScout24 doorplaatste. Na een lange juridische strijd werd AutoScout24, net als Autotrack en Autotrader, van Gaspedaal gehaald (de vijfde best bezochte portal volgens Leaseplan). “Dat heeft ons wel wat bezoekers gekost, maar toch zijn we er blij mee”, zegt Vugts. “Wij concurreerden met Gaspedaal om de verkoop van reclames. Zij konden bij onze content advertenties verkopen. Nu hebben ze minder content terwijl wij weer groeien”, zegt Vugts.

‘Er zijn in Nederland meer spelers op de markt dan in het buitenland gebruikelijk is.’

Ondanks dat er inmiddels veel spelers op de `portalmarkt` aanwezig zijn, verwacht Vugts niet dat de markt consolideert. “Er zijn inderdaad veel spelers, meer dan in veel andere landen. Toch verwacht ik verwacht op korte termijn geen veranderingen.” Wel zijn er flinke investeringen nodig om bij te blijven op het gebied van ict. “Mobile devices worden steeds belangrijker. Die trend zet nu in enorm tempo door. Wij profiteren van het feit dat we bij een Europese organisatie zitten, waardoor de ontwikkelingskosten gedeeld kunnen worden.”

‘De c2c-markt wordt leeggegeten door c2b inkoopplatforms.’

Een andere trend is de veranderde markt van occasions. De lage nieuwverkoop zorgt ervoor dat het occasionaanbod deels opdroogt. “Consumenten zoeken zuinige benzineauto’s en die zijn er niet veel. Daardoor stijgen de prijzen. De afschrijving die op die modellen moet plaatsvinden, blijft achterwege.” 

Vugts ziet daar wel een voordeel voor portals die veel consumenten trekken, zoals Marktplaats, maar ook AutoScout24. “Particulieren bieden deze schaarse auto’s ook nog zelf te koop aan. En in het buitenland is nog voldoende te krijgen.”

De verkoop tussen particulieren onderling neemt verder af, verwacht de Autoscout-directeur. “De c2c-markt wordt leeggegeten door onder andere de c2b inkoopplatforms (AutoScout24 werkt samen met BCA, dat ook de moeder is van Webuyanycar, red). Wij blijven inzetten op de rechtstreekse benadering van consumenten. Zowel bij het zoeken als plaatsen van auto’s.”

Maar ook autobedrijven blijven interessant voor Autoscout24, zegt Vugts. “Er valt marge te realiseren. Niet bij de grote dealers, waarvan er nu veel verdwijnen, maar ook niet bij de kleine bedrijven, die hebben moeite te overleven. Wel bij de middelgrote bedrijven. Dat zijn onze beste klanten.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.