Analyse Fiat: Jeep en Alfa prioriteit Marchionne

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van de voorspelde groei tot 6 miljoen verkochte eenheden per jaar is tot nu toe niet veel terecht gekomen. Fiat-Chrysler is het zevende grootste autoconcern ter wereld met een verkoopvolume van 4,4 miljoen auto`s per jaar, waarvan 1,5 miljoen Fiats en de gerelateerde merken Lancia en Alfa Romeo.

Jeep moet een wereldspeler worden op het gebied van suv’s en terreinauto`s.

Marchionne heeft zijn plannen toegelicht op een analistenbijeenkomst in Auburn Hills, Chryslers hoofdkwartier in de buurt van Detroit. Het accent lag daarbij op de merken Jeep en Alfa Romeo. Voor beiden is een ambitieus expansiescenario opgezet. Jeep moet een wereldspeler worden op het gebied van suv`s en terreinauto`s, met een sterke focus op China en Brazilië. Vanaf 2018 wordt een jaarlijkse afzet van niet minder dan 1,9 miljoen eenheden verwacht. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de prognose voor dit jaar. Volgens Jeep-baas Mike Manley worden in China en Brazilië 32% van alle suv`s wereldwijd verkocht.

Nog ambitieuzer is Marchionne`s plan voor Alfa Romeo, naar verluidt het vierde sinds hij in 2004 aan het roer kwam – indertijd van het van General Motors losgeweekte Fiat-concern. De Fiat-Chrysler-baas heeft nooit onder stoelen of banken gestoken met Alfa Romeo een grootse comeback naar de Amerikaanse markt te willen maken. Het recente succes van de Fiat 500 – waarvan er in de eerste vier maanden van dit jaar al meer zijn verkocht dan van BMW`s dochtermerk Mini in de VS – heeft Marchionne in zijn doelstelling gesterkt. Een groei van de huidige 75.000 verkochte Alfa`s naar 400.000 in 2018 is ook met die ontwikkeling in het achterhoofd nog erg ambitieus. Er wordt 5 miljard euro gepompt in de ontwikkeling van acht nieuwe modellen, plus een nieuw platform met achterwielaandrijving dat de werknaam Giorgio kreeg. Voor de aandrijftechniek gaat Alfa Romeo in de toekomst zwaar leunen op de kennis van Maserati en Ferrari.

`Wij gaan voor winstgevendheid boven volumegroei.`

Over Fiats toekomst als merk is het management verdeeld positief. Men wil alles op alles zetten om de nummer-1 positie in Brazilië te behouden en ook in andere opkomende markten te groeien. Maar voor Europa toonde Fiat-baas Olivier Francois zich terughoudend. “Wij gaan voor winstgevendheid boven volumegroei”, aldus Francois. Daarbij gaat hij uit van een stagnerende markt in Europa, het Midden-Oosten en Azië. Tussen nu en 2018 zal Fiats verkoopvolume daar op de huidige 700.000 blijven steken, terwijl hij in andere werelddelen denkt te groeien van 800.000 naar 1,2 miljoen eenheden.

Vast staat dat er een opvolger komt voor de Grande Punto en ook de Bravo, waarvan tevens een sedan en een stationwagon op stapel staan. Die gaat Fiat deels in Turkije bij Tofas produceren, wat vooral in Italiaanse vakbondskringen tot veel onrust leidt. Want terwijl Alfa Romeo`s voor een groot deel in Italië geproduceerd gaan worden, is dat voor de Fiat-modellen nog niet duidelijk.
Saillant detail: De aandelen Fiat-Chrysler doken na Marchionne`s bekendmaking met 7,6% naar beneden, nadat ze het afgelopen half jaar juist met 50% waren gestegen.

Deze analyse is geschreven door Wim Oude Weernink, freelance Automotive-journalist.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Analyse Fiat: Jeep en Alfa prioriteit Marchionne | Automotive Online

Analyse Fiat: Jeep en Alfa prioriteit Marchionne

Redactie Redactie
• Laatste update:

Van de voorspelde groei tot 6 miljoen verkochte eenheden per jaar is tot nu toe niet veel terecht gekomen. Fiat-Chrysler is het zevende grootste autoconcern ter wereld met een verkoopvolume van 4,4 miljoen auto`s per jaar, waarvan 1,5 miljoen Fiats en de gerelateerde merken Lancia en Alfa Romeo.

Jeep moet een wereldspeler worden op het gebied van suv’s en terreinauto`s.

Marchionne heeft zijn plannen toegelicht op een analistenbijeenkomst in Auburn Hills, Chryslers hoofdkwartier in de buurt van Detroit. Het accent lag daarbij op de merken Jeep en Alfa Romeo. Voor beiden is een ambitieus expansiescenario opgezet. Jeep moet een wereldspeler worden op het gebied van suv`s en terreinauto`s, met een sterke focus op China en Brazilië. Vanaf 2018 wordt een jaarlijkse afzet van niet minder dan 1,9 miljoen eenheden verwacht. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de prognose voor dit jaar. Volgens Jeep-baas Mike Manley worden in China en Brazilië 32% van alle suv`s wereldwijd verkocht.

Nog ambitieuzer is Marchionne`s plan voor Alfa Romeo, naar verluidt het vierde sinds hij in 2004 aan het roer kwam – indertijd van het van General Motors losgeweekte Fiat-concern. De Fiat-Chrysler-baas heeft nooit onder stoelen of banken gestoken met Alfa Romeo een grootse comeback naar de Amerikaanse markt te willen maken. Het recente succes van de Fiat 500 – waarvan er in de eerste vier maanden van dit jaar al meer zijn verkocht dan van BMW`s dochtermerk Mini in de VS – heeft Marchionne in zijn doelstelling gesterkt. Een groei van de huidige 75.000 verkochte Alfa`s naar 400.000 in 2018 is ook met die ontwikkeling in het achterhoofd nog erg ambitieus. Er wordt 5 miljard euro gepompt in de ontwikkeling van acht nieuwe modellen, plus een nieuw platform met achterwielaandrijving dat de werknaam Giorgio kreeg. Voor de aandrijftechniek gaat Alfa Romeo in de toekomst zwaar leunen op de kennis van Maserati en Ferrari.

`Wij gaan voor winstgevendheid boven volumegroei.`

Over Fiats toekomst als merk is het management verdeeld positief. Men wil alles op alles zetten om de nummer-1 positie in Brazilië te behouden en ook in andere opkomende markten te groeien. Maar voor Europa toonde Fiat-baas Olivier Francois zich terughoudend. “Wij gaan voor winstgevendheid boven volumegroei”, aldus Francois. Daarbij gaat hij uit van een stagnerende markt in Europa, het Midden-Oosten en Azië. Tussen nu en 2018 zal Fiats verkoopvolume daar op de huidige 700.000 blijven steken, terwijl hij in andere werelddelen denkt te groeien van 800.000 naar 1,2 miljoen eenheden.

Vast staat dat er een opvolger komt voor de Grande Punto en ook de Bravo, waarvan tevens een sedan en een stationwagon op stapel staan. Die gaat Fiat deels in Turkije bij Tofas produceren, wat vooral in Italiaanse vakbondskringen tot veel onrust leidt. Want terwijl Alfa Romeo`s voor een groot deel in Italië geproduceerd gaan worden, is dat voor de Fiat-modellen nog niet duidelijk.
Saillant detail: De aandelen Fiat-Chrysler doken na Marchionne`s bekendmaking met 7,6% naar beneden, nadat ze het afgelopen half jaar juist met 50% waren gestegen.

Deze analyse is geschreven door Wim Oude Weernink, freelance Automotive-journalist.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.