‘Prijzenslag in aftersales op komst’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De druk op de markt ontstaat volgens Aumacon onder meer doordat er steeds meer kleine, onderhoudsarme auto’s worden verkocht, de productiekwaliteit toeneemt en garantietermijnen langer worden. Verder verwacht Aumacon dat het (zakelijke) wagenpark al over drie jaar zal krimpen aangezien de Nederlandse beroepsbevolking krimpt en jongeren steeds vaker afzien van aanschaf van een auto. Daarnaast hebben elektrische voertuigen, die binnen deze termijn steeds meer in zwang zullen raken, veel minder onderhoud nodig. Mede door deze ontwikkelingen zal de reparatie- en onderhoudsmarkt afnemen.

RAI Vereniging: liever concreet
Branchevereniging RAI Vereniging wil desgevraagd niet inhoudelijk reageren op de conclusies van Aumacon. Wel verwijst secretaris van de afdeling Autovak Eric Rommerts naar een onderzoek over de toekomst van de aftermarket, dat de brancheorganisatie onlangs zelf heeft gedaan. De resultaten hiervan worden gepresenteerd op het congres “De aftermarket in 2015” dat op 22 november wordt gehouden. “In ons onderzoek is informatie van Autovak-leden meegenomen en schetsen we een vooruitzicht voor de komende vijf jaar. Een voorspelling tot 2035, dat lijkt mij glazen-bol-kijken, wij worden liever concreet. Ik kan al wel vertellen dat wij op een aantal punten tot andere conclusies zijn gekomen.”

Bovag: wel erg zwart
Ook Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, verwijst naar het eigen Bovag-onderzoek over de autobranche tot 2015. “Daarin voorspellen wij ook een lichte daling in de aftersalesmarkt, maar niet zo drastisch als Aumacon het afschildert. Dat is wel een erg zwart scenario. Wij maken ons meer zorgen over het afnemende rendement op verkoop nieuw dan over de aftersales. Bovendien verbaast het ons dat Aumacon voorspelt dat het wagenpark al over drie jaar zal krimpen. Cijfers van bijvoorbeeld het CPB, toch niet de minste, voorspellen dat het wagenpark nog tot zeker 2040 blijft groeien.”

‘Prijzenslag in aftersales op komst’ | Automotive Online

‘Prijzenslag in aftersales op komst’

Redactie Redactie
• Laatste update:

De druk op de markt ontstaat volgens Aumacon onder meer doordat er steeds meer kleine, onderhoudsarme auto’s worden verkocht, de productiekwaliteit toeneemt en garantietermijnen langer worden. Verder verwacht Aumacon dat het (zakelijke) wagenpark al over drie jaar zal krimpen aangezien de Nederlandse beroepsbevolking krimpt en jongeren steeds vaker afzien van aanschaf van een auto. Daarnaast hebben elektrische voertuigen, die binnen deze termijn steeds meer in zwang zullen raken, veel minder onderhoud nodig. Mede door deze ontwikkelingen zal de reparatie- en onderhoudsmarkt afnemen.

RAI Vereniging: liever concreet
Branchevereniging RAI Vereniging wil desgevraagd niet inhoudelijk reageren op de conclusies van Aumacon. Wel verwijst secretaris van de afdeling Autovak Eric Rommerts naar een onderzoek over de toekomst van de aftermarket, dat de brancheorganisatie onlangs zelf heeft gedaan. De resultaten hiervan worden gepresenteerd op het congres “De aftermarket in 2015” dat op 22 november wordt gehouden. “In ons onderzoek is informatie van Autovak-leden meegenomen en schetsen we een vooruitzicht voor de komende vijf jaar. Een voorspelling tot 2035, dat lijkt mij glazen-bol-kijken, wij worden liever concreet. Ik kan al wel vertellen dat wij op een aantal punten tot andere conclusies zijn gekomen.”

Bovag: wel erg zwart
Ook Paul de Waal, woordvoerder van Bovag, verwijst naar het eigen Bovag-onderzoek over de autobranche tot 2015. “Daarin voorspellen wij ook een lichte daling in de aftersalesmarkt, maar niet zo drastisch als Aumacon het afschildert. Dat is wel een erg zwart scenario. Wij maken ons meer zorgen over het afnemende rendement op verkoop nieuw dan over de aftersales. Bovendien verbaast het ons dat Aumacon voorspelt dat het wagenpark al over drie jaar zal krimpen. Cijfers van bijvoorbeeld het CPB, toch niet de minste, voorspellen dat het wagenpark nog tot zeker 2040 blijft groeien.”