Toyota: stichting Brandstofverlies vraagt ons wet te overtreden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de stichting misleidt Toyota consumenten door de officiële verbruikscijfers van de Yaris Hybrid Aspiration te communiceren, terwijl het daadwerkelijke verbruik veel hoger zou liggen.
Het officiele verbruik van de hybride Yaris is 1:28,3 maar zou volgens Brandstofverlies in werkelijkheid eerder in de buurt van 1:18 komen. De stichting baseert zich op navraag bij verschillende Toyotadealers en de cijfers van Travelcard en TNO.

Verwarring
Louwman voert ter verdediging aan dat zij als importeur geen andere verbruiksgegevens mag communiceren dan degene die uit de wettelijk verplichte testmethode naar voren komen. “Daarnaast willen we ook geen andere cijfers vermelden omdat dit leidt tot verwarring. Er zijn ook gevallen bekend waarbij het verbruik lager ligt”, aldus Louwman-directeur Pieter van der Velden.

Ferry Roet van Stichting Brandstofverlies zegt voor een kort geding tegen Toyota te hebben gekozen vanwege het forse verschil bij de Yaris tussen officeel verbruik en daadwerkelijk verbruik.

Afhankelijk van de uitspraak van de rechter, die gepland staat op 17 maart, volgen zaken tegen andere merken. Brandstofverlies vertegenwoordigt naar eigen zeggen de belangen van enkele tientallen Yaris-rijders.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Toyota: stichting Brandstofverlies vraagt ons wet te overtreden | Automotive Online

Toyota: stichting Brandstofverlies vraagt ons wet te overtreden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de stichting misleidt Toyota consumenten door de officiële verbruikscijfers van de Yaris Hybrid Aspiration te communiceren, terwijl het daadwerkelijke verbruik veel hoger zou liggen.
Het officiele verbruik van de hybride Yaris is 1:28,3 maar zou volgens Brandstofverlies in werkelijkheid eerder in de buurt van 1:18 komen. De stichting baseert zich op navraag bij verschillende Toyotadealers en de cijfers van Travelcard en TNO.

Verwarring
Louwman voert ter verdediging aan dat zij als importeur geen andere verbruiksgegevens mag communiceren dan degene die uit de wettelijk verplichte testmethode naar voren komen. “Daarnaast willen we ook geen andere cijfers vermelden omdat dit leidt tot verwarring. Er zijn ook gevallen bekend waarbij het verbruik lager ligt”, aldus Louwman-directeur Pieter van der Velden.

Ferry Roet van Stichting Brandstofverlies zegt voor een kort geding tegen Toyota te hebben gekozen vanwege het forse verschil bij de Yaris tussen officeel verbruik en daadwerkelijk verbruik.

Afhankelijk van de uitspraak van de rechter, die gepland staat op 17 maart, volgen zaken tegen andere merken. Brandstofverlies vertegenwoordigt naar eigen zeggen de belangen van enkele tientallen Yaris-rijders.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.