PSA schrapt duizenden banen

Redactie Redactie
• Laatste update:

PSA zag haar autoverkopen het eerste half jaar met zo’n tien procent afnemen, waarbij de fabrikant vooral in Europa klappen kreeg. PSA is op de Zuid-Europese markten, waar de autoverkoop is ingestort, sterk vertegenwoordigd. Het operationele verlies van de tweede autofabrikant van Europa bedroeg over de eerste helft van 2012 ongeveer 700 miljoen euro. Sinds medio 2011 verliest de groep naar eigen zeggen zo’n 200 miljoen euro cash per maand.

De Europese fabrieken draaiden het afgelopen half jaar op gemiddeld 76% van de capaciteit. In het segment kleine auto’s – goed voor 42% van PSA’s omzet – viel de productie nog verder terug. Topman Philippe Varin noemt het schrappen van banen “Een ernstige zaak, maar onvermijdelijk gezien de marktsituatie waarin het bedrijf zich bevindt en noodzakelijk om het voortbestaan van Peugeot-Citroën als Franse autobouwer te garanderen.”

Sluiting fabriek
De productie van de fabrieken in het Franse Aulnay en Poissy moeten worden samengevoegd. In 2014 moet de fabriek in Aulnay worden gesloten. Hier werken 3.000 mensen waarvan naar schatting 1.500 elders binnen het bedrijf kunnen worden ondergebracht. Bij de fabriek in Rennes verdwijnen zo’n 1.400 van de 5.600 banen. 

Buiten de productie
Ook buiten de fabriekslocaties zullen er banen verdwijnen. Zo’n 3.600 banen verspreid over alle locaties van PSA in frankrijk moeten worden geschrapt. Alle getroffen werknemers wordt een sociaal plan aangeboden, zegt PSA. Alle details over de reorganisatie worden op 25 juli bij de presentatie van de officiële halfjaarcijfers bekend gemaakt.

Nederland
Voor Nederland heeft de vandaag aangekondigde saneringsronde geen gevolgen, zo meldt woordvoerder Wencke Fassbender van Peugeot Nederland desgevraagd. “Dit staat los van de operatie in de Benelux, die wij eerder hebben aangekondig. Voor de import- en dealerorganisatie verandert er op dit moment verder niets.” In mei kondige PSA Benelux een samenvoeging van de organisaties van Peugeot en Citroën in ons land aan.

PSA schrapt duizenden banen | Automotive Online

PSA schrapt duizenden banen

Redactie Redactie
• Laatste update:

PSA zag haar autoverkopen het eerste half jaar met zo’n tien procent afnemen, waarbij de fabrikant vooral in Europa klappen kreeg. PSA is op de Zuid-Europese markten, waar de autoverkoop is ingestort, sterk vertegenwoordigd. Het operationele verlies van de tweede autofabrikant van Europa bedroeg over de eerste helft van 2012 ongeveer 700 miljoen euro. Sinds medio 2011 verliest de groep naar eigen zeggen zo’n 200 miljoen euro cash per maand.

De Europese fabrieken draaiden het afgelopen half jaar op gemiddeld 76% van de capaciteit. In het segment kleine auto’s – goed voor 42% van PSA’s omzet – viel de productie nog verder terug. Topman Philippe Varin noemt het schrappen van banen “Een ernstige zaak, maar onvermijdelijk gezien de marktsituatie waarin het bedrijf zich bevindt en noodzakelijk om het voortbestaan van Peugeot-Citroën als Franse autobouwer te garanderen.”

Sluiting fabriek
De productie van de fabrieken in het Franse Aulnay en Poissy moeten worden samengevoegd. In 2014 moet de fabriek in Aulnay worden gesloten. Hier werken 3.000 mensen waarvan naar schatting 1.500 elders binnen het bedrijf kunnen worden ondergebracht. Bij de fabriek in Rennes verdwijnen zo’n 1.400 van de 5.600 banen. 

Buiten de productie
Ook buiten de fabriekslocaties zullen er banen verdwijnen. Zo’n 3.600 banen verspreid over alle locaties van PSA in frankrijk moeten worden geschrapt. Alle getroffen werknemers wordt een sociaal plan aangeboden, zegt PSA. Alle details over de reorganisatie worden op 25 juli bij de presentatie van de officiële halfjaarcijfers bekend gemaakt.

Nederland
Voor Nederland heeft de vandaag aangekondigde saneringsronde geen gevolgen, zo meldt woordvoerder Wencke Fassbender van Peugeot Nederland desgevraagd. “Dit staat los van de operatie in de Benelux, die wij eerder hebben aangekondig. Voor de import- en dealerorganisatie verandert er op dit moment verder niets.” In mei kondige PSA Benelux een samenvoeging van de organisaties van Peugeot en Citroën in ons land aan.