BASF komt met platina-katalysator voor benzineauto’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De nieuwe BASF-katalysator behaalt dezelfde emissies als de nu gebruikte modellen, claimt BASF (foto: Shutterstock)

Chemieconcern BASF werkt aan een tri-metaal katalysator voor benzinemotoren, waarin minder palladium en meer platina is verwerkt. Dit zou de vraag naar beide metalen beter in evenwicht brengen, meldt BASF.

De vraag naar palladium is drie maal zo groot als die naar platina, terwijl van beide metalen jaarlijks ongeveer evenveel wordt geproduceerd. Het gevolg is dat palladium schaars en dus kostbaar is geworden. In de nieuwe katalysator van BASF wordt een deel van het gebruikte palladium vervangen door platina, dat juist relatief goedkoop is.

Toepassing duurt nog 3 jaar

De ontwikkeling van de technologie wordt gefinancierd door twee Zuid-Afrikaanse platina-mijnen. BASF heeft nu een serie tests afgerond waaruit blijkt dat de tri-metaal katalysator net zo goed voldoet als de nu toegepaste modellen, meldt het Duitse bedrijf. Het verwacht dat autofabrikanten de komende twee jaar zelf tests willen doen en dat de katalysator vanaf 2023 in seriemodellen kan worden toegepast.

De prijs van palladium is de afgelopen anderhalf jaar meer dan verdubbeld, meldt Automotive News Europe. De prijs van platina is juist gedaald. Dat metaal wordt in katalysatoren van diesels gebruikt, maar daarvan worden er steeds minder gebouwd. Het bericht van BASF had direct invloed op de koers van platina, die gisteren 3,2 procent steeg.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

BASF komt met platina-katalysator voor benzineauto’s | Automotive Online

BASF komt met platina-katalysator voor benzineauto’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De nieuwe BASF-katalysator behaalt dezelfde emissies als de nu gebruikte modellen, claimt BASF (foto: Shutterstock)

Chemieconcern BASF werkt aan een tri-metaal katalysator voor benzinemotoren, waarin minder palladium en meer platina is verwerkt. Dit zou de vraag naar beide metalen beter in evenwicht brengen, meldt BASF.

De vraag naar palladium is drie maal zo groot als die naar platina, terwijl van beide metalen jaarlijks ongeveer evenveel wordt geproduceerd. Het gevolg is dat palladium schaars en dus kostbaar is geworden. In de nieuwe katalysator van BASF wordt een deel van het gebruikte palladium vervangen door platina, dat juist relatief goedkoop is.

Toepassing duurt nog 3 jaar

De ontwikkeling van de technologie wordt gefinancierd door twee Zuid-Afrikaanse platina-mijnen. BASF heeft nu een serie tests afgerond waaruit blijkt dat de tri-metaal katalysator net zo goed voldoet als de nu toegepaste modellen, meldt het Duitse bedrijf. Het verwacht dat autofabrikanten de komende twee jaar zelf tests willen doen en dat de katalysator vanaf 2023 in seriemodellen kan worden toegepast.

De prijs van palladium is de afgelopen anderhalf jaar meer dan verdubbeld, meldt Automotive News Europe. De prijs van platina is juist gedaald. Dat metaal wordt in katalysatoren van diesels gebruikt, maar daarvan worden er steeds minder gebouwd. Het bericht van BASF had direct invloed op de koers van platina, die gisteren 3,2 procent steeg.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.