Nieuwe hybridetechniek Toyota zorgt voor 20% CO2-reductie

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De nieuwe Toyota Yaris-hybride koppelt voor het eerst een driecilindermotor met een lithium-ionbatterij. (Foto: Toyota)

Toyota presenteerde gisteren de vierde generatie Toyota Yaris. De fabrikant maakt bij deze auto voor zijn hybridetechniek voor het eerst gebruik van een lithium-ion batterij, waardoor de auto 20 procent minder verbruikt. Dit meldt de fabrikant.

De aandrijflijn bestaat uit een driecilinderbenzinemotor van 1,5 liter, voor deze generatie gekoppeld aan een lithium-ionaccu in plaats van de nikkel-metaalhybrideaccu. Het gewicht van de accu is 27 procent lager en de aandrijflijn moet 20 procent zuiniger presteren dan zijn voorganger. Tegelijkertijd neemt het gecombineerde vermogen van de motor toe met circa 15 procent van 45 naar 59 kW.

Inmiddels rijden rond de 14 miljoen hybride modellen van Toyota op de weg, inclusief 2,5 miljoen in Europa. Inmiddels zijn in Nederland circa 28 duizend exemplaren van de Yaris Hybrid verkocht. Driekwart van de Nederlandse Yaris verkopen komt dit jaar voor rekening van de hybridevarianten, stelt de automaker.

De nieuwe Toyota Yaris zal naar verwachting volgende zomer in Nederland leverbaar zijn.

Bij Toyota zijn er weinig zorgen over het halen van de  Europese uitstootnormen in 2020. Het merk zit al jaren dicht op de norm van maximaal 95 gram CO2 per kilometer.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Nieuwe hybridetechniek Toyota zorgt voor 20% CO2-reductie | Automotive Online

Nieuwe hybridetechniek Toyota zorgt voor 20% CO2-reductie

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De nieuwe Toyota Yaris-hybride koppelt voor het eerst een driecilindermotor met een lithium-ionbatterij. (Foto: Toyota)

Toyota presenteerde gisteren de vierde generatie Toyota Yaris. De fabrikant maakt bij deze auto voor zijn hybridetechniek voor het eerst gebruik van een lithium-ion batterij, waardoor de auto 20 procent minder verbruikt. Dit meldt de fabrikant.

De aandrijflijn bestaat uit een driecilinderbenzinemotor van 1,5 liter, voor deze generatie gekoppeld aan een lithium-ionaccu in plaats van de nikkel-metaalhybrideaccu. Het gewicht van de accu is 27 procent lager en de aandrijflijn moet 20 procent zuiniger presteren dan zijn voorganger. Tegelijkertijd neemt het gecombineerde vermogen van de motor toe met circa 15 procent van 45 naar 59 kW.

Inmiddels rijden rond de 14 miljoen hybride modellen van Toyota op de weg, inclusief 2,5 miljoen in Europa. Inmiddels zijn in Nederland circa 28 duizend exemplaren van de Yaris Hybrid verkocht. Driekwart van de Nederlandse Yaris verkopen komt dit jaar voor rekening van de hybridevarianten, stelt de automaker.

De nieuwe Toyota Yaris zal naar verwachting volgende zomer in Nederland leverbaar zijn.

Bij Toyota zijn er weinig zorgen over het halen van de  Europese uitstootnormen in 2020. Het merk zit al jaren dicht op de norm van maximaal 95 gram CO2 per kilometer.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.