Bovag bezorgd over onderhoud Nederlands wagenpark

Steven Don Steven Don

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu Automotive Premium abonnee en krijg toegang tot vakinformatie over de automotive sector.

Abonneren

Bent u al abonnee?

Inloggen

Heeft u een abonnement en u kunt niet inloggen? Of heeft u een abonnement en kunt u wel inloggen maar niet dit artikel lezen? Neem dan contact met ons op via klantenservice@promedia.nl of telefonisch via 010 280 1000. Vermeld hierbij uw abonneenummer.

 
 

Reacties

  • Roel Hindriks

    Zo’n 90% van het park is niet geleast en daarvoor is inderdaad aan de orde dat het onderhoud te wensen overlaat; de Bovag ziet dat goed. Wat echter consequent NIET gemeld wordt is dat het onderhoud ook beïnvloed wordt door het onverdroten blijven verhogen van de werkplaatstarieven. Te vaak wordt, al dan niet op advies van de Bovag, besloten om te trachten de teruglopende aftersales omzet te compenseren door verhoging van het uurloon.
    Mensen denk eens na: als een slager zijn omzet aan biefstuk ziet dalen dan weet je een ding heel zeker: nog duurder maken zal ervoor zorgen dat er nog weer minder biefstuk verkocht zal worden. Slimme slagers verhogen dan ook niet de prijs van biefstuk.

    Het is hoogste tijd om onderhoud echt goedkoper te maken, een verlaging naar bijvoorbeeld het Duitse prijsniveau zal ervoor zorgen dat aanzienlijk zal verbeteren. De auto-ondernemer die daar niet in meegaat, moet niet zeuren en gewoon de helft minder biefstuk eten.

  • J. Brink

    Geachte heer Hindriks,

    De afgelopen jaren hebben autobedrijven en merkdealers hun prijzen niet dusdanig verhoogd, dat nu het onderhoud van de auto onbetaalbaar wordt. Sterker nog, de merkdealer is goedkoper geworden om zo een betere concurrentie te vormen tegen o.a. de zogenoemde ” Fast-fitter” en de algemene garagebedrijven. Vaste prijzen en kortingen voor onderhoud zijn dus inmiddels gemeengoed.
    Het is dus iets te kort door de bocht, om te zeggen dat door de kosten,de verantwoordelijkheidom veilig aan het verkeer deel te nemen niet meer genomen kan worden door de autobezitter…
    Uiteindelijk gaat het in dit bericht om veiligheid! En niet over wat de gemiddelde Nederlander allemaal te duur vindt. Dan zouden hier nog veel meer producten en diensten besproken kunnen worden!

  • Roel Hindriks

    Beste Heer Brink,
    Als u doelt op prijsverlaging in de vorm van pakketprijzen dan zou u eens moeten kijken naar de binnen het pakket uit te voeren werk en de te gebruiken onderdelen. Uurtarieven van 80 Euro of meer en een literprijs voor motorolie ruim boven 10 Euro zijn dan eerder gemeengoed dan uitzondering. Let wel er zijn ook nog dealers die de 100 Euro per uur overschrijden en niet eens voor ingewikkeld werk, maar standaard controles en vervangingen van delen die eigenlijk nog goed te repareren zouden zijn bij een beetje gematigd uurloon. Om nog maar niet te spreken van de echte uitschieters die ik bij wagenpark (kosten) analyses tegenkom. Het universele autobedrijf gedraagt zich over het algemeen gematigder en zal dan ook minder terugval in omzet ervaren, maar u hoeft mij niet per sé te geloven natuurlijk.

  • Aart van der Haagen

    Het is wel weer erg toevallig dat net na recente berichtgeving over een zorgwekkend lage werkplaatsbezetting bij veel garages de BOVAG zich bekommert om consumenten en de staat van hun voertuigen. Typisch BOVAG, deze timing.

  • Monique Bakx

    Van werkplaatstarieven heb ik geen verstand. Wel wil ik kwijt dat als je weet/ziet dat je onderhoud en reparatie aan je auto niet kunt betalen, je je verantwoordelijkheidmoet nemen. Dus ofwel een andere auto aanschaffen waarvan je onderhoud en reparatie wel kunt betalen, ofwel auto weg en het openbaar vervoer pakken.