VLTest: eerste roetdeeltjesteller eind dit jaar leverbaar

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Met een deeltjesteller is tijdig vast te stellen of het roetfilter werkt. (Foto: Shutterstock)

Equipmentfabrikant VLTest en leverancier Autec-VLT hebben de VLT-E9700 deeltjesteller gepresenteerd op de Autoprof | AMT Live vakbeurs in Gorinchem. Deze deeltjesteller maakt het mogelijk om te testen of voertuigen voldoen aan de apk-keuring voor Euro-5 en -6 diesels. De roetdeeltjesteller is vanaf medio 2021 een apk-eis. Naar verwachting is de typegoedkeuring voor de tester van VLTest eind april rond en het apparaat vanaf het vierde kwartaal van dit jaar leverbaar, zegt directeur Theo van Leeuwen.

Dat fabrikanten inspelen op de veranderende eisen blijkt op de vakbeurs, waar naast de onderneming van Van Leeuwen nog een aantal andere aanbieders van deeltjestellers aanwezig zijn. Dat laatste wekt verbazing op bij Van Leeuwen, dga van VLTest en Autec-VLT. “Wij hebben de VLT-E9700 deeltjesteller ontwikkeld met een professionele partner (hij wil de naam niet noemen, red), en dat is een complex project van twee jaar geweest. We hebben ook deelgenomen aan een Europese werkgroep. Echter, op de vakbeurs zijn er partijen bij die ook een deeltjesteller aanbieden terwijl ze niet deelnamen aan de werkgroep. Dat wekt mijn verbazing.” Volgens de leveranciers van de deeltjestesters zit er een goed verdienmodel in voor autobedrijven.

De deeltjesteller van VLtest en Autec-VLT gaat rond de vijfduizend euro kosten, zegt Van Leeuwen. “Wij hanteren een introductieprijs om de markt te bedienen, waarbij de prijs langzaam oploopt naarmate intredingsdatum van de apk-eis dichterbij komt. Dit doen we om te voorkomen dat iedereen op het laatste moment bestelt, wat voor leveringsproblemen zou kunnen zorgen.” vlt e9700

Investeren

Of garagebedrijven gaan investeren in de deeltjesteller hangt volgens Van Leeuwen van twee factoren af. “De RDW en het ministerie van Verkeer en Infrastructuur moeten meer duidelijkheid geven aan de door de erkende keuringsinstanties, aangezien ze nu heel ingewikkelde licentiesystemen creëren. Garagebedrijven die handelen in jonge dieselmotoren moeten sowieso een deeltjesteller gebruiken, maar voor oudere diesels is het vooralsnog niet opportuun. In totaal denk ik dat er minimaal 4.000 en maximaal 6.000 deeltjestellers nodig zijn om de Nederlandse markt te bedienen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

VLTest: eerste roetdeeltjesteller eind dit jaar leverbaar | Automotive Online

VLTest: eerste roetdeeltjesteller eind dit jaar leverbaar

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Met een deeltjesteller is tijdig vast te stellen of het roetfilter werkt. (Foto: Shutterstock)

Equipmentfabrikant VLTest en leverancier Autec-VLT hebben de VLT-E9700 deeltjesteller gepresenteerd op de Autoprof | AMT Live vakbeurs in Gorinchem. Deze deeltjesteller maakt het mogelijk om te testen of voertuigen voldoen aan de apk-keuring voor Euro-5 en -6 diesels. De roetdeeltjesteller is vanaf medio 2021 een apk-eis. Naar verwachting is de typegoedkeuring voor de tester van VLTest eind april rond en het apparaat vanaf het vierde kwartaal van dit jaar leverbaar, zegt directeur Theo van Leeuwen.

Dat fabrikanten inspelen op de veranderende eisen blijkt op de vakbeurs, waar naast de onderneming van Van Leeuwen nog een aantal andere aanbieders van deeltjestellers aanwezig zijn. Dat laatste wekt verbazing op bij Van Leeuwen, dga van VLTest en Autec-VLT. “Wij hebben de VLT-E9700 deeltjesteller ontwikkeld met een professionele partner (hij wil de naam niet noemen, red), en dat is een complex project van twee jaar geweest. We hebben ook deelgenomen aan een Europese werkgroep. Echter, op de vakbeurs zijn er partijen bij die ook een deeltjesteller aanbieden terwijl ze niet deelnamen aan de werkgroep. Dat wekt mijn verbazing.” Volgens de leveranciers van de deeltjestesters zit er een goed verdienmodel in voor autobedrijven.

De deeltjesteller van VLtest en Autec-VLT gaat rond de vijfduizend euro kosten, zegt Van Leeuwen. “Wij hanteren een introductieprijs om de markt te bedienen, waarbij de prijs langzaam oploopt naarmate intredingsdatum van de apk-eis dichterbij komt. Dit doen we om te voorkomen dat iedereen op het laatste moment bestelt, wat voor leveringsproblemen zou kunnen zorgen.” vlt e9700

Investeren

Of garagebedrijven gaan investeren in de deeltjesteller hangt volgens Van Leeuwen van twee factoren af. “De RDW en het ministerie van Verkeer en Infrastructuur moeten meer duidelijkheid geven aan de door de erkende keuringsinstanties, aangezien ze nu heel ingewikkelde licentiesystemen creëren. Garagebedrijven die handelen in jonge dieselmotoren moeten sowieso een deeltjesteller gebruiken, maar voor oudere diesels is het vooralsnog niet opportuun. In totaal denk ik dat er minimaal 4.000 en maximaal 6.000 deeltjestellers nodig zijn om de Nederlandse markt te bedienen.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.