Terwolde Renault en Nefkens Peugeot Groningen

In de werkplaats | Terwolde en Nefkens samen sterk in Groningen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Bij de gecombineerde vestiging van Nefkens en Terwolde in Groningen ligt de focus op duurzaamheid. Op het dak liggen ruim 1.800 zonnepanelen, die de gehele energievoorziening verzorgen. Het vlakke dak steekt ver over, zodat de werkplaats en showroom ook in de zomer koel blijven. Het bedrijf heeft bovendien geïnvesteerd in een flink aantal laadpalen voor de berijders van elektrische auto’s.

De kengetallen 

Werkplaats Terwolde Nefkens / Aantal medewerkers: 30 / Aantal hefbruggen: 22 / Aantal diagnosetesters: 7 / Aantal doorgangen: 330 per week / Oppervlakte werkplaats: 1.150 m2  / Aantal verkochte banden: 4.000 per jaar / Aantal verkochte liters olie: 21.000 per jaar

In het midden van het pand bevindt zich een grote gemeenschappelijke showroom voor occasions, in de ene zijvleugel bevindt zich de Nefkens-showroom met nieuwe Peugeots en aan de andere zijde de Terwolde-showroom met Renault en Dacia. Aan de achterkant bevindt zich de werkplaats, die lang en smal over de hele breedte van het pand loopt. Hier staan 22 hefbruggen naast elkaar en elke brug heeft een eigen inrijdeur. Maar de Peugeots en Renaults staan beslist niet zij aan zij in de werkplaats, en elk merk heeft ook nog steeds zijn eigen monteurs, legt Aldert Schut uit. Hij is aftersalesmanager van Terwolde. “Elk bedrijf heeft ook nog steeds een eigen chef werkplaats. Natuurlijk lopen er ook wel zaken door elkaar. De olievoorraad is gemeenschappelijk, waarbij elk bedrijf afrekent wat het heeft verbruikt. En als het bij de een erg druk is en de ander een monteur over heeft, is het geen probleem om capaciteit uit te wisselen.”

Snelheid en transparantie

De hefbruggen zijn vrijwel allemaal nieuwe stempelhefbruggen van Explora, met een hefvermogen van 3,5 ton. Er zijn zowel bruggen met hefplaten als met losse armen. “Heerlijk om aan te werken en heel makkelijk op te rijden, omdat er geen kolommen zijn waar je bij het openen van de deur rekening mee moet houden”, oordeelt Schut. De helft van de werkplaats is gereserveerd voor Peugeot, de andere helft voor Renault en Dacia. In het midden van de lange rij zijn drie hogere inrijdeuren, met zware oprijbruggen van Koni. Deze zijn voor bestelbussen en campers: de zwaarste brug gaat tot 7 ton.

“Monteurs werken zoveel mogelijk aan dezelfde brug”, vertelt Schut. “Zo hebben ze elk hun eigen werkbank, kast en gereedschapskar en dat vinden mensen plezierig.” Bij elke brug hangen kabels voor lucht, stroom, ruitensproeiervloeistof en drie soorten olie. Die zijn aangesloten op drie 2.500 litertanks op de verdieping: 0W30 en tweemaal 5W30. Daarvan is er één universeel en één specifiek voor Peugeot.

Helemaal aan de zijkant van de werkplaats bevindt zich een doorrijstraat met inspectieplaats, hefbrug, remmentestbank, uitlaatgasmeter en koplampcontrole. Niet alleen ideaal voor de snelle apk, maar ook noodzakelijk voor de vehicle health check (VHC) die Nefkens en Terwolde bij vrijwel iedere doorgang uitvoeren. Daarbij wordt ook de sporing even gecontroleerd. Het resultaat van de VHC levert een kort en overzichtelijk rapportje op, dat met foto’s – bijvoorbeeld van een roestige remschijf – aangeeft wat er facultatief of noodzakelijk aan de auto moet gebeuren. Voorzien van prijsopgave gaat dit per e-mail naar de klant, die zelf beslist wat er aan de auto gedaan moet worden. De grote transparantie van deze werkwijze zorgt voor tevreden klanten en een goede bezetting van de werkplaats, is de ervaring van Schut.

Naast de VHC-straat bevindt zich een Hunter 3D-uitlijnbrug. Vier extra lichtgewicht units, die klemmen rondom de band, maken het mogelijk om ook naast de brug, op de VHC-straat, snel even de sporing van een auto te controleren. Het echte afstellen moet wel op de brug gebeuren.

‘Grijpvoorraad’

De twee Groningse bedrijven hebben een beperkt magazijn: er ligt een ‘grijpvoorraad’ met de meest gebruikte onderdelen. Ook worden de meest verkochte bandenmaten op voorraad gehouden, in totaal zo’n 250 banden. Zodra er een ander onderdeel nodig is, wordt dat besteld bij het magazijn in Assen, dat driemaal daags levert.

De verdieping van het nieuwe pand biedt ruimte voor een bandenhotel, dat nog niet in gebruik is genomen. Eerst moet er nog een lift naar boven komen. Tot die tijd wordt een extern bandenhotel gebruikt.

Het inrichten van een nieuw bedrijf kost tijd. Soms is het nog even zoeken naar de juiste inrichting. Zo staan er nu vier airco-apparaten naast elkaar: twee voor R134a, twee voor R1234yf. Elk bedrijf had er nu eenmaal twee en je gooit ze ook niet weg natuurlijk, verklaart Schut. “En als het komend jaar weer zo’n warme zomer wordt, kan er best nog een moment komen dat we ze echt alle vier tegelijk nodig hebben.”

p27Aldert Schut

Bouwjaar: 1969

 Opleiding: monteursopleiding, diverse kaderopleidingen en hbo management.

Loopbaan: monteur bij Nefkens, chef werkplaats bij Century, daarna aftersales manager bij Nefkens. Na een uitstapje naar Opel sinds 2011 aftersalesmanager bij Terwolde.

Thuis: getrouwd, een zoon (en die werkt bij Porsche).

Terwolde en Nefkens zijn grote dealerbedrijven met meerdere vestigingen. De wortels van Nefkens Peugeot gaan terug tot 1878. Het bedrijf werd in 2001 overgenomen door het Franse PGA, op zijn beurt weer eigendom van het Zwiterse Emil Frey. Ook Terwolde Renault/Dacia is eigendom van PGA. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

In de werkplaats | Terwolde en Nefkens samen sterk in Groningen | Automotive Online
Terwolde Renault en Nefkens Peugeot Groningen

In de werkplaats | Terwolde en Nefkens samen sterk in Groningen

Maarten Bokslag Maarten Bokslag

Bij de gecombineerde vestiging van Nefkens en Terwolde in Groningen ligt de focus op duurzaamheid. Op het dak liggen ruim 1.800 zonnepanelen, die de gehele energievoorziening verzorgen. Het vlakke dak steekt ver over, zodat de werkplaats en showroom ook in de zomer koel blijven. Het bedrijf heeft bovendien geïnvesteerd in een flink aantal laadpalen voor de berijders van elektrische auto’s.

De kengetallen 

Werkplaats Terwolde Nefkens / Aantal medewerkers: 30 / Aantal hefbruggen: 22 / Aantal diagnosetesters: 7 / Aantal doorgangen: 330 per week / Oppervlakte werkplaats: 1.150 m2  / Aantal verkochte banden: 4.000 per jaar / Aantal verkochte liters olie: 21.000 per jaar

In het midden van het pand bevindt zich een grote gemeenschappelijke showroom voor occasions, in de ene zijvleugel bevindt zich de Nefkens-showroom met nieuwe Peugeots en aan de andere zijde de Terwolde-showroom met Renault en Dacia. Aan de achterkant bevindt zich de werkplaats, die lang en smal over de hele breedte van het pand loopt. Hier staan 22 hefbruggen naast elkaar en elke brug heeft een eigen inrijdeur. Maar de Peugeots en Renaults staan beslist niet zij aan zij in de werkplaats, en elk merk heeft ook nog steeds zijn eigen monteurs, legt Aldert Schut uit. Hij is aftersalesmanager van Terwolde. “Elk bedrijf heeft ook nog steeds een eigen chef werkplaats. Natuurlijk lopen er ook wel zaken door elkaar. De olievoorraad is gemeenschappelijk, waarbij elk bedrijf afrekent wat het heeft verbruikt. En als het bij de een erg druk is en de ander een monteur over heeft, is het geen probleem om capaciteit uit te wisselen.”

Snelheid en transparantie

De hefbruggen zijn vrijwel allemaal nieuwe stempelhefbruggen van Explora, met een hefvermogen van 3,5 ton. Er zijn zowel bruggen met hefplaten als met losse armen. “Heerlijk om aan te werken en heel makkelijk op te rijden, omdat er geen kolommen zijn waar je bij het openen van de deur rekening mee moet houden”, oordeelt Schut. De helft van de werkplaats is gereserveerd voor Peugeot, de andere helft voor Renault en Dacia. In het midden van de lange rij zijn drie hogere inrijdeuren, met zware oprijbruggen van Koni. Deze zijn voor bestelbussen en campers: de zwaarste brug gaat tot 7 ton.

“Monteurs werken zoveel mogelijk aan dezelfde brug”, vertelt Schut. “Zo hebben ze elk hun eigen werkbank, kast en gereedschapskar en dat vinden mensen plezierig.” Bij elke brug hangen kabels voor lucht, stroom, ruitensproeiervloeistof en drie soorten olie. Die zijn aangesloten op drie 2.500 litertanks op de verdieping: 0W30 en tweemaal 5W30. Daarvan is er één universeel en één specifiek voor Peugeot.

Helemaal aan de zijkant van de werkplaats bevindt zich een doorrijstraat met inspectieplaats, hefbrug, remmentestbank, uitlaatgasmeter en koplampcontrole. Niet alleen ideaal voor de snelle apk, maar ook noodzakelijk voor de vehicle health check (VHC) die Nefkens en Terwolde bij vrijwel iedere doorgang uitvoeren. Daarbij wordt ook de sporing even gecontroleerd. Het resultaat van de VHC levert een kort en overzichtelijk rapportje op, dat met foto’s – bijvoorbeeld van een roestige remschijf – aangeeft wat er facultatief of noodzakelijk aan de auto moet gebeuren. Voorzien van prijsopgave gaat dit per e-mail naar de klant, die zelf beslist wat er aan de auto gedaan moet worden. De grote transparantie van deze werkwijze zorgt voor tevreden klanten en een goede bezetting van de werkplaats, is de ervaring van Schut.

Naast de VHC-straat bevindt zich een Hunter 3D-uitlijnbrug. Vier extra lichtgewicht units, die klemmen rondom de band, maken het mogelijk om ook naast de brug, op de VHC-straat, snel even de sporing van een auto te controleren. Het echte afstellen moet wel op de brug gebeuren.

‘Grijpvoorraad’

De twee Groningse bedrijven hebben een beperkt magazijn: er ligt een ‘grijpvoorraad’ met de meest gebruikte onderdelen. Ook worden de meest verkochte bandenmaten op voorraad gehouden, in totaal zo’n 250 banden. Zodra er een ander onderdeel nodig is, wordt dat besteld bij het magazijn in Assen, dat driemaal daags levert.

De verdieping van het nieuwe pand biedt ruimte voor een bandenhotel, dat nog niet in gebruik is genomen. Eerst moet er nog een lift naar boven komen. Tot die tijd wordt een extern bandenhotel gebruikt.

Het inrichten van een nieuw bedrijf kost tijd. Soms is het nog even zoeken naar de juiste inrichting. Zo staan er nu vier airco-apparaten naast elkaar: twee voor R134a, twee voor R1234yf. Elk bedrijf had er nu eenmaal twee en je gooit ze ook niet weg natuurlijk, verklaart Schut. “En als het komend jaar weer zo’n warme zomer wordt, kan er best nog een moment komen dat we ze echt alle vier tegelijk nodig hebben.”

p27Aldert Schut

Bouwjaar: 1969

 Opleiding: monteursopleiding, diverse kaderopleidingen en hbo management.

Loopbaan: monteur bij Nefkens, chef werkplaats bij Century, daarna aftersales manager bij Nefkens. Na een uitstapje naar Opel sinds 2011 aftersalesmanager bij Terwolde.

Thuis: getrouwd, een zoon (en die werkt bij Porsche).

Terwolde en Nefkens zijn grote dealerbedrijven met meerdere vestigingen. De wortels van Nefkens Peugeot gaan terug tot 1878. Het bedrijf werd in 2001 overgenomen door het Franse PGA, op zijn beurt weer eigendom van het Zwiterse Emil Frey. Ook Terwolde Renault/Dacia is eigendom van PGA. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.